دیدبان

کشف نسخه خطی ربوده شده از کابل در ایران

کشف نسخه خطی ربوده شده از کابل در ایران

دیدبان: نورالله راغی، سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: نویسنده این نسخه، سیف جام هروی نام دارد و خود کتاب به «مجموعه لطایف و سفینه ظرایف» مشهور است که در سال‌های بین ۷۶۲ تا ۸۰۴ هجری نوشته است.


 راغی افزود: این کتاب ۴۱۱ برگ دارد و غیر از این نسخه یک نسخه ناقص دیگر هم از آن وجود دارد که در کتابخانه موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.  سرکنسول افغانستان در مشهد افزود: این کتاب به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک، به دست آمده و قرار است که بزودی برای نگهداری به کابل فرستاده شود.

 معصومه نظری، رئیس آرشیو ملی افغانستان که در تلاش‌ها برای بازگرداندن این کتاب نقش داشته، نیز گفت که یک «قاچاقچی» این کتاب را به آستان قدس رضوی در مشهد فروخت و سه ماه پیش یک دانشجوی افغان در مشهد در جریان تحقیقات خود در کتابخانه آستان قدس به صورت تصادفی متوجه وجود این کتاب در این کتابخانه شد.

 این دانشجو موضوع را به رئیس آرشیو ملی و مسئولان کنسولگری افغانستان در مشهد اطلاع داد و به دنبال آن تلاش‌های دیپلماتیک برای پس گرفتن آن آغاز شد. 

 

نظری افزود: وجود مهر کتابخانه سلطنتی افغانستان و همچنین مهر دانشکده ادبیات دانشگاه کابل در صفحات این کتاب و مقالات متعددی درباره این نسخه در افغانستان و پاکستان که از دهه سی خورشیدی نوشته شده، برای اثبات مالکیت افغانستان کافی بود.
منبع:ایران

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران