دیدبان
لطف‌ الله فروزنده:

مردم به خوبی می دانند که اصولگرایان پای انقلاب خواهند ماند

مردم به خوبی می دانند که اصولگرایان پای انقلاب خواهند ماند

به گزارش دیدبان، هفته نامه پنجره در شماره این هفته خود، گفت و گویی پیرامون فهرست اصول گرایان با دکتر فروزنده، معاون رئیس جمهور سابق و عضو اقتصاددان ائتلاف اصول گرایان انجام داده است.

گفاین روزها و پس از بیانات رهبری، درباره رای به لیستها صحبت‎‎های فراوانی مطرح میشود توجه به لیستها و رای به آن چه دستاوردهایی میتواند داشته باشد؟

واقعیت این است که در شهرهای بزرگ مثل تهران، مردم بسیاری از کاندیداها را نمیشناسند. مردم باید در درجه اول ببینند که چه کسی این لیستها را ارائه کرده است. باید جریانهای حامی لیست را بشناسند و در حقیقت به شناخت خود از آنها رای بدهند. در شهرهای بزرگ بسیار مهم است که به تمام لیست، یعنی مثلا در تهران به 30 نفر، رای بدهند. زیرا مردم در قبال هر یک نفری که به او رای ندهند در واقع حق خود را ضایع کردهاند و مسئول آن هستند. از لحاظ شرعی هر فردی در انتخابات مسئول است و باید از حق خود دفاع کند زیرا در سرنوشت خودش و بقیه افراد جامعه تاثیر دارد. لذا رهبری بر این امر تاکید زیادی دارند که هم به 30 نفر رای داده شود و هم به لیستی واحد رای داده شود.

برای انتخاب لیست اصولگرایان چه ملاکهایی در نظر گرفته شده است؟

اصولگرایان یک شورای ائتلاف داشتند که این شورا براساس معیارهای متفاوتی کاندیداها را ارزیابی کرد و به این 30 نفر رسید. این 30 نفری که شورای اتحاد بزرگ اصولگرایان اسامی آنها را اعلام کرده است، براساس معیارهای روشن و توسط افراد فهیمی انتخاب شدهاند که همه آنها از افراد بزرگ اصولگرایان و چهره‎‎های مکتبی هستند. تک تک اعضای این لیست از کانال‎‎های مختلف مورد بررسی قرار گرفتهاند و روی آنها فکر شده است. من به همه مردم توصیه میکنم که با خیال راحت و اعتماد کامل از این لیست حمایت کنند زیرا این لیست را بزرگان اصولگرایی مورد تایید و تاکید قرار دادهاند و انشاءالله میتواند به روی کار آمدن مجلس کارآمد و مورد نظر همه مردم کمک کند.

در این دوره از انتخابات، شعار معیشت در صدر شعارهای اصولگرایان قرار گرفته است. شما با توجه به وضعیت کنونی جامعه و اقتصاد، تاکید روی وضعیت معیشت مردم را چقدر در اولویت میدانید؟

مردم هم این مطالبه را میدانند که مهمترین مشکل امروز کشور رکود و بیکاری است. لذا برای حل این مشکلات، رویکرد اقتصاد مقاومتی باید شعار و برنامه اصلی دولت و مجلس در فضای کنونی باشد. اینکه اصولگرایان شعار معیشت، امنیت و پیشرفت را انتخاب کردهاند، ناظر بر همین مسئله بوده است. طبیعتا برای حل این مشکل نیز به چهره‎‎هایی نیاز داریم که اقتصادی باشند و سابقه اجرایی اقتصادی داشته باشند و با چالش‎‎های کشور نیز آشنا باشند. لذا همین طور که میبینید، چهره‎‎های اقتصادی و اجرایی و چهره‎‎هایی که سابقه زیادی در بحث تئوری و عمل اقتصادی در کشور دارند، خوشبختانه در لیست حضور دارند و این بهعنوان یک مزیت به کارآمدی فهرست اصولگرایان کمک بسیاری میکند. انشاءالله مجلس بتواند با حضور این دوستان، برنامهای روشن، مشخص و عملیاتی برای اقتصاد کشور به منصه ظهور برساند و با همکاری دولت از ظرفیت‎‎های اقتصادی کشور استفاده کند. این معضلی است که دامنگیر تک تک جریان‎‎های کشور است. امیدوارم که این رکود و بیکاری حل شود و ما برای ملتمان این دغدغه را رفع کنیم و بتوانیم جوانان را با بسترسازی مناسب به عرصه فعالیت، اشتغال و نشاط بیاوریم.

تفاوت لیستی که در این دوره برای اصولگرایان ارائه شده با دورههای قبلی در چیست و به چه میزان میتواند به همگرایی و رای آوری آنها کمک کند؟

بهنظر من یکی از اتفاقات خوبی که در این انتخابات افتاده است، نوگرایی ضمن پایداری بر اصول گذشته است. حضور بانوان، علمای بزرگ، جوانان، چهره‎‎های اقتصادی و اجرایی در لیست، از نکات خوب این لیست است و نشان میدهد که به هر حال یک نگاه سیستمی و جامع برای انتخاب افراد وجود داشته است.

در مجلس برنامهها نباید تکبعدی باشد. شما نمیتوانید یک برنامه اقتصادی را بدون ابعاد فرهنگی و اسلامی جلو ببرید یا برنامه فرهنگی را بدون توجه به ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... پیاده کنید. یکی از مزیت‎‎های بزرگی که فهرست جریان اصولگرا در این دوره به آن توجه کرده است، همین ذوابعاد بودن است. نیازهای مجلس، مطالبات مردم و ابعاد مختلف دیگر از جمله مواردی است که اصولگرایان در تدوین لیست به آن توجه کردهاند و سعی کردهاند لیستی با این شاخصها به مردم ارائه کنند.

برای رقابت لیست اصولگراها و اصلاحطلبها در تهران چه پیشبینیای دارید؟

توان اصولگراها بسیار بیشتر از اصلاحطلبان است. مردم اعتماد خوبی به اصولگرایان دارند و میدانند که آنها پای انقلاب میمانند، از ارزشها دفاع میکنند، در برابر دشمن تمام قد میایستند و کارنامه روشنی از خدمات دارند. در مجالسی که اصولگرایان حاکم بودهاند مشکلات راهبردی نداشتهایم، این در حالی است که در مجلس ششم که اصلاحطلبان حاکم بودند همواره مشکل داشتیم. آنها اختلاف را به کشور تزریق میکردند ولی در جریان اصولگرا، برای جلو رفتن کارها در مجلس بحث‎‎های کارشناسی جریان داشت. در مسائل مهمی چون استکبارستیزی، اصولگرایان با مردم کوچکترین اختلافی ندارند و مردم هم از آنها چنین ذهنیتی دارند. مردم به اصولگرایان اعتماد دارند و جبهه مومن انقلاب اسلامی، این جریان را قبول دارند و پذیرفتهاند. مردم جریان واداده در برابر آمریکا را میشناسند. من فکر میکنم با روشنبینی مردم، لیست 30 نفره اصولگرایی رای میآورد.

آنچه ما درباره فضای عمومی کشور اطلاع داریم نیز شانس اصولگرایان برای رایآوری را زیاد گزارش میکند. امید است که مجلس اصولگرا این بار کارآمدتر و قویتر از گذشته شکل بگیرد. این مجلس اجازه نخواهد داد که مجلس ششم تکرار شود. قطعا اجازه نخواهند داد که جریان واداده و فتنهگر بار دیگر در یکی از ارکان نظام نفوذ کند. مردم مجلسی را که وکیلالدوله باشد قبول ندارند و بهدنبال مجلسی هستند که ناظر بر دولت است و وظایف قانونیاش را انجام میدهد. لذا چهره‎‎هایی را که اصول و در عین حال برنامه دارند، بیشتر مورد توجه قرار میدهند. این چهرهها در لیست اصولگرایان حضور دارند و من مطمئنم که مورد توجه مردم نیز قرار خواهند گرفت 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن