دیدبان
آل‌ اسحاق:

صحبت از «برجام دو» بازی سیاسی جدید دولت روحانی است

صحبت از «برجام دو» بازی سیاسی جدید دولت روحانی است

دیدبان: یحیی آل اسحاق عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص مشکلات اقتصادی کشور در دولت یازدهم اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد ایران با چالش‌های گوناگونی رو به روست، به شکلی که 8 میلیون بیکار داریم و معیشت مردم دچار مشکل شده است. همچنین قدرت خرید آنها نیز پایین آمده، تولید کشور با رکود دست و پنجه نرم می کند و وضعیت بانکها مناسب نیست.

وی افزود: فساد اقتصادی مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرده است و در حال حاضر می بینم که حتی محیط زیست کشور با مشکل رو به رو شده است. ریشه اصلی خیلی از مشکلات مهم اقتصاد کشور مانند بیکاری عدم سرمایه گذاری است. متاسفانه شاهد این هستیم که متقاضیان شغل در کشور با میزان شغلی که باید در کشور وجود داشته باشد همخوانی ندارد.

در دو سال و نیم گذشته قدرت خرید مردم کاهش یافت

عضو اتاق بازرگانی گفت: از 8 میلیون بیکار موجود بین 4 تا 5 میلیون آنها فارغ التحصیل شده و در آستانه ورود به بازار کار قرار دارند، اما در حال حاضر تعداد زیادی از فعالیتهای اقتصادی در کشور تعطیل شده است. اگر به شهرکهای صنعتی بروید متوجه می شوید که تعداد زیادی از شهرکهای صنعتی تعطیل شده اند، زیرا نمی توانند محصولات خود را بفروشند، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده، بنابراین اجناس کارخانه روی دستشان مانده است.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: افزایش موجودی انبارها به تعطیلی کارخانه ها انجامیده که این مسئله هم نرخ رشد بیکاری را افزایش می دهد. برای ایجاد هر فرصت شغلی در کشور باید حداقل 100 میلیون پول داشته باشیم. اگر تعداد 8 میلیون بیکار را در 100 میلیون ضرب کنیم 800 هزار میلیارد به دست می آید. در حال حاضر دولت بودجه سال آینده را با وجود  کسری، ناشی از پیش بینی غلط قیمت نفت، 267 هزار میلیارد تومان بسته است یعنی ما باید چهار برابر بودجه دولت را باید برای اشتغال هزینه کنیم. بنابراین نیاز داریم که در اقتصاد کشور سرمایه گذاری انجام دهیم، که این سرمایه گذاری می تواند داخلی و یا خارجی باشد.

روحانی چشم بسته رئیس جمهور نشد و مشکلات را می دانست

این نامزد انتخابات مجلس دهم در نقد سیاستهای دولت روحانی گفت: آقای روحانی از روز اول مشکلات اقتصادی مردم را می دانست و چشم بسته مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده نگرفت. ایشان با علم به وجود موانع و مشکلات اقتصادی وعده داد و زمینه پیروزی بر کاندیداهای دیگر را فراهم کرد. بنابراین در این شرایط یک خط مشی تعیین کرد و آن هم حل مشکلات اقتصادی از طریق بهبود سیاست خارجی بود.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: آقای روحانی فکر می کرد اگر تحریمها را بردارد همه مشکلات حل می شود. باید توجه کرد که لغو تحریمها حتما در رونق اقتصادی نقش آفرینی خواهد کرد، زیرا ما 12 سال زیر سایه تحریمها گران زندگی کردیم و کالای درجه دو مصرف کردیم. ما حدود 30 درصد گران زندگی کردیم و 30 درصد فرصتها را از دست دادیم. اما تحریمها 30 درصد در زندگی ما تاثیر داشت و نباید سهم 100 درصدی به آن بدهیم. متاسفانه آقای روحانی در این سه سال طوری تبلیغ کرد که انگار 100 درصد مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است.

دولتمردان دو سال و نیم وانمود کردند که برجام راه حل همه مشکلات است

آل اسحاق افزود: ایشان طوری رفتار کردند که همه مشکلات اقتصادی ریشه در خارج دارد و برنامه های اقتصادی دولت هیچ مشکلی ندارد. اما همین الان شاهد هستیم که آقای عراقچی به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرده اند که فعالان اقتصادی نباید برای حل مشکلات اقتصادی به برجام دل ببندند. در حالی که در این دو سال و نیم مدام طوری رفتار می کردند که مردم و فعالان اقتصادی برای رونق در اقتصاد کشور به برجام دل ببندند. نتیجه این کار هم این شد که همه اقتصاد کشور ایستاد تا برجام اجرا شود.

وی عنوان کرد: بنابراین خود این انتظارات غیر واقعی که دولتمردان ایجاد کردند رکود را افزایش داد. اما در حال حاضر با فرض اینکه طرف مقابل به همه تعهداتش در برجام عمل کند تنها 30 درصد از مشکلات اقتصاد کشور حل می شود.

فضای کسب و کار علی رغم وعده دولت تسهیل نشد

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب که " فضای کسب و کار در دولت آقای روحانی هم تسهیل نشد " بیان کرد: برای این کار نیاز به یک قانون داشتیم که دولت یازدهم به کمک اتاق بازرگانی لایحه ای را برای این منظور تهیه و تقدیم مجلس کرد و در نهایت این قانون به تصویب رسید، اما فضای کسب و کار 12 شاخص دارد که باید عملیاتی شوند.

آل اسحاق گفت: بخشی از اینها مربوط به بروکراسی اداری بود که خوشبختانه در این بخش هم دولت بخشی از قوانین اداری را برداشت. اما بخشی از مشکلات موجود در راه تسهیل فضای کسب و کار نظام بانکی است که دولت در این خصوص هیچ کاری نکرد. یکی دیگر از مشکلات در راه تسهیل فضای کسب و کار شفافیت اقتصادی است که متاسفانه دولت یازدهم در این بخش هم ضعیف عمل کرد.

یازده ماه گذشت بانک مرکزی آمار نرخ رشد اقتصادی را اعلام نمی کند

وی با انتقاد از عدم شفافیت اقتصادی در دولت تدبیر و امید گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که بسیاری از قراردادهای اقتصادی محرمانه است و یا آمار شاخص های اقتصادی توسط مرکز آمار و بانک مرکزی اعلام نمی شود. مثلا بانک مرکزی با وجود این که در حال اتمام یازدهمین ماه سال هم هستیم هنوز آمار رشد اقتصادی را اعلام نکرده است. باید توجه کرد در شرایطی که شفافیت از اقتصاد ما گرفته شود، هیچ کس در آن سرمایه گذاری نخواهد کرد. افزایش رتبه‌ای رتبه کسب و کار و قرار گرفتن در مقام 132 جای افتخار ندارد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران در خصوص برنامه دولت برای کاهش تورم در دو سال و نیم گذشته بیان کرد: دولت در دو سال و نیم اخیر از میان کاهش تورم و از بین بردن رکود اقتصادی، کاهش تورم را انتخاب کرد و وعده داد که همزمان رکود را هم کاهش می دهد. اما رکود اقتصادی در این دو سال و  نیم بدتر شد، زیرا نسخه های دولت برای خروج از رکود یک نوع مسکن بود. این مسئله را آقای نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور هم قبول دارند. باید توجه کرد که برای معالجه اقتصاد نباید تنها به مسکن اکتفا کرد.

آل اسحاق با اشاره به مطرح شدن برجام 2 در ادبیات رئیس جمهور  گفت: اینکه آقای روحانی بعد از دو سال و نیم تمرکز بر سیاست خارجی اعلام می کنند که 60 درصد مشکلات اقتصاد کشور از داخل است چیز بدی نیست. شاید بخواهند مسیر دولت را اصلاح کنند و به این جمع بندی رسیدند که معطوف کردن همه مشکلات اقتصاد کشور به آن سوی مرزها کار اشتباهی بوده است. بنابراین باید گفت که اقرار رئیس جمهور به مسیر اشتباه دولت در این دو سال و نیم اقرار خوب، صحیح و خداپسندانه ای بود.

وی خاطرنشان کرد: اما حالا که مسئله برجام دو را پیش می کشند باید از ایشان پرسید که اصلاحات اقتصادی را مدنظر قرارداده اند یا اصلاحات سیاسی را در نظر دارند. از آنجایی که متاسفانه اقتصاد ما سیاست زده شده و اهالی اقتصاد زیر خیمه سیاسیون سامان یافته اند، اگر قرار است اصلاح مسیر دولت در این فرصت باقی مانده با متر سیاسی باشد، کار درستی نیست.

نباید با عنوان برجام 2 بازی سیاسی راه انداخت

عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: این درست نیست که دولتمردان به جای پذیرفتن خطای خود در این 2.5 سال که انتظارات بیجا ایجاد کردند و به جای حل کردن ریشه ای مشکلات اقتصادی، بازی های سیاسی راه بیندازند. اگر منظور از برجام دو اصلاح مسیر است که کار درستی است، اما اگر بازی سیاسی است کار درستی نیست و به دور از انصاف است.

آل اسحاق گفت: البته تلقی من این است که آقای روحانی در برجام دو صرفا به دنبال مسائل سیاسی نیست، اما دولت باید توضیح دهد سهم 60 درصدی مشکلات داخلی را در زمینه اقتصاد می داند و یا به دنبال اصلاحات سیاسی است. اگر نگاه، اصلاح دولت بعد از برجام اقتصادی باشد باید آن را به فال نیک گرفت، اما اگر به دلیل پیروزی در انتخابات مجلس به دنبال نگاه سیاسی باشند این درست نیست.

منبع: نسیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن