دیدبان

۴ دلیل ناتوانی دانش آموزان در مکالمه زبان انگلیسی

۴ دلیل ناتوانی دانش آموزان در مکالمه زبان انگلیسی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی شامل تولید محتوا، توانمندسازی معلمان، شیوه‌های ارزشیابی و روش‌های یاددهی و یادگیری است و نبود هر کدام از اینها به ناتوانی دانش‌آموزان در زبان انگلیسی می‌انجامد.

ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با  فارس  در پاسخ به این پرسش که «چرا به رغم گستردگی دایره لغات در دروس زبان انگلیسی اما اغلب دانش‌آموزان در استفاده عملی از آن با مشکل مواجه هستند؟»، اظهار داشت: علاوه بر توجه ویژه به محتوای کتاب‌های درسی باید به توانمندی معلمان و استفاده از روش‌های نوین یاددهی و یادگیری توجه کرد.
 
وی با بیان اینکه ما باید روی برنامه درسی متمرکز شویم، گفت: برنامه درسی شامل تولید محتوا، توانمندسازی معلمان، شیوه‌های ارزشیابی و روش‌های یاددهی و یادگیری است؛ اینها مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل است.
 
* روش‌های کهنه را کنار بگذاریم
 
سحرخیز با بیان اینکه لازمه توانمندسازی، آموزش خوب به معلمان زبان است، ادامه داد: معلمان زبان باید در مکالمه توانمند باشند و در رشته زبان‌های خارجی شامل عربی و انگلیسی تخصص گرفته باشند.
 
وی با بیان اینکه دبیران زبان انگلیسی باید صلاحیت‌های حرفه‌ای لازم را برای تدریس دارا باشند، افزود: باید برای تدریس روش‌های نوین را به کار گیریم و روش‌های کهنه را کنار بگذاریم؛ به عنوان مثال از امکاناتی مثل لابراتوار زبان، فیلم و اسلاید استفاده کنیم.
 
* سنجش مکالمه زبان با امتحان کتبی
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به نحوه ارزشیابی از امتحانات دانش‌آموزان اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه مکالمه دانش‌آموزان را با امتحانات کتبی می‌سنجیم که این غلط است زیرا امتحان کتبی نمی‌تواند تعیین کننده توانمندی یک دانش‌آموز در درس آموزش زبان باشد.
 
وی با بیان اینکه نباید تنها روی گرامر زبان متمرکز شد، اظهار داشت: دانش‌آموز با حفظ کردن نکات گرامری، نمره می‌گیرد اما در مکالمه، دو جمله را نمی‌تواند تشخیص دهد.
 
سحرخیز تصریح کرد: ممکن است بهترین محتوا را داشته باشیم اما وقتی معلم توانمندی لازم را برای تدریس ندارد یا از ابزارها و شیوه‌های نوین استفاده نمی‌‌شود و ارزشیابی قدیمی و کهن است، خیلی توفیق کسب نمی‌کنیم.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران