دیدبان

اعلام‌ میزان‌ مشارکت خراسان‌رضوی درانتخابات

اعلام‌ میزان‌ مشارکت خراسان‌رضوی درانتخابات

به گزارش دیدبان،  به نقل از مهر، کشورهای غربی‌ که از ماه‌های گذشته با هجمه سنگین تبلیغاتی با استفاده از رسانه‌ها سعی در کمرنگ سازی حضور مردم درصحنه انتخابات داشتند امسال با افزایش مشارکت مردم روبرو شدند و یک‌بار دیگر از دستیابی به اهداف شوم خود بازماندند.

افزایش ۱۲ درصدی مشارکت مردم در خراسان رضوی
استاندار خراسان رضوی بابیان اینکه مشارکت مردم در پای صندوق‌های رأی در این دوره از انتخابات نسبت به گذشته با افزایش و شور بیشتری همراه بود اظهار کرد: میزان مشارکت مردم استان در این دوره از انتخابات ۶۸ درصد بود.

علیرضا رشیدیان به مهر گفت: میزان مشارکت شهر مشهد نیز در مقایسه با دوره  گذشته ۱۲ درصد رشد داشت به‌گونه‌ای که از ۹۲۳ هزار نفر در دور نهم به حدود یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در این دوره رسید.

وی بیان کرد: به‌رغم تبلیغات سوء دشمنان مبنی بر دلسردی و بی‌رغبتی مردم و جناح‌های سیاسی در این دوره از انتخابات اما حضور مؤثر تمامی داوطلبان از گروه و جناح و سلیقه‌های مختلف که خود را در معرض انتخاب قراردادند و همچنین نمایندگان فعلی که بدون هیچ‌گونه امتیازی در این رقابت شرکت کردند خط بطلانی بر ادعای غربی‌ها کشید.

شعارهای انتخاباتی

از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون مردم شعارهای متفاوتی از کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری شنیدند  چنانچه که  در دوره دولت اصلاحات شعار «توسعه سیاسی» در تقابل با شعار «توسعه اقتصادی» دوران سازندگی مطرح شد و در دولت دهم شعارهایی همچون «عدالت» و «مهرورزی» به میدان آمد و دولت یازدهم  شعار «تدبیر و امید» را در جامعه تسری داد.

در انتخابات امسال نیز بسیاری از جناح‌های سیاسی و نمایندگان با ترکیبی از این شعارها که البته محور مشترک آن‌ها کمک به وضعیت اقتصادی و کمک به معیشت مردم بود تجلی یافت.

نمایندگان اصولگرا در این دوره از انتخابات بر روی شعار معیشت، امنیت و پیشرفت تکیه کردند و نامزدهای انتخاباتی در مناظره‌های خود همواره بر روی اصول انقلاب و باورها تکیه کردند.

کاندیداهای اصلاح نیز در این دوره انتخابات شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی را تبلیغ کردند و با وعده رونق اقتصادی نظر مخاطبان خود را جلب کردند هرچند که در بسیاری از مناظره‌ها آن‌ها از موضوعاتی ریزتری ازجمله آزادی اجتماعی بیان و نشاط جوانان غافل نشدند و حال باید به نظاره نشست که تا چه حد این شعارها به منصه ظهور می‌رسد؟

۲۱ نامزد برای هر کرسی رقابت کردند

استاندار خراسان رضوی با اشاره به  اینکه ۳۹۳ نامزد نمایندگی مجلس دهم در این دوره با یکدیگر رقابت داشتند بیان کرد: بر این اساس ۲۱ نامزد برای هر کرسی نمایندگی مجلس از خراسان رضوی رقابت کردند.

وی بابیان این‌که سهم استان در مجلس شورای اسلامی ۱۸ کرسی نمایندگی است ادامه داد:  بزرگ‌ترین حوزه  انتخابیه خراسان رضوی در میان ۱۲ حوزه اصلی، حوزه  مشهد و کلات با پنج نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

رشیدیان افزود: یک هزار و ۹۴۱ شعبه شهری، هزار و ۵۶۷ شعبه روستایی و هزار و ۵۲ شعبه سیار در سطح خراسان رضوی، آرا مردم را اخذ کردند.

وی با اشاره به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار واجد شرایط اخذ رأی در خراسان رضوی گفت: بالاترین میزان واجدین شرایط رأی نیز در حوزه‌ی انتخابیه مشهد و کلات با جمعیت رقم دو میلیون و ۳۱۷ هزار نفر بود.

وی افزود: در همین راستا حدود سه میلیون نفر از مجموع واجدان شرایط در این دوره از انتخابات شرکت کردند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: افزون بر ۶۰ هزار نفر متصدی برگزاری انتخابات در خراسان رضوی بودند و  در سطح شعب اخذ رأی ۲۲ فرآیند از ۲۴ مرحله‌ انتخابات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شد و  فقط دو مرحله‌ شمارش و تجمیع آرا دستی بود.

ترکیب مجلس دهم  
از  تعداد ۱۱ حوزه انتخابیه استان خراسان رضوی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که در مرحله نخست تکلیف انتخابات آن‌ها مشخص شد ۱۲ نفر به بهارستان راه یافتند.

سهم جناح‌های سیاسی در میان راه‌یافتگان به بهارستان در خراسان رضوی شامل هفت نفر از اصلاح‌طلبان و پنج نفر از اصولگرایان را تشکیل می‌دهد.
از این تعداد طبق فهرست‌های دو جناح سیاسی کشور که پیش از انتخابات منتشر شد پنج نفر ازجمله دهقان، قاضی‌زاده،بنایی، چنارانی و مقصودی  در ترکیب اصولگرایان و هفت نفر ازجمله گرمابی، سبحانی فر، شوشتری، نگهبان سلامی،بنیادی، حاتمیان، رحیمی و جهان‌آبادی در جناح اصلاح‌طلب به پیروزی رسیدند.



رقابت اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در خراسان رضوی
هرچند که ستاد انتخابات خراسان رضوی تا صبح شنبه آماری از تعداد راه‌یافتگان به مجلس در حوزه مشهد و کلات  ارائه نکرد اما ترکیب جناح‌های مختلف در سایر حوزه‌های این استان از ترکیبی تقریباً برابر خبر می‌دهد.

فریمان
در حوزه فریمان از مجموع ۱۳۹ هزار و ۷۷۷ رأی مأخوذه سید احسان قاضی‌زاده نماینده اصولگرای این دوره انتخابات مجلس با ۳۶ هزار و ۷۴۳ رأی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

گناباد
در حوزه  انتخابیه گناباد نیز از مجموع ۷۲ هزار و ۲۶۹ رأی مأخوذه حمید بنایی دیگر کاندیدای اصولگرا  با ۱۹ هزار و ۹۰۱ رأی در رقابت‌ها پیروز شد.

نیشابور
شهرستان نیشابور نیز در این دوره از انتخابات رقابت را با حضور دو نماینده اصولگرا و اصلاح‌طلب دنبال کرد که از مجموع ۲۴۶ هزار و ۲۴۳ رأی مأخوذه حمید گرمابی یکی از کاندیدهای اصلاح‌طلب با ۷۵ هزار و ۳۹ رأی و هاجر چنارانی نماینده اصولگرا این شهرستان با ۷۵ هزار و ۲۰۲رأی  کاندیداهای پیروز در انتخابات شدند.

خواف و رشتخوار
و اما در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار از مجموع ۴۱۴ هزار و ۴۳۷ رأی مأخوذه محمود نگهبان سلامی کاندیدای اصلاح‌طلب با ۴۴ هزار و ۳۷۹ رأی موفق شد تا به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

تربت‌جام
در حوزه انتخابیه  تربت‌جام نیز در این دوره از انتخابات از مجموع ۲۰۳ هزار و ۵۹ رأی مأخوذه جلیل رحیمی جهان‌آبادی کاندیدای اصلاح‌طلب با ۱۰۸ هزار و ۹۳۴ رأی پیروز انتخابات این دوره شد.

کاشمر
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه‌ کاشمر نیز از مجموع ۱۶۵ هزار و ۳۶۸ رأی مأخوذه بهروز بنیادی دیگر کاندیدای اصلاح‌طلب با ۴۸ هزار و ۶۶۰ رأی به مجلس راه یافت.

قوچان و فاروج
حوزه انتخابیه قوچان نیز از مجموع ۱۲۱ هزار و ۱۲۶ رأی مأخوذه هادی شوشتری با ۴۱ هزار و ۲۱۷ رأی به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان در مجلس رأی اعتماد مردم را جلب کرد.

چناران و بینالود
محمد دهقانی نغندر نیز ازجمله کاندیداهای اصولگرایان در این دوره بود که در حوزه انتخابیه‌ چناران از مجموع ۱۲۶ هزار و ۲۹۲ رأی مأخوذه با ۳۹ هزار و ۶۲ رأی به‌عنوان نماینده انتخاب شد.

درگز
مردم شهرستان درگز نیز در این دوره از رقابت‌ها به کاندیدای اصلاح‌طلب خودرأی بیشتری دادند و از مجموع ۴۲ هزار و ۵۷۵ رأی مأخوذه عبدالله حاتمیان با ۱۱ هزار و ۹۲۰ رأی پیروز انتخابات شد.

سبزوار
در حوزه انتخابیه سبزوار، جوین و جغتای اما حسین مقصودی به‌عنوان نماینده اصولگرایان و رمضان علی سبحانی فر به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان شانس برابری داشتند و از مجموع ۲۴۴ هزار و ۳۷۹  رأی حسین مقصودی با ۱۰۳ هزار و ۷۴۹ رأی و رمضان علی سبحانی فر با ۷۵ هزار و ۴۰۸ رأی به‌عنوان نماینده این حوزه انتخاب شدند.

تربت‌حیدریه
حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه و مه ولایت نیز در این دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد رقابت ابوالقاسم خسرو به‌عنوان نماینده اصولگرایان و سعید باستانی به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان بود که با اخذ ۱۷۳ هزار و ۹۷ رأی و رقابت بین سعید باستانی با ۳۹ هزار و ۵۷۱ رأی و ابوالقاسم خسروی با ۳۱ هزار و ۳۱۷ رأی پیروزی در برنداشت و به دور دوم کشیده شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن