دیدبان

گرویدن به اسلام در انگلیس با رشد 80 درصدی

گرویدن به اسلام در انگلیس با رشد 80 درصدی
"دیدبان": یک مرکز مطالعاتی آمریکایی با اشاره به آماری که از جمعیت ادیان مختلف در انگلیس منتشر شده، اعتراف می‌کند که در ده سال اخیر اسلام دینی بوده که سریعترین رشد را در انگلیس داشته و این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، در مقاله‌ای که توسط «سورن کرن» عضو ارشد موسسه مطالعاتی «گیت استون» نیویورک منتشر شده‌، آمده است: صدها انگلیسی هر ماهه به اسلام می‌گروند.
 
* در طول یک دهه 4 میلیون از تعداد مسیحیان در انگلستان و ولز کاسته شده است
 
بنا بر آمار و سرشماری‌های جدید، سریعترین رشد مذهبی در انگلیس و ولز متعلق به اسلام است. دولت انگلیس می‌گوید که این امر «توصیف کننده و معرف ویژگی جمعیت و این سوال است که ما که هستیم، چطور زندگی می‌کنیم و چه کار می‌کنیم.»
 
تازه‌ترین آمار به دست آمده از سرشماری صورت گرفته در انگلیس در 11 دسامبر سال 2011 منتشر شد، این آمار تنها برای مناطق انگلستان و ولز است. آمار ایرلند شمالی و اسکاتلند نیز به طور مجزا ارایه می‌شود و دولت این داده‌ها را در زمانی دیگر منتشر خواهد کرد.
 
آمار و داده‌ها نشان می‌دهد در طول یک دهه گذشته از شمار مسیحیان در انگلیس و ولز 11 درصد یا 4 میلیون و 100 هزار نفر کم شده و از 37 میلیون و 300 هزار نفر در سال 2001 به 33 میلیون و 200 هزار نفر در سال 2011 رسیده است.
 
 
 
* اسلام در طی دهه گذشته در انگلیس رشدی 80 درصدی داشته است
 
در طول همین مدت جمعیت مسلمانان انگلستان و ولز رشدی 80 درصدی (برابر با یک میلیون و 200 هزار) داشته است و از یک میلیون و 500 هزار نفر در سال 2001 به 2 میلیون و 700 هزار نفر در سال 2011 رسیده است تا اسلام دومین مذهب بزرگ در انگلیس باشد.
 
سومین مذهب پرجمعیت در انگلیس هندو است که شمار آنها 817 هزار نفر است و بعد از آن به ترتیب مذهب سیک با 423 هزار و بودایی با 248 هزار و یهودیت با 263 هزار نفر قرار دارند.
 
به نسبت کل جمعیتی که انگلستان و ولز دارند (سرشماری جمعیت این مناطق را 56 میلیون و 70 هزار نفر محاسبه کرده است) شمار کسانی که خود را مسیحی معرفی کرده‌اند از 72 درصد در سال 2001 به 59 درصد در سال 2011 کاهش یافته است. شمار مسلمانان در این کشور از 3 درصد به 5 درصد طی یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است.
 
 
 
* شمار واقعی مسلمانان بالاتر از آنچه است که آمار نشان داده
 
برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که شمار مسلمانان بطور حتم بالاتر از این میزانی است که در این داده‌ها نشان داده شده است. دلیل این امر این است که پاسخ به سوال مذهب در طرح سرشماری سال 2011 اختیاری بوده و 7.2% از مردم به این سوال پاسخ ندادند.
 
اعتقاد بر این است بسیاری از کسانی که داده‌های آماری را تکمیل کردند در این باره تردید داشتند که خود را به عنوان مسلمان معرفی کنند و شمار واقعی مسلمانان در این کشور به اندازه قابل توجهی بالاتر از 5 درصدی است که در داده‌های ‌آماری مشخص شده است.
 
 
 
* یک چهارم جمعیت انگلیس بی‌دین هستند
 
شمار کسانی هم که گفته‌اند از هیچ مذهبی پیروی نمی‌کنند نیز 83 درصد رشد داشته و از 7.7 میلیون نفر در سال 2001 به 14.4 میلیون نفر رسیده است. به عبارتی دیگر اکنون یک چهارم از جمعیت انگلیس و ولز بی‌دین هستند.
 
داده‌های سرشماری تأیید دیگر آمار و تحقیقاتی است که در این رابطه انجام شده است. به عنوان مثال، مطالعه رویکردهای اجتماعی انگلیس که در سال 2012 صورت گرفت، نشان می‌دهد تنها حدود نیمی از انگلیسی‌ها وابستگی‌های مذهبی نشان داده‌اند و این امر به نسبت 20 سال پیش کاهش شدیدی یافته است . در آن زمان دو سوم مردم دلبستگی‌های مذهبی داشتند. اکنون به ندرت یک چهارم از نسل جوان انگلیسی خود را آدم‌های مذهبی معرفی می‌کنند.
 
 
 
* گرویدن به اسلام از دلایل اصلی افزایش شمار مسلمانان انگلیس است
 
اگر گذشت نسل‌ها باعث افزایش شمار کسانی است که اعتقاد دارند علم به همین تجربیات انسان خلاصه می‌شود یا این که تفکرات الحادی دارند، اما افزایش شمار مسلمانان در انگلیس بخاطر بحث مهاجرت و همچنین گرویدن مردم به دین اسلام است.
 
آمار و داده‌های نشان می‌دهند در طول دهه گذشته، انگلیس و ولز از سال 1800 تاکنون بیشترین میزان رشد جمعیتی در طول یک دهه را تجربه کرده است (7.1 درصد). بیشتر این افزایش جمعیتی بخاطر افزایش مهاجرت به این کشور بوده است. به عبارت بهتر، 13 درصد (7.5 میلیون نفر) از جمعیت انگلستان و ولز بیرون از آن متولد شده‌اند. از این تعداد 3.8 میلیون نفر بین سال‌های 2001 تا 2011 به انگلیس آمده است. بیشتر مهاجرانی که امروزه در انگلستان و ولز زندگی می‌کنند در طول 10 سال گذشته به این دو منطقه آمده‌اند.
 
 
 
* لندن، چندفرهنگی‌ترین شهر انگلیس
 
داده‌های سرشماری نشان می‌دهند لندن اکنون چندفرهنگی‌ترین شهر انگلیس است و درصد بالایی از مردم این شهر مسلمان، بودایی، هندو یا یهودی هستند. مناطق شمال شرق و شمال غرب انگلیس نیز بالاترین درصد مسیحیان را دارا است و ولز هم بالاترین درصد از کسانی را دارد که گفته‌اند دینی ندارند. دهکده «نوزلی» در نزدیکی شهر لیورپول در شمال غرب انگلیس بالاترین درصد مسیحیان را با 80.9 درصد داراست و دهکده «تاور هملتز» در شرق انگلیس نیز بالاترین درصد مسلمانان را با 34.5 درصد در اختیار دارد یعنی هفت برابر درصد کل انگلیس و ولز. «نورویچ» نیز که شهری است در شرق انگلیس با 42.5 درصد بالاترین نسبت جمعیتی را که بی‌دین هستند، به خود اختصاص داده است.
 
این داده‌ها نشان می‌دهند 13 دهکده از 20 دهکده‌ای که بالاترین نرخ رشد جمعیتی را دارند ساکنان مسلمان دارند و در راس آنها دهکده تاور هملتز و «نیوهام» در شرق لندن هستند. سرشماری سال 2011 نشان می‌دهد که نزدیک به 40 درصد از مسلمانانی که در انگلیس زندگی می‌کنند (حدود یک میلیون) در لندن هستند.
 
 
 
* هر ماه صدها انگلیسی مسلمان می‌شوند
 
اگر چه مهاجرت بزرگترین عامل افزایش اسلام در انگلیس بوده اما در عین حال می‌توان گفت که صدها نفر از انگلیسی‌ها هر ماهه به اسلام می‌گروند.
 
بنا بر تازه‌ترین آمار که از سوی گروهی بین‌المذاهبی به نام «فیث مترز» صورت گرفته، شمار انگلیسی‌هایی که به اسلام گرویده‌اند اخیراً به 100 هزار رسیده و هر ساله 5 هزار نفر در سراسر انگلیس به این شمار اضافه می‌‌شوند. برآوردهای پیشین شمار کل انگلیسی‌های مسلمان شده را بین 14 الی 25 هزار نفر تخمین زده بود.
 
 
 
* زنان سفیدپوست با میانگین سن 27 سال بیشترین آمار گرایش به اسلام
 
تحقیقات نشان می‌دهد نزدیک به دو سوم از مسلمان شده‌ها زنان بوده‌اند و بیش از 70 درصد از آنها سفیدپوستان با میانگین سنی 27 سال بوده‌اند.
 
در تحقیقاتی که توسط «کوین برایس» از دانشگاه «سوانسی» ولز صورت گرفت، از کسانی که تغییر مذهب داده‌اند پرسیده شد تا دیدگاه خود را درباره جنبه منفی فرهنگ انگلیس بیان کنند. آنها «مصرف الکل و مستی» را در کنار «نبود اخلاق و ارتباطات جنسی» و «مصرف‌گرایی بی‌حد و مرز» را از این جنبه‌های منفی نام برده بودند.
 
 
 
* زنان مسلمان شده ملاحظه بیشتری در مورد حجاب نشان می‌دهند
 
بیش از یک چهارم از آنها اعتراف دارند که مسلمان واقعی بودن و زندگی در انگلیس بطور طبیعی با هم منافات دارد. 90 درصد از زنانی که به اسلام گرویده‌اند گفته‌اند که تغییر مذهبی موجب شده در پوشش خود ملاحظه بیشتری داشته باشند و بیش از نیمی از آنها روسری سرکرده و 5 درصد نیز برقع به سر می‌کنند.
 
در عین حال، مقامات دولتی اخیراً اعلام کرده‌اند شمار فزاینده‌ای از زندانیان در زندان انگلیس به اسلام گرایش پیدا می‌کنند.
 
 
 
* اسلام خلاء ناشی از ضعف مسیحیت در انگلیس را پر می‌کند
 
بیشتر گرویدن به اسلام بخاطر ترکیبی از عوامل مختلف مانند دعوت فزاینده مسلمانان به دین خود و افزایش نارضایتی‌ها از مسیحیت صورت می‌گیرد.
 
برخی ناظران می‌گویند که کاهش کلیساهای سنتی مسیحیت در انگلیس که همراه با کاهش رسوم اخلاقی مسیحیت در جامعه انگلیسی است خلاء روحی ایجاد می‌کند که اسلام در حال پر کردن این خلاء است.
 
در هر صورت، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که شمار فزاینده‌ای از انگلیسی‌هایی که در خانواده‌های مسیحی ضعیف رشد پیدا می‌کنند به اسلام روی می‌آورند. این امر تا حدودی توضیحی برای این امر است که چرا شمار مسلمانان در حال افزایش است در حالی که شمار مسیحیان روند نزولی طی می‌کند.
 
 
 
* روند افزایش گرایش به اسلام در انگلیس در آینده هم ادامه خواهد داشت
 
باید انتظار داشت که این روند به همین منوال ادامه پیدا کند. در مطالعه‌ای که در سال 2005 انجام شد، تحقیقات انجمن مسیحیت که مقر آن در انگلیس است نشان می‌دهد که هر چه نسل‌ها به جلو می‌رود مسیحیان کمتر از نسل پیش از خود به کلیسا می‌روند.
 
این تحقیق با عنوان سرشماری کلیسای انگلیسی 2005 پیش بینی می‌کند که شمار مسیحیان انگلیسی که روزهای یکشنبه به کلیسا نمی‌روند در طول سه دهه آینده دو سوم کاهش می‌یابد. بنا بر این تحقیق، حضور ضعیف مسیحیان موجب بسته شدن 18 هزار کلیسا خواهد شد.
 
در عین حال، همه نشانه‌ها حاکی از آن است که جمعیت مسلمانان انگلیسی در آینده رشد بیشتری خواهد داشت. با این نرخ رشد، شمار مسلمانان انگلیس تا سرشماری بعدی که در سال 2021 انجام خواهد شد، بار دیگر دو برابر و برابر با 10 درصد جمعیت کشور خواهد بود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران