دیدبان

تشدید خصومت‌ورزی آل سعود با ملت لبنان

تشدید خصومت‌ورزی آل سعود با ملت لبنان

به گزارش دیدبان، به نقل از پایگاه خبری الدیار لبنان که تاکید کرد عربستان سعودی موضع خود علیه لبنان را تشدید خواهد کرد.این رسانه افزود سعودی‌ها رویکرد خارج کردن سپرده‌های خود از بانک‌ها و موسسات مالی لبنان را در پیش گرفته‌اند.

مواضع تحقیر‌آمیز طیف‌های وابسته به آل سعود در لبنان؛ از ملک سلمان خواهش می‌کنیم در تصمیماتش تجدید نظر کند

از سوی دیگر رسانه‌های همسو با رژیم سعودی در لبنان با تایید اقدامات خصمانه رژیم آل سعود، از رویکرد مستقلانه طرف‌هایی همچون حزب‌الله و جریان ملی آزاد و شخص جبران باسیل وزیر خارجه لبنان انتقاد کرد و این رویکرد را عامل تشدید اقدامات سعودی‌ها علیه لبنان دانستند.

المستقبل ارگان جریان المستقبل به ریاست سعدالحریری در حمایت از اقدامات خصمانه آل سعود علیه لبنان به حزب‌الله و دیگر گروه‌هایی که مخالف دنباله‌روی از ریاض هستند،‌حمله‌ور شد.

این رسانه نوشت تصمیم عربستان با حمایت فوری امارات و بحرین روبرو شد و برخی طرف‌های لبنانی ابراز امیدواری کردند که عربستان در این زمینه تجدید نظر کند. تمام سلام نخست وزیر لبنان گفت امیدوارم که عربستان سعودی در تصمیم توقف کمک‌ها به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان بازنگری کند.

وی افزود لبنان که دارای هویت و وابستگی عربی است، تمایل شدید به روابط برادرانه با دوستان عرب به ویژه پادشاهی عربی سعودی است و هرگونه ظلمی که به برادرانمان در پادشاهی سعودی یا دیگر کشورهای عربی خلیج فارس وارد می‌شود، به قلب ما هم وارد می‌شود.

سعدالحریری رئیس جریان المستقبل که به نوشته برخی رسانه‌های لبنانی ماموریت دوماهه‌ای را از سوی آل سعود در لبنان آغاز کرده و به بیروت بازگشته است، طبق معمول با حمایت تمام قد از آل سعود به حزب‌الله و دیگر گروه‌های ملی و مردمی لبنان به ویژه جبران باسیل وزیر خارجه لبنان تاخت و با خواهش و التماس از رژیم حاکم بر عربستان چنین گفت امیدوارم که پادشاهی سعودی به آنچه لبنان از آن رنج می‌برد به چشم برادر بزرگ‌تر نگاه کند،‌ما اطمینان داریم که آنها ملت لبنان را رها نخواهند کرد.

حریری با دفاع از اقدامات خصمانه سعودی‌ها علیه لبنان آن در توجیه آن گفت من تصمیم توقف کمک‌های مقرر به  ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را درک می‌کنم و لبنانی‌ها هم از آن متاسف و نگران هستند که این تصمیم در واکنش به تصمیمات متهورانه‌ و خروج لبنان از اجماع عربی و قرار دادن سیاست‌ خارجی لبنان در خدمت محورهای منطقه‌ای اتخاذ شده است.

وی در اظهاراتی چاپلوسانه ادعا کرد کرامت پادشاهی سعودی و رهبرانش، کرامت لبنانی‌های شریفی است که هرگز در برابر جنایت قرار دادن منافع لبنان و لبنانی‌ها در معرض خطر،‌سکوت نخواهند کرد و اگر کسی گمان می‌‌کند که می‌تواند لبنان را به ولایت ایرانی تبدیل کند، در توهم است.

ولید جنبلاط رئیس حزب اللقاء الدیمقراطی لبنان هم در موضعی‌ تحقیرآمیز گفت امیدوارم پادشاهی سعودی به عطوفت‌ورزی خود با لبنانی که از ده‌ها سال قبل آن را در آغوش خود کشیده، ادامه دهد.

ما افزود ما اظهاراتی را که علیه پادشاهی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از سوی برخی سیاستمداران لبنانی مطرح شده،‌محکوم می‌کنیم، این اظهارات سیاسی و ویرانگر روابط تاریخی لبنان است و  امیدوارم پادشاهی سعودی این اظهارات را نادیده گرفته و به مصلحت و منافع لبنان و اکثریت لبنانی‌ها نگاه کند.

اما رژیم‌های حاکم بر امارات و بحرین که به دنباله‌روی و تبعیت تمام قد و بی‌چون و چرا از رژیم آل سعود و سیاست‌های ماجراجویانه و ویرانگر این رژیم علیه امت اسلام مشهور هستند،‌طبق معمول بلافاصله به حمایت از اقدامات خصمانه سعودی‌ها علیه لبنان پرداختند.

رژیم امارات مدعی شد تصمیم رسمی لبنان از سوی حزب الله مصادره شده است و لبنانی‌ها باید لبنان را به محیط عربی خود به دور از تاثیرات ایران بازگردانند.

وزارت خارجه رژیم آل خلیفه هم با حمایت از تصمیمات ضد لبنانی آل سعود، در همسویی کامل با رژیم صهیونیستی و غربی‌ها که جنبش مقاومت حزب الله را تروریستی البته از نگاه خود می‌خوانند،این اتهام واهی و بی‌اساس را علیه حزب الله  تکرار کرد و مدعی شد حزب‌‌الله بر تصمیم‌گیری رسمی لبنان سیطره دارد و امیدواریم دولت لبنان در محاسبات خود  تجدید نظر کرده و این حزب را بازدارد.

 سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیرا تاکید کرده بود رژیم آل سعود در منطقه به بن بست رسیده و تمام سیاست‌هایش در یمن، سوریه،‌لبنان و دیگر مناطق به شکست منجر شده است و به همین سبب این رژیم، جام کینه‌هایش را جرعه به جرعه سر می‌کشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن