دیدبان

جشن باشکوه در رأس الحسین+تصاویر

جشن باشکوه در رأس الحسین+تصاویر

دیدبان: با وجود تهدید وزارت اوقاف مصر مبنی بر تعطیلی حرم رأس الحسین(ع) زیارتگاه منسوب به امام سوم شیعیان در قاهره در سالروز میلاد امام حسین(ع) از شب گذشته هزاران تن از شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت در این مکان مقدس حضور پیدا کرده و مراسم جشن باشکوهی برگزار کردند.

 چند روز پیش وزارت اوقاف مصر اعلام کرده بود: برای پرهیز از بروز درگیری‌ها در سالروز میلاد امام حسین(ع)، این زیارتگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و تدابیر خاص امنیتی نیز در این محل به اجرا گذاشته می‌شد. 

یک مقام مسئول در وزارت اوقاف مصر مدعی شده بود: این وزارتخانه برای ممانعت از برپایی هرگونه مظاهر شیعی در داخل یا اطراف این مکان مذهبی تصمیم به بستن آن گرفته است. 

از سوی دیگر نمایندگان جریان حزب نور در مجلس و سلفی‌های این کشور از مقامات خواسته‌ بودند تا مانع هرگونه فعالیت خاص شیعیان در این مناسبت در داخل یا محوطه حرم امام حسین (ع) شوند. 

اما این فشار و تهدیدات اثری نکرد و عاشقان حسینی با حضور گسترده خود در شامگاه ولادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مراسم جشن خود را برگزار کردند. 

دوستداران اهل‌بیت(ع) در مصر سالی دوبار میلاد امام حسین(ع) را جشن می‌گیرند، نخست یک جشن 9 روزه در سالروز دفن سر مبارک آن حضرت در مسجد قاهره در ماه ربیع الثانی و دوم جشن میلاد آن حضرت در نیمه شعبان که به مدت دو روز برگزار می‌شود. 

شیعیان مصر در واکنش به تهدیدات حزب نور و سلفی‌ها در این مناسبت مذهبی به انجام مسالمت آمیز مناسک مذهبی موردنظر خود در زیارت قبر نوه پیامبر(ص) پرداختند، بی‌آنکه بخواهند به کسی آسیبی برسانند. آنان درعین‌حال از دولت خواسته‌اند امنیت لازم برای آنان را در قبال تهدیدهای اعلام‌شده سلفی‌ها، تأمین کند. 

دکتر راسم النفیس از شیعیان برجسته مصر نیز گفت: تهدید حزب نور علیه شیعیان جایگاهی ندارد. آن‌ها هر چه می‌خواهند می‌گویند، بعد شیعیان را متهم به این رفتار‌ها می‌کنند. شیعیان هرگز دست از زیارت مرقد امام حسین(ع) برنداشته و نخواهند داشت. 

آمار رسمی از شیعیان مصر در دست نیست، ولی برخی از رهبران این گروه تعداد پیروان مذهب تشیع در مصر را سه میلیون نفر اعلام می‌کنند درحالی‌که مقامات رسمی مصر این رقم را تنها 18 هزار نفر می‌دانند. بسیاری از شیعیان در مصر (از بیم حمله سلفی‌ها) مذهب خود را پنهان می‌کنند. 

در سال ۲۰۱۳ تعدادی از افراد تندور با حمله به منازل تعدادی از شیعیان در غرب قاهره خانه‌های آن‌ها را به آتش کشیدند و در شب نیمه شعبان چهار تن از شیعیان از جمله شیخ حسن شحاته رهبر معنوی شیعیان مصر را به شهادت رساندند.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است