دیدبان

بحران تعدیل نیرو و بیکاری ۵.۵ میلیون نفر

بحران تعدیل نیرو و بیکاری ۵.۵ میلیون نفر

دیدبان: حمید حاج اسماعیلی با اشاره به اینکه بنگاه‌های کوچک پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مورد بی‌مهری دولت‌ها قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: پس از اتمام دولت دهم، در دولت جدید هم به‌هیچ‌وجه اتفاق مثبتی برای بازگرداندن بنگاه‌ها به چرخه تولید رخ نداد.

وی افزود: دولت باید برای بخش خصوصی سرمایه در گردش و تسهیلات خوبی را در نظر بگیرد و علاوه‌بر آن روی مشارکت‌های مردمی در اقتصاد باید حساب ویژه‌ای باز کند.

این کارشناس بازار کار در پاسخ به این سؤال که هم‌اکنون چه تعداد نیروی کارگری در کشور فعال هستند، گفت: مهم‌ترین و دقیق‌ترین آمار در این زمینه اعلام آمار مشمولین قانون کار سازمان تأمین اجتماعی است که آن را نزدیک به 13 میلیون نفر اعلام کرد.

وی گفت: این آمار در اواخر دولت دهم هم نزدیک به 13 میلیون نفر بود و هم‌اکنون نیز این رقم در همین محدوده اعلام می‌شود. بنابراین به‌جرأت می‌توان گفت هیچ شغل جدیدی ایجاد نشده و بنگاه‌ها با ریزش نیرو هم مواجه هستند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه سالانه 800 هزار نفر از کارجویان جدید وارد چرخه بازار کار می‌شوند، گفت: در حالی بنگاه‌ها با وضعیت رکودی و کمبود نقدینگی مواجه هستند که نیروی کار جدید هم سالانه به آمار جویندگان شغل اضافه می‌شود.

وی با اعلام این خبر که در شهرک‌های صنعتی شاهد تعطیلی 65 درصدی بنگاه‌های حاضر هستیم، خاطرنشان کرد: باوجود کنترل زیاد دولت و ارائه مشوق‌هایی نظیر زمین و معافیت‌های بیمه‌ای یا مالیاتی نسبت به سایر بنگاه‌ها، باز هم چراغ 65 درصد از این بنگاه‌ها خاموش شد.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه کم‌تر از 25 درصد از بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی به طور کامل فعال هستند، گفت: اگر آمار موجود در شهرک‌های صنعتی را به کل بنگاه‌های صنعتی و خدماتی کشور تعمیم دهیم، وضعیت بحرانی اقتصاد کشور بیش از گذشته نمایان می‌شود.

حاج اسماعیلی معتقد است که دولت جمعیت زنان را در حوزه نیروهای کار فعال محاسبه نکرده است، در حالی که 50 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در طی سال را زنان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: زنان به دلیل کاهش قدرت خرید و مشکلات معیشتی وارد بازار کار شده‌اند و به جرأت می‌توان گفت که جمعیت فعال کشور، 27 میلیون نفر است. در حالی‌که دولت جمعیت فعال را 24 میلیون نفر در نظر می‌گیرد.

منبع:جهان

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران