دیدبان

دولت از دست زاکانی شاکی شد

دولت از دست زاکانی شاکی شد

دیدبان: سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود اظهار داشت: مواضع رسمی دولت در بیانات ریییس جمهور اعلام شد. اما واکنش دولت در برابر این کنش اجتماعی، فراتر از تکریمی است که نسبت به مردم و نقش آفرینان این حماسه باید داشت.

 وی افزود بعد از دستور رییس جمهور به ستاد اقتصادی دولت، ایشان به همه وزرای کابینه ابلاغ کردند که این برنامه کوتاه مدت برای بهبود معیشت مردم و اشتغال جوانان باید زودتر ارائه شود تا به صورت عملی از این حماسه افرینی مردم قدردانی کرده و خواسته های مردم را تحقق بخشد.
وی افزود: از کسانی که به مجلس راه نیافتند اما با راهی که دولت برای خدمت به مردم در پیش گرفته بود، همراهی داشتند؛ می خواهیم که به همکاری خودشان به دولت برای خدمات بزرگی که دولت می خواهد ارائه کند، ادامه دهند.

نوبخت گفت: دولت حتی از کسانی که الان در مجلس هستند اما برای حضور در مجلس دهم توسط مردم رای نیاورند و البته موافق راه دولت هم در این مدت نبودند؛ برای همکاری دعوت می کند. این افراد سرمایه های انسانی این کشور هستند و دولت برای خدمت به مردم همه این ها را برای همکاری دعوت می کند. و همه این ها را سرمایه انسانی این نظام می داند.

وی افزود: دولت به مردم قول می دهد به جای دعواهای سیاسی و یا به جای استفاده از آثار نتایج این رای، به جای تحقیر رقبا به تکریم رقبا بپردزاد. مردم به آرامش نیاز دارند. انتخابات فرصت جدیدی برای ما ایجاد کرده است تا برای خدمت رسانی به مردم با حفظ آرامش، تمرکز کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرآنلاین که علت تاخیر در اعلام نتایج برخی از حوزه های انتخابیه مثل مشهد و اصفهان با وجود تعداد کمتر کاندیداها و تعداد رای دهندگان در این حوزه ها نسبت به تهران را جویا می شد، نیز گفت: برای اعلام آمار باید هماهنگی هایی صورت بگیرد. این دیرکرد ممکن است دلایل یکسان نداشته باشد. اما واقعیت این است که یکی از ویژگی های این انتخابات، ارامش مجریان و ناظرین بود. آنها با این ارامش توانستند با هماهنگی خیلی خوب نتایج را اعلام کنند. خوشبختانه در این انتخابات نظم و امنیت فراگیر و بی سابقه ای نسبت به گذشته بر فضای انتخابات حاکم بود.

اهم اظهارات نوبخت را در ادامه می خوانید:

*اختلاف سلیقه و روش برای خدمت به مردم وجود دارد اما هیچ کدام از این ها نباید باعث حذف افراد شود. البته ما از برخی دست اندرکاران مکدر هستیم که نگذاشتند همه کسانی که می خواهند به مردم خدمت کنند در معرض رای مردم قرار بگیرند. با این حال الان فضای ویژه ای خلق شده و حضور مردم پیام های روشنی برای همه داشت. دولت مصمم است از این فضا برای حل مسائل مردم به ویژه مشکلات اقتصادی استفاده کند.

*(در پاسخ به  روابط دولت و مجلس آینده واینکه با توجه به کاهش اصولگرایان آیا وظایف نظارتی مجلس  کمرنگ خواهد شد؟ ): زمانی نیروهای سیاسی را در قالب راست و چپ تعریف می کردیم. مقطعی هم آنها را اصلاح طلب و محافظه کار می شناختیم. فکر می کنم فرصت خواهد بود که درباره ارایش جدید سیاسی و عناوین واقع بینانه برای این نیروها صحبت کنیم. در حال حاضر ترکیبی از نیروهای معتدل اعم از اصلاح طلب و میانه رو با هم جمع شدند و لیستی تشکیل دادند. این ها همواره دغدغه مردم را داشته و دارند. وقتی با این دغدغه ها این افراد وارد مجلس می شوند حتما وظایف تقنینی و نظارتی خود را انجام خواهند داد. بنابراین اینکه با ترکیب جدید مجلس دهم، این مجلس وظیفه نظارتی اش نسبت به دولت کاهش خواهد یافت را قبول ندارم. دولت همیشه از نظارت بر کار دولت  و انتقاد سازنده از دولت استقبال می کند. بنابراین معتقدم این نظارت در مجلس جدید تقلیل نخواهد یافت.

*دولت هیچ انتظاری از مجلس دهم جز ایفای وظایف قانونی و التفات به شرایط اقتصادی جامعه ندارد. همین که مجلس لوایحی که دولت ارائه می دهد را به موقع تصویب کند، دولت در همین حد قانع است.

*(در خصوص اتهاماتی که در آستانه انتخابات به دولت وارد شد): چون از نظر قضایی قابل تعقیب بود بخش حقوقی دولت این شکایات را به قوه قضاییه منتقل کرده است. این اتهامات از سوی عده ای انجام شد که عکس تبلیغاتی خود را بر تک تک برگ های درختان آویزان کردند تا همه آنها را ببیند، اما توفیقی برای جلب رای مردم نداشتند. به هر حال موضع ما همیشه این بوده است که اگر جایی قرار است به این اتهامات رسیدگی شود طبق قانون مراجع قضایی است و نه فضای رسانه ای.  البته ما آنها را درک می کنیم. آنها فکر می کنند با این اتهامات و فضاسازی های رسانه ای ممکن است خیری به انها برسد و توجهی به انها جلب شود. اما ما می‌خواهیم به جای تشویش اذهان عمومی  حتما ادعاهای خود را به قوه قضاییه ارائه کنیم. به هر حال ما در مواردی که به دولت اتهام بسته شد فکر کردیم خویشتن داری لازم است و راه قانونی را در پیش بگیریم.

*(در خصوص اتهامات زاکانی به حسین فریدون برادر رییس جمهور): در این مورد به صورت کم سابقه شخص اول قوه مجریه مورد خطاب بود و بقیه هم به خاطر انتساب به ایشان مشمول لطف این عده قرار گرفتند! در این خصوص هفته گذشته شکایت ها به مراجع قضایی صورت گرفت. اما اینکه تک تک افراد در این رابطه و اتهاماتی که به آنها وارد شده است شکایت کرده باشند؛ خیر لازم نبود که افراد تک تک وارد شوند.

*دولت قرار نیست نسبت به کسانی که در طول فضای انتخابات مواضعی علیه دولت و سیاست های آن داشتند در موضع انتقام گیری براید. ما وظیفه مان را می دانیم که تمرکزمان را به تحقق خواست های مردم مبذول کنیم. دیگر فرصت زیادی نیست که بخواهیم به این قبیل مسائل پاسخ دهیم.

*اگر برخی از رسانه های دولتی نسبت به اختیارات قانونی شان در فضای انتخبااتی تخلف کرده اند باید تحت تعقیب قرار بگیرند.

*(در پاسخ به اینکه امیدوارید بودجه 95 در این مجلس به تصویب برسد؟) : با اینکه تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق در این انتخابات موفق به کسب رای از مردم نشدند و در مجلس دهم حضور ندارند، اما دیروز با احساس مسئولیت در کمیسیون تلفیق حاضر شدند و با دقت بحث هارا دنبال کردند. خوشبختانه با رای اکثریت کلیات بودجه 95 به تصویب رسید و امروز عصر هم قرار است وارد جزییات شویم.

*برنامه ششم در کمسیون برنامه و بودجه تصویب شد. ما انتظار داریم همانطور که کمیسیون تلفیق بودجه کارش را اغاز کرد کمیسیون تلفیق برنامه ششم هم کارش را اغاز کند. ما ناامید نیسیتم که در این مجلس، برنامه ششم به تصویب برسد. ما معتقدیم این فرصت غیر قابل تکرار برای نماینده هایی است که الان در این کمیسیون هستند و در مجلس دهم دیگر حضور ندارند. برای این ها از جمله رییس این کمیسیون که دیگر در مجلس دهم نخواهد بود؛ فرصت استثتنایی است تا در چند ماه باقی مانده که در مجلس حاضر هستند ریل گذاری برای کار دولت را انجام دهند. چون پیش از این دولت مورد اتهام بود که مایل نیست لایحه برنامه ششم را به این مجلس ارائه کند در حالی که ما همه اسناد و پیوست های این برنامه را ارائه کردیم تا این بهانه که برنامه ششم چند برگ بیشتر نیست هم برطرف شود. ما در فرصت های تبلیغات انتخاباتی هم همایش تبیین برنامه ششم را برگزار کردیم تا به طور مفصل به همه ابعاد آن بپردازیم. پس بهترین فرصت در حال حاضر برای بررسی برنامه ششم فراهم است. اما اگر خود نمایندگان محترم نخواستند از این فرصت استفاده کنند مجلس دهم تازه نفس این کار را انجام خواهد داد.

* پیش بینی نرخ تورم در سال 95 زیر 11 درصد  و حدود 10 و نیم درصد است. رشد سرمایه گذاری 4 تا 5 درصد و رشد اقتصادی حدود 5 تا 6 درصد خواهد بود.

*اجرای حقوق شهروندی از مسایل مهمی است که رییس جمهور در جلسه یکشنبه بر آن تاکید داشت. با انتخاباتی که برگزار شد برای اجرای حقوق شهروندی زمینه مناسب تری ایجاد شده است. ترکیب مجلس دهم فرصتی برای اجرای حقوق شهروندی است.

* (در پاسخ به اینکه در مجلس جدید دیگر شاهد اختلافات بین مجلس و دولت نخواهیم بود): اختلاف را باید معنا کرد. اگر به معنای اختلاف نظر است که اختلاف نظر در دولت هم وجود دارد و خیلی وقت ها راه حل های مختلف برای حل یک مسئله ارائه می شود. این طبیعی است و می تواند بین مجلس و دولت هم باشد. اما اگر منظور از اختلاف، برخوردهای جناحی و سیاسی باشد، این اختلافات در مجلس دهم کمتر خواهد بود.

* (در واکنش به انتشار خبر ابطال 12 درصد آرا در استان البرز): استانداری البرز خبر ابطال 12 درصدی آرا را تایید نکرده است. من فکر می کنم خبرگزاری فارس به عنوان منبع این خبر بیشتر روی این موضوع تامل کند بهتر است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن