دیدبان

دومینوی برائت از حمایت انگلیس

دومینوی برائت از حمایت انگلیس

دیدبان: لیست انتخاباتی هاشمی رفسنجانی که از سوی رسانه سلطنتی انگلیس، بی‌بی‌سی مورد حمایت قرار گرفت، در روزهای اخیر با چالش‌های زیادی در افکار عمومی مواجه شده است.

حمایت جریانات اپوزیسیون بویژه شبکه بی بی سی فارسی از لیست کاندیداهای مورد حمایت هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری و تشدید تخریبها و تبلیغات منفی علیه حضرات آیات جنتی و یزدی و مصباح از سوی این جریانات طی روزهای گذشته باعث شد، برخی چهره های برجسته که نامشان در لیست هاشمی است، نسبت به این فضا موضع گیری کرده و به نوعی از فهرست مزبور اعلام برائت کنند.

ماجرا از آن جا آغاز شد که هاشمی رفسنجانی نام چند تن از شخصیت های صاحب نام و علمای شناخته شده را با هدف دوقطبی سازی فضای انتخابات و خصوصا تقابل با  آقایان یزدی، جنتی و مصباح، در لیست خود قرار داد، چهره هایی که مواضع روشن و صریحی برخلاف رفتار سیاسی هاشمی در سالهای اخیر داشته و دارند. البته بعدا مشخص شد که قرار گرفتن نام این کاندیداها در لیست هاشمی، با آنها هماهنگ نشده و بدون اطلاع آنها صورت گرفته است.

بعد از آنکه بی بی سی فارسی به صراحت وارد میدان شد و روند تخریب چهره های شاخص خبرگان و حمایت از لیست منتسب به هاشمی را در دستورکار خود قرار داد – تا جایی که فهرست مزبور به "لیست انگلیسی" معروف شد – چندتن از چهره های شاخص که نامشان در فهرست هاشمی جای داده شده بود، اعلام موضع کردند و ضمن اعلام برائت از "لیست انگلیسی"، بشدت از تخریب آقایان جنتی و یزدی و مصباح توسط جریانات داخلی و خارجی انتقاد کردند.

آیت الله اعرافی رئیس حوزه پررونق "جامعه المصطفی العالمیه قم" - که نامش در فهرست هاشمی جای داده شده بود – اولین نفری بود که علیه این اقدام موضع گیری کرد. وی با ابراز برائت از لیست هاشمی، اعلام کرد که تمایلی برای حضور در این لیست ندارد و تنها به دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کاندید خبرگان شده است.

در اطلاعیه ای که از سوی ستاد مردمی حمایت از آیت الله اعرافی منتشر شد، آمده بود: آیت‌الله اعرافی ریاست محترم جامعه ‌المصطفی العالمیه، به دعوت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران، ‌در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری حضور یافته‌اند و با احترام به تمامی نامزدهای دیگر، قصدی برای حضور در فهرست‌های انتخاباتی دیگر ندارند.

پس از اعلام موضع آیت الله اعرافی، آیت الله بطحائی نیز که نامش در لیست هاشمی قرار گرفته بود نسبت به حمایت بی بی سی از این لیست واکنش نشان داده و صریحا با جوسازی های اخیر و تفکرات هاشمی مرزبندی کرد.

وی روز گذشته در جمع تعدادی از طلاب و دانشجویان به صراحت اعلام کرد که به هاشمی نیز گفته است که "سکوت در برابر صف بندی بی بی سی خبیث، معنایی جز رضایت با انگلیسی ها نداشته و وی در این باره سکوت نخواهد کرد."

 آیت الله هاشم بطحایی گلپایگانی در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه قم با اشاره به "لیست انگلیسی" گفته است: دشمن یک حمله سیاسی برای تفرقه افکنی انجام داده است؛ این تک خطرناک را باید پاتک بزنیم، و این را به ستاد آقای هاشمی هم اعلام می کنم اگر در مورد این حمایت انگلیسی سکوت کنیم، دال بر رضایت است.

وی همچنین افزوده است: می گویم ما همه اصولگراییم بر اصول اسلام و انقلاب؛ دسته دسته کردن جریان ها و گروه ها تلاش دشمن برای تفرقه و تخریب است. دشمن استعمارگر و این انگلیس خبیث از تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده می کند و متاسفانه این همه صاحب نظر و ایدئولوگ به این مسئله توجه ندارند؛ نکردند و نمی کنند.

آیت الله بطحائی درخصوص مواضع سالهای اخیر هاشمی رفسنجانی گفته است: من به (یاسر) پسر آقای هاشمی هم گفتم که چرا گزک دست دشمن می دهید، در جلسه دیگری هم با خود آقای هاشمی تند صحبت کردم گفتم شما خودت خودت را خراب کردید. چرا جلوی فائزه را نمی گیرید؟ من به ایشان گفتم آقای هاشمی من اگر جای شما بودم می گفتم دختر یا تو، یا من؟ به ایشان گفتم شما در رقابت های انتخاباتی افرادی را در اطراف خودت جمع کردی که رفتار ناشایست دارند؛ بنده باشم احساس حقارت می کنم؛ شما که از من نیز در کشور مهمترید و یک شخصیت شناخته شده ی بین المللی هستید.

وی در انتها گفت: دعا می کنم به عزت فاطمه زهرا سلام الله علیها تا قیام حضرت بقیه الله العظم خدا سایه مقام معظم رهبری را بر ما حفظ کند و انشالله اصلا نیازی دیگر به انتهای رهبر بعدی نباشد.

در ادامه اعلام موضع کاندیداهای حاضر در لیست هاشمی، آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز تهران هم که نامش در این لیست قرار داده شده، گفته است که برای قرار داد نامش در لیست آقای رفسنجانی اصلا کوچکترین مشورتی هم با خود وی صورت نگرفته است.

آیت الله موحدی کرمانی شب گذشته با اشاره به ورود مستقیم بی بی سی  به بحث انتخابات مجلس خبرگان و موج تبلیغات علیه آقایان جنتی و مصباح و یزدی گفت: این روزها بی بی سی به میدان آمده و حالا برای ما میدان‌دار شده است! و تعیین تکلیف و وظیفه می‌کند که به آقایان مصباح و جنتی و یزدی رای ندهید! در این مورد باید بگویم که من خوشحالم و آقایان هم خوشحال باشند که تاکنون هرکسی که دشمن با او مخالفت کرده است، مردم عکس آن عمل کرده اند. من به آقایان تبریک میگویم که دشمن این حرف را زده است.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران در خصوص قرار دادن نامش در فهرست مورد حمایت هاشمی و اصلاح طلبان هم گفته است: باید بگویم که من انقلابی و ولایی و اهل اصول هستم ، کسانی که اسم بنده را در لیست هایشان می آورند، می دانند من مواضعم چیست. شنیده ام که این اصلاح طلبان  هم اسم من را در لیستشان گذاشته اند. من راضی به زحمتشان نبودم! هم آن‌ها می‌دانند و هم مردم می‌دانند که من گروه خونی‌ام به این جریان نمی‌خورد و به این جریان نمی‌چسبم. من انقلابی و ولایت مدار هستم و پایبند به اصول.

وی افزود: من مطلع شدم دوستانی که هم گروه خونی ما هستند هم در برخی لیست‌های انحرافی اسمشان را زده اند، من توصیه میکنم این دوستان هم از این لیست ها برائت بجویند و عدم رضایتشان را از این امر اعلام کنند

آیت الله محمدعلی تسخیری نیز که نامش در فهرست مورد حمایت هاشمی است، روز گذشته در مدرسه علمیه دارالمبلغین فلسفی، صراحتا از این لیست اعلام  برائت کرده و نسبت به قرار گرفتن نامش در این لیست اعتراض کرد.

وی در این جلسه که با حضور طلاب برگزار شد اعلام کرد: من خارج از تهران بودم و بعدا دیدم اسم من در لیست آقای هاشمی است، با من هیچکس مشورت و صحبت نکرد و دلیلی نیست که ذیل این گروه و آن گروه باشیم.

عضو فعلی مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: صریحا می گویم که اصولگرا هستم و معتقدم که خط صحیح خط اصولگراست و خط دیگران اصلاح طلب و یا اعتدال گرا خط صحیحی نیست.

آیت الله تسخیری در پاسخ به سئوالی در رابطه با مواضع سالهای اخیر هاشمی تصریح کرد: صحیح نیست که بنده در جلسه ای درباره اشخاص نظر بدهم ولی بنده مخالف خیلی از موضع گیریهای هاشمی هستم، از جمله موضع گیری که بر علیه شورای نگهبان داشت.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی نیز در گفتگو با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک در واکنش به قرار گرفتن اسمش در لیست هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: به جز لیست جامعتین در هیچ لیستی نیستم.

 

وی افزود: "خیلی ها من را در خیلی لیست ها می گذارند اما من فقط در لیست جامعتین هستم."

 

آیت الله دری نجف آبادی درباره لیست انگلیسی خاطر نشان کرد؛ "من به کسی نگفتم اسمم را در لیست بگذار و جز لیست جامعتین در لیست دیگری نیستم حالا یک کسانی من را در لیستشان گذاشته‌اند که من اصلا خبر ندارم، اما مشخص است از این حرکت که انگلیس دنبال این است که بنزین بریزد در انتخابات، کار انگلیس تفرقه انداختن است."

احتمالا این اظهارات پایان کار نیست و باید دید این ماجرا صحنه انتخابات را چقدر علیه لیست هاشمی تغییر می دهد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن