دیدبان

ناگفته های حسین فدایی از مسیر ائتلاف اصول گرایان

ناگفته های حسین فدایی از مسیر ائتلاف اصول گرایان

به گزارش دیدبان به نقل از پنجره، پس از کش و قوس‌های فراوان لیست نامزدهای مورد اجماع جریان‌های اصولگرا در تهران تعیین شد و آن‌ها برای نخستین بار پس از چندین انتخابات به یک لیست جامع دست یافتند. در مسیری که برای انتخاب اسامی و سپس جمع‌بندی بر آن طی شد تلاش‌ زیادی توسط جریان‌های اصولگرایی صورت گرفت تا تجربه‌های پیشین تکرار نشود. در گفت‌وگویی که با حسین فدایی، عضو کارگروه رسیدگی و بررسی وضعیت نامزدهای اصولگرا داشتیم وی به تشریح فرآیند انتخاب این لیست پرداخت. 

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید بفرمایید که نقطه آغاز ائتلاف اصولگرایان کجا بود و این ائتلاف چگونه آغاز بهکار کرد؟

گاهی انسان در نعمت قرار می‌گیرد. غفلت دارد و متوجه نیست که چه اتفاقی افتاده و در چه نعمتی قرار گرفته است. وقتی از آن نعمت محروم می‌شود متوجه می‌شود. وقتی می‌خواستیم با دوستان مذاکره کنیم، خیلی از کسانی که اهل سیاست و آشنا به مسائل سیاسی بودند جمع شدن اصولگرایان را دور هم امکان‌پذیر نمی‌دانستند. بزرگترین برنامه دشمن و بدخواهان سرمایه‌گذاری روی اختلاف درون اصولگرایان است.

به هر حال جریان اصولگرایی بعد از نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین یازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری، اهمیت وحدت را بیش از پیش درک کرد وحدتی که اگر در انتخابات ریاستجمهوری به آن رسیده بودیم قاعدتا اوضاع سیاسی بهگونهای دیگر قابل تصور بود. با تلاش بزرگان اصولگرایی بیش از 70 یا 80 جلسه متعدد با برادران جبهه پایداری و اعضای حزب موتلفه و با حضور روحانیت و کمی بعد با حضور حضرت آیتالله موحدی کرمانی برگزار شد تا اختلافات اندک کنار گذاشته و به هم نزدیک شود و بتوانیم گفتوگوی نزدیکی را روی اصول، ضوابط و معیارها با همدیگر داشته باشیم. با تلاش‌های انجام شده توسط همه جریان‌های اصولگرا مقرر شد ترکیبی، متولی امور وحدت اصولگرایان باشد و گروه مرجع مقبول همه شکل بگیرد و جلسات متعددی در محضر آیتالله مصباح یزدی، آیتالله یزدی، آیت‌الله موحدی کرمانی و سایر بزرگان رایزنی شد تا به جمع‌بندی رسیدیم و بالاخره یک جمع 22 ـ 23 نفره‌ای شکل گرفت.

ساز و کار تعیین اعضای لیست که مورد وفاق همه اصولگرایان باشد چگونه تعیین شد؟

در جلسه اول شورای ائتلاف، کارگروهی برای رسیدگی و بررسی وضعیت نامزدها که متشکل از هفت نفر از بنده و آقایان تقوی، باهنر، محصولی، روح‌الامینی، آشتیانی و حداد عادل بود ایجاد شد. در ابتدا ساز و کار را این‌گونه طراحی کردیم که ابتدا بر روی ضابطه و معیارها به جمع‌بندی برسیم و این ضابطه و معیارها برگرفته از همان دیدگاه‎‎های حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و منشور جامعتین بود. این شاخصها را در معرض نظر مسئولان سیاسی، فرهنگی و مذهبی و تشکلهای مردمی در حوزه اصولگرایی قرار دادیم. این زیباترین کاری بود که ابتدا انجام شد که تا به حال چنین کاری در اردوگاه اصولگرایان انجام نشده بود.  با وجود اینکه ضیق وقت داشتیم ولی 50 تشکل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مذهبی را دعوت کردیم و جلسات متعددی برگزار شد تا شاخصها را استخراج کرده و بهصورت اولویت‌بندی و با یک طبقه‌بندی در اختیار افراد قرار دادیم تا روی آن نظر دهند.

چه شاخص‌هایی را مدنظر قرار دادید؟

همه شاخص‌ها از فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری درآمده بود؛ مثلا مبارزه با استکبار، ساده‌زیستی، مردمی بودن و شاخص‎‎های متعدد دیگر. در تعیین این شاخصها سعی شد که تنها ملاکهای جریان انقلاب در نظر گرفته شود و اصلا نگاه حزبی و جناحی نباشد که به حق همین هم شد.

بعد از تعیین شاخص‌ها، چه اقدامی انجام شد؟ آیا یک لیست تهیه شد و تک تک مورد بررسی و تطبیق با این شاخص‌ها قرار گرفت؟

وقتی شاخصها اولویت‌بندی شد و سپس نظرها تجمیع شد آرایش شاخصها هم مقداری تغییر کرد. در مرحله بعد اعمال نظری نکردیم چون شاخص‌ها خواسته ملت بود. شاخصها دو دسته بود: یک دسته شاخصهای فردی بود که ایجابی و سلبی داشت و یک دسته اجتماعی بود و بخشی را هم برای سیاستهای ترکیب لیست، آزاد گذاشتیم که هر نظری داشتند بدهند. در مرحله بعد از تشکل‌ها خواستیم با توجه به تعیین ضابطه‌ها، خودشان مصداقها را تطبیق دهند. در نتیجه و پس از اینکه همه پیشنهادها گرفته شد  یک لیست 198 نفری تدوین شد. بعد دوباره خواستار تطبیق این اسامی با شاخص‌ها و معیارها شدیم  و درخواست کردیم 30 نفری که این شاخصها را دارند را به ما معرفی کنند وقتی همه، اسامی 30 نفر مدنظر خود را نوشتند، جمع‌بندی کردیم و دیدیم از این 198 نفر بعضیها هستند که یک نفر هم به آنان رای نداده است. همین کار را با نامزدهایی که ثبت نام کرده بودند هم کردیم. نظر مسئولان تشکلهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را با نظر نامزدها تلفیق کردیم و یک سبد رای جدیدی شکل گرفت. پس سبد رای اول ما 198 نفر شد و سبد رای دوم ما 124 یا 128 نفر شد. بعد این لیست را بردیم در شورای مرکزی ائتلاف و از آنها نظرسنجی شد و نتیجه به یک لیست 77 نفره یا همان سبد سوم تبدیل شد. در مرحله بعدی سنجش عمومی بر اساس معیارهای علمی را انجام دادیم بر اساس این نظرسنجی ها اول مشخص کردیم که ترکیب لیست چگونه باشد؛ مثلا اینکه چند اقتصاددان، چند فرد فرهنگی، اجتماعی یا امنیتی می‌خواهیم. بعد به این فکر کردیم که چند خانم و چند عالم در لیست باشند. تقریبا متناسب با همان نظرسنجیهایی که صورت داده بودیم ـ با یکی دو تا بالا و پایین ـ به یک جمع‌بندی رسیدیم.

در این مرحله در جلسه گفتیم که خودمان، یعنی کمیته هم براساس اطلاعات بیرونی یک اولویت‌بندی کند و به یک لیست جدیدتر رسیدیم.

از کدام مرحله به قطعیت رسیدید که بعضیها در لیست نیستند؟

در این مرحله روی 54 نفر به جمع‌بندی رسیدیم. وقتی لیست به شورا رفت، بحث سنگین روی آن انجام شد و جمع‌بندی شورا این شد که کمیته خودش بررسی کند و به اجماع برسد.

پس به مرحله سختی رسیدید. یعنی مرحله‌ای که باید تصمیم‌گیری نهایی انجام می‌شد؟

بله. برخی افراد یک یا دو رای داشتند و رسیدن برای برخی که همه روی آن اجماع داشته باشند سخت بود ولی حداقل رایی که برای حفظ فردی در لیست در نظر گرفته شد سه رای بود. یعنی اگر کسی سه رای داشت، در کمیته می‌ماند. تا این مرحله براساس ضوابط، شاخصها، صلاحیتها و رای‌گیری، یک لیست 54 نفره تنظیم کرده بودیم و توصیه شورا این بود که توازن را هم برقرار کنیم. توازن نه بهلحاظ سهمیه‌ای بلکه بهلحاظ سنی، جنسیتی، موضوعات تخصصی مثل اقتصاد، فرهنگ، اجتماع ـ به‌خاطر کمیسیون‎‎های تخصصی مجلس ـ و همین‌طور توازن سیاسی و جناحی یا گرایشی. در این مرحله با افراد صحبت میکردیم، نقاط مثبت و منفی گفته میشد و بعد رایگیری میشد که در نتیجه به همان 29 نفر بهعلاوه چهار نفری که بهعنوان ذخیره مانده بودند رسیدیم.

یعنی روی هیچکدام اجماع نشده بود؟

چرا بعضیها بودند. 15 نفر داشتیم که مشهور نبودند ولی گفتوگو با این 15 نفر که آدمهایی غیرمشهور و بیشتر هم جوان بودند، اثر مثبتی در روحیه اعضای کمیته گذاشت چون در لیست سیاست جوان‌گرایی، نوگرایی و توجه به رویشهای انقلاب را هم مدنظر داشتیم و این جزو مصوباتمان بود. این سیاست خیلی خوشایند بود. مثلا یکی از این آقایان فوق دکترای نفت داشت، آمد در جلسه و گفت من هیچ اصراری بر حضورم ندارم و از کارهای علمی‌ای که می‌کنم راضی هستم، کمیته هم هر نظری داشته باشد به آن تمکین می‌کنم. دیدگاه مثبت این جوانان، روحیه ایثار، توان تخصصی و تجاربشان در ذهن اعضای کمیته درخشید و این در ذهن دوستان بهعنوان سرمایه‌ای برای انقلاب تثبیت شد.

البته باز جمع‌بندی نشد و نتیجه این شد که از آن 54 نفر ابتدایی به 44 نفر در کمیته و سه یا چهار نفر ذخیره رسیدیم و باز هم نتوانستیم به 30 نفر برسیم و همان 29 نفر ماندند. قرار شد موضوع را در جلسه شورا ببریم و شورا تصمیم بگیرد زیرا نتوانستیم به اجماع برسیم. در جلسه شورا به ما گفته بودند اگر کسانی پنج رای آوردند شما آن‌ها را در بررسی بیاورید. 35 نفر جدید را هم پیشنهاد کردند که این 35 پیشنهاد، بخشی در همان 44 تا بود، بخشی هم جدید و خارج از آن بود.

هر عضو شورا پیشنهادی داشت. برای بار دهم، یازدهم و دوازدهم روی اینها بحث و رای‌گیری شد و جمع‌بندی شد همان 29 نفر بهعلاوه چهار ـ پنج نفر جدید که از این چهار ـ پنج نفر، دو ـ سه نفر جدید بودند؛ یعنی بعد از این مرحله آنها را هم آوردیم.

29 نفر عینا تکرار شد؟

نه. یک مقدار جابهجایی داشت. بعد شورا را تشکیل دادیم و گفتیم جمع‌بندی ما این است چون نتوانستیم به اجماع برسیم. بنابراین باید در جلسه شورا اسامی به بحث گذاشته و رای‌گیری شود که آیتالله موحدی کرمانی مصلحت دیدند که جلسه شورا تشکیل نشود. دیدگاه‎‎های ایشان و دوستان دیگر را گرفته و جمع‌بندی کردیم، مجددا سه ـ چهار جلسه تشکیل دادیم و با این سه ـ چهار جلسه به اجماع رسیدیم. یعنی به اسم 30 نفر رسیدیم و دیگر ذخیره هم نگذاشتیم چون دیدیم منجر به مشکلات می‌شود. همه اعضای کمیته روی لیستی که الان منتشر شده به جمع‌بندی رسیدند. جلسه شورا تشکیل شد، گزارش به شورا داده شد، شورا هم به اجماع کمیته نظر مثبت داشت و لیست بیرون آمد.

در بحث شاخصها فرمودید که کارآمدی و مفید بودن برای مردم برایتان مهم بود. این کارآمدی را چگونه مورد توجه قرار دادید؟

در موضوع کارآمدی روی برخی از افراد بحث‎‎های جدی شد. ما گزارش‌هایی کاملا متناقض از کانال‎‎های موثق داشتیم. دو نفر از کسی گزارش منفی میدادند و دو نفر دیگر گزارش مثبت میدادند. اینجا گفتیم «قف عند الشبهه» یعنی نمیتوانیم روی چیزی که در آن شبهه ایجاد شده سرمایهگذاری کنیم ضمن اینکه زمان هم نداریم و باید زودتر تصمیم بگیریم. شاید اگر فرصت داشتیم یک یا دو هفته دیگر روی چنین مواردی بحث کنیم، به نتیجه روشنتری میرسیدیم. حتما افرادی هستند که احتمالا صلاحیت‎‎های بالاتری دارند اما در این مقطع زمانی ما به آن علم پیدا نکردیم و باید تصمیم می‌گرفتیم.

در خصوص برخی تردیدها نسبت به لیست نظرتان چیست؟

شکستن تردیدها نسبت به لیست ائتلاف، برای ما بسیار اهمیت دارد. اگر من یا هر کسی از اصولگرایان میخواستیم مستقلا 30 نفر را برای لیست اصولگرایی پیشنهاد دهیم، اختلاف‌ها با لیست کنونی بیشتر از 10 نفر نمی‌شد. حالا اگر واقعا بخواهیم مستقل از ائتلاف لیست بدهیم و یکی بگوید من لیست 20 + 10 میدهم، دیگری بگوید من لیست 21 + 9 می‌دهم و... میدانید چه اتفاقی میافتد؟ تمام فلسفه این ائتلاف را با دست خودمان از بین میبریم و وحدت را میشکنیم و زمینه را برای آن کسانی که ما را نمیپسندند فراهم میکنیم.

این لیست مجموعه یک کار جمعی و تلاش شبانه‌روزی است و حجیت شرعی هم در آن هست. بالاخره چندین عالم دینی پشت صحنه بوده‌اند و آن را تایید کرده‌اند و میکنند و فرایند هم بهلحاظ عقلانی درست بوده است. آنقدر در جبهه حزبالله احساس مسئولیت وجود دارد که 10ها و 100ها لیست بیرون میآید و فلسفه وجودی لیست را اصلا بیخاصیت خواهد کرد. بحث قرار گرفتن در لیست‎‎های دیگر در ائتلاف مورد شور قرار گرفته است و جمع‌بندی این شده است که لیست حاضر مورد حمایت اصولگرایان قرار بگیرد. در میثاق‌نامه خیلی صریح این مطلب آمده است. چند روز پیش هم که جلسه داشتیم نامزدها را با حضور آیتالله موحدی دعوت کردیم و در همان جلسه مطرح شد درباره سازوکار فعالیت در ایام تبلیغات جمع‌بندی شد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن