دیدبان

عادل الجبیر: نمر تروریست بود!

عادل الجبیر: نمر تروریست بود!

وزیر خارجه عربستان تصریح کرد: هیچ کس به جز مردم عربستان حق ندارد از دستگاه قضایی کشور انتقاد کند.

وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت: دادگاه‌های ما در عربستان مستقل عمل می‌کنند. ما کشوری دارای حاکمیت هستیم و دستگاه قضایی داریم. از دیگر کشورها انتظار داریم که به نظام قضایی ما احترام بگذارند همانطور که ما به نظام‌های قضایی دیگر احترام می‌گذاریم.

وی افزود: بسیاری از مسائلی که مورد انتقاد قرار گرفته به دلیل بدفهمی است. بسیاری از مسائلی هم هست که افراد بدون اینکه اول واقعیت را بدانند در مورد آن به نتیجه گیری می‌پردازند و به اطلاعات کامل استناد نمی‌کنند. حقیقت این است که هیچ کس جز مردم عربستان حق ندارد از دستگاه قضایی ما انتقاد کند.

الجبیر درباره اعدام شهید نمر باقر النمر، روحانی معروف شیعه عربستان و 47 متهم دیگر مدعی شد: نمر "تروریست" بود همانطور که اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده اینگونه بود. وی اقدام به عضوگیری و حمایت مالی می‌کرد و دست به عملیات قتل می‌زد. اقدامات وی منجر به کشته شدن تعدادی از نیروهای امنیتی عربستان شد.

وی افزود: آنها تروریست بودند و محاکمه شدند. روند محاکمه برای عموم و رسانه‌ها مشخص بود. محاکمه در سه مرحله صورت گرفت. از جمله محکوم شدگان، مسئول حمله به کنسولگری آمریکا در جده بوده و برخی مسئول انفجارهای ریاض در سال 2003 بودند که همگی تروریست بودند.

الجبیر ادامه داد: ما در عربستان حکم اعدام داریم همانگونه که آمریکا نیز حکم اعدام دارد و معتقد نیستم که افراد در آنجا درباره موضوع اعدام هول و وحشت داشته باشند یا جنجالی درباره این مساله وجود داشته باشد.

وی درباره موضع داعش نیز گفت: داعش از هر جایی به عضوگیری می‌پردازد. سال گذشته پنج بار به ما حمله کرد. ابوبکر بغدادی، رهبر داعش می‌خواهد بر عربستان، مکه و مدینه سیطره یابد. صراحتا باید بگویم که آن‌ها دشمنان ما هستند. هیچ چیز در دین اسلام وجود ندارد که کشتن بی‌گناهان را توجیه کند. اینکه می‌گویند آن‌ها عربستانی هستند و یا ایدئولوژی خود را از عربستان می‌گیرند موجب نارضایتی و خشم ماست.

الجبیر گفت: تعدادی زیادی تبعه خارجی در عربستان هستند و بسیاری از آن‌ها مسلمان نیستند. ما کشوری داریم که با روی باز از جهانیان استقبال می‌کند. بله ما محافظه کار هستیم اما علیه کسی خصمانه عمل نمی‌کنیم.

وی درباره یمن نیز گفت: سلاح‌های سنگین و موشک‌های بالستیکی که در اختیار شبه نظامیان در یمن بود خطری واضح و آشکار علیه عربستان بود. "دولت مشروع یمن" از ما درخواست کمک کرد ما نیز قبول کردیم. جنگ یمن اختیاری نبود بلکه ضروری بود.

وی مدعی شد: "دولت یمن" در حال حاضر کنترل 75 درصد مناطق را در دست دارد اما هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند چه زمانی عملیات در آنجا به پایان می‌رسد.

الجبیر ادعا کرد: بسیاری از اخبار درباره کشته شدن غیرنظامیان در حملات ما بزرگ جلوه داده می‌شود. ما بسیار در حملات خود محتاط عمل می‌کنیم و عملیات هوایی خود را همواره با تصاویر و صوت ثبت می‌کنیم. ما همواره بر لزوم کاهش تلفات انسانی تأکید کرده‌ و در صورت وقوع یک اشتباه اعتراف و به تحقیقات پرداخته‌ایم.

منبع:مهر

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن