دیدبان

بازگشایی مسیر دریایی به بنادر اروپایی

بازگشایی مسیر دریایی به بنادر اروپایی

دیدبان: محمد سعیدی در حاشیه سمینار هیئت تجاری سنگاپوری با کشتیرانی با یادآوری این‌که در دوران تحریم کشورهای غربی عملا ورود کشتی‌های کشتیرانی به بنادر اروپایی را مسدود کردند، اظهار کرد:‌ با اجرای برجام تحریم‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برداشته و مقدمات برای ازسرگیری تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر اروپایی ایجاد شد.

وی با اشاره به ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی در آلمان و ایتالیا برای پوشش بنادر شمالی و جنوبی اروپا از اعزام اولین کشتی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران  به سمت اروپا خبر داد و افزود:‌ این کشتی طی روزهای آینده به بنادر اروپایی می‌رسد و محصولات پتروشیمی را حمل می‌کند که در حال حاضر مورد نیاز شدید شرکت‌ها و کارخانه‌های اروپایی است.

وی با بیان این‌که پس از 7 سال کستی‌های ایرانی به سمت بنادر اروپایی حرکت کردند، تاکید کرد: از سوی دیگر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد خط منظم کشتیرانی از بنادر خلیج‌فارس و اسیای شرقی به سمت بنادر آمریکای لاتین هستیم.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تردد کشتی‌های ایرانی به آمریکای مرکزی و شمال قاره آمریکا (کانادا) از فراهم شدن مقدمات ایجاد خط کشترانی به سمت آمریکا طی ماه‌های آینده خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌های ایران توسط کانادا، تجهیزات نفتی برای بخش آفشور ایران توسط کشتی‌های ایرانی حمل می‌شود.

سعیدی در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم بیان کرد:‌ هم‌اکنون 160 کشتی با ظرفیت 5 میلیون تن (DWT) در ناوگان کشتیرانی داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌دنبال توسعه آن هستیم.

وی از مذاکره با سازندگان داخلی و خارجی در این راستا خبر داد و افزود: هر هفته با 2 تا 3 هیئت خارجی از شیپ‌یاردهای مختلف دنیا مذاکره می‌کنیم و علاوه بر این رویکرد حمایت تولید داخل را نیز با هدف فعال‌سازی صنایع کشتی‌سازی در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با بیان این‌که  با کشتی‌سازانی اروپایی، چینی و کره‌ای در حال مذاکره هستیم در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر این‌که سفارشات کشتیرانی به شرکت ایزوایکو در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: سفارش کشتیرانی یکی از موضوعاتی که با ایزوایکو دنبال می‌کنیم، سفارشاتی را به این شرکت داده‌ایم که در حال آماده سازی آنها هستیم.

وی با اشاره به این‌که هنوز تست‌های نهایی آخرین کشتی ما انجام نشده و در انتظار انجام این تست هستیم، افزود:این شرکت در حال طی کردن آخرین مراحل تکمیل کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پس از تکمیل، موسسه رده بندی ایرانیان باید به لحاظ فنی و استانداردهای مورد نیاز بررسی های لازم را انجام دهد تا بتوانیم آخرین کشتی سفارشی را تحویل بگیریم لذا منتظریم پیمانکار به وعده خود عمل کرده و طی هفته‌های آینده شرایط تحویل سومین کشتی سفارشی را مهیا کند.

وی در ادامه اشاره کرد:در دوران تحریم شرکت کشتیرانی با وجود همه مشکلات ناشی از تحریم اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کشور را نداد، این در حالی بود که همه خطوط کشتیرانی بزرگ و بین المللی بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع کرده بودند.

به گفته وی، کشتیرانی به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در خاورمیانه از همه وزاتخانه‌های ذی‌ربط انتظار دارد در دوران پسابرجام، در راستای حمایت از توسعه ناوگان ملی امکانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را برای آن فراهم کنند.

منبع:مهر

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن