دیدبان

چه چیزی باعث خودکشی همزمان سه خواهر شد؟

چه چیزی باعث خودکشی همزمان سه خواهر شد؟

به گزارش دیدبان به نقل از پارس، در میان انبوده خبرها و دعواهای پسا-انتخاباتی روزهای گذشته، یک خبر کوچک توجه عده کمی را به خودش جلب کرد: خودکشی 3 خواهر 42، 45 و 50 ساله مجرد در نظام آباد تهران. خبرگزاری رسمی دولت موضوع را نه خودکشی بلکه گازگرفتگی مطرح کرد اما طبق خبر تسنیم این که آنها روی دیوار پیام حلالیت خواهی نوشته بودند، عمدی بودن حادثه را توجیه می کند.

چه چیزی باعث می شود سه خواهر با هم خودکشی کنند؟ با اینکه در مورد علت این مرگ نمی توان صد در صد قضاوت کرد اما من وقتی این موضوع را جایی دیگر مطرح کردم نظرم از سوی آقایان تایید شد: در جامعه ای که برای دختران مجردی که سن شان از حد مشخصی گذشته شانس ازدواج و تشکیل خانواده قایل نیست و در عین حال با انواع تحقیرها و متلک ها در محیط های کاری و بعضا خانوادگی این قشر را مدام به چالش می کشد خبر خودکشی سه خواهر مجرد چندان غیر قابل درک نمی نماید.

خانم مولاوردی معاون زنان ریاست جمهوری چندی پیش گفت باید با ترویج الگوی زندگی حضرت معصومه(ع) به عنوان دختری که هرگز ازدواج نکرد قبح تجرد دختران تا آخر عمر را از بین برد. البته خانم مولاوردی به این نکته دقت نکرد که حضرت معصومه نه در سن 70 سالگی بلکه در 20 زندگی (و نه اگر کمتر) درگذشت و چه بسا اگر زنده می ماند با یکی از احفاد اهل بیت ازدواج می کرد، بنابراین مقایسه ایشان در قرن دوم هجری با دختران جامعه امروز قیاس مع الفارق است.

به عبارت دیگر خانم مولاوردی به جای ارائه طرح فرهنگی ویا قبح زدایی از ازدواج های با اختلاف سن کم، هم سن و یا حتی در مواردی که زن کمی بزرگتر است(بخصوص جا انداختن این موضوع در قشر مذهبی که فرزندان پسر آنها به ازدواج با دختران غیر مذهبی و کاملا ناهمسو با خانواده گرایش دارند) سعی کرد صورت مسئله را پاک کند.

همه ما می دانیم برخی مشکلات اجتماعی راه حل فرهنگی می طلبند. در گذشته فرهنگ سازی نیازمند 2- 3 دهه کار مداوم بود اما گسترش شبکه های اجتماعی با توان بسیج کردن یک شهر یا یک کشور برای اهداف سیاسی خاص، موانع رساندن و القای پیام به مردم را از بین برده است.

طبق آخرین اعلام سازمان آمار یک سال گذشته ازدواج بازهم 1% کاهش و طلاق 4% افزایش داشته است. این آمار نشان می دهد بسیاری از ازدواج ها چون به دلایل مناسب پا نمی گیرند به سرانجام نمی رسند. این درحالیست که بسیاری از دختران دارای شرایط خوب که امکان ازدواج نیافته اند و یا در آستانه تجرد قطعی هستند با اعمال تغییرات فرهنگی وشستن چشم ها، در صورتی که شانس ازدواج به آنها داده شود می توانند زندگی های خوب و با دوامی را رقم بزنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن