دیدبان

بزرگترین تهدید غرب‌آسیا از نظر آمریکایی‌ها

بزرگترین تهدید غرب‌آسیا از نظر آمریکایی‌ها

به گزارش دیدبان، به نقل از تسنیم، موسسه هوور در پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم توبی سی جونز، نوشت: در یک دهه اخیر عربستان سعودی به عنوان یکی از جسورترین قدرت‌های منطقه خاور میانه ظهور کرده است. سرنگونی صدام حسین، افزایش قدرت ایران و ناآرامی های ناشی از قیام های کشورهای عربی، عربستان را بر آن داشته است تا مداخله جویی های خود را افزایش دهد. عمال عربستان در مصر، بحرین، سوریه، عراق و یمن با استفاده از پول و ناآرامی ها تلاش کرده اند که منطقه را مطابق خواست خود شکل دهند.

بیش از 50 سال است که پیام‌های منطقه‌ای و داخلی عربستان بر محور حفظ ثبات و امنیت شکل گرفته اند. در واکنش به انتقادهای اخیر مبنی بر این که ریاض به مناقشات غیر ضروری با ایران دامن زده است، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مقاله‌ای در نیویورک تایمز همان حرف های تکراری را بیان کرد مبنی بر این که ایران به خطرات منطقه از سوریه گرفته تا یمن دامن می زند. وی تصریح کرد عربستان سعودی هیچگاه به ایران اجازه نخواهد داد تا امنیت این کشور و متحدان آن را تضعیف کند.

نویسنده در ادامه تاکید کرده که همواره به ما گفته شده، در منطقه‌ای خطرناک که با تهدیدهای مختلف مواجه است، حقیقتا این عربستان سعودی است که بزرگترین تهدید محسوب می‌شود.

به هرحال بر روی برخی از نگرانی های عمیقی که بیش از آن که با ایران مرتبط باشند به منافع متناقض و بی ثبات کننده عربستان مربوط می شوند، سرپوش گذاشته می شود. این نگرانی ها شامل ترکیبی از عوامل منطقه‌ای و داخلی می شوند مانند حفظ قدرت حاکمان منطقه‌ای متحد عربستان و مقابله با نیروهای دموکرات در مناطقی مانند بحرین و مصر و یمن، حفظ موقعیت عربستان به عنوان قدرت نفتی منطقه‌ای برتر، ایجاد مانع بر سر راه به قدرت رسیدن جوامعی که به حاشیه رانده شده اند و نمی خواهند در برابر خواسته های ریاض تسلیم شوند و از همه مهتر اطمینان یافتن از این که مردم این کشور خواسته های سیاسی زیادی مطالبه نخواهند کرد.

نویسنده در ادامه افزوده است، از آنجائیکه حامیان غربی قدرتمند عربستان و از همه مهمتر آمریکا و انگلیس نه تنها چشم خود را بر روی اقدامات ریاض بسته اند بلکه به طور مستقیم از نظامی گری های آن حمایت هم می کنند سران این کشور جسارت بیشتری یافته اند. آنها می توانند بدون آنکه مجبور به پاسخگویی باشند، هر کاری می خواهند انجام دهند. نتیجه این روند رنج هزاران یمنی، بحرینی و سوری بوده است. علاوه بر آن که خطرات واقعی که منطقه را تهدید می کنند، به ویژه حمایت از تروریسم و افراطی گرایی هم افزایش یافته اند.

مداخله نظامی عربستان در یمن این کشور را در باتلاقی خود ساخته گرفتار کرده است. بیش از 6 هزار یمنی کشته شده اند که عامل بخش زیادی از این تلفات بمب های سعودی بوده است. ریاض مانع تحقیقات در زمینه جنایات جنگی می شود و فشار بین المللی چندانی هم برای به انجام رسیدن تحقیقات مناسب وجود ندارد.
علاوه بر تلفات انسانی بالا، اقدامات عربستان عواقب سیاسی آشکاری نیز به دنبال داشته است. ریاض برای آن که از جنگ حمایت و بر این ادعا تاکید کند که ایران بیش از عربستان به ناآرامی های منطقه‌ای دامن می زند، همواره آتش بحث های فرقه ای ضد شیعه را شعله ور می کند. پیامدهای این تلاش ها در یمن، سوریه، عراق و حتی داخل عربستان سعودی مشهود است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران