دیدبان

خیمه بازار سیاه بر جشنواره فیلم فجر

خیمه بازار سیاه بر جشنواره فیلم فجر

دیدبان:  بازار سیاه، جریانی نام آشناست که به اشکال مختلف راه خود را در مناسبت‌های گوناگون در حوزه‌های متفاوت پیدا می‌کند و برگزار کنندگان همیشه هنگام برگزاری فستیوال‌ها، مسابقات، جشنواره‌ها و دیگر برنامه‌هایی که در آنها بلیط عرضه می‌شود، با این مسئله درگیر هستند.  

از جمله مواردی که بازار سیاه به شکلی بارز در آن خودنمایی می‌کند مسابقات ورزشی است. از بین این مسابقات ورزشی آن دسته که جزو وقایع مهم مانند جام جهانی و... هستند به شکلی محسوس‌تر بازار سیاه را در خود جای داده‌اند اما حضور سودجویان در هر زمانی و در هر رویدادی مشاهده می‌شود. اما در ایران هم دو اتفاق مهم کشوری با این بازار سیاه رو به رو است یکی بازی‌های مهم فوتبالی و دیگری جشنواره فیلم است. جشنواره امسال فیلم فجر نیز از این جریان بی‌نصیب نمانده است بلیط‌هایی که در روزهای قبل از آغاز جشنواره به صورت اینترنتی به فروش رسیده‌اند بیشتر و حتی تا چندین برابر در فضای مجازی به فروش می‌رسد. البته گفتنی است فروش این بلیط‌ها با استقبال خوبی هم مواجه شده و افراد علاقه‌مند به تماشای فیلم‌ها و جشنواره بدون اهمیت به قیمت آنها را خریداری می‌کنند. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد راه افتادن این جریان در جشنواره فجر مهمترین رویداد فرهنگی در حوزه سینما در کشور است.

بنابراین بازار سیاه فروش بلیط‌ها موضوعی است که باید قبل از شروع جشنواره به عنوان یکی از نکات مهم به آن توجه داشت و برای جلوگیری از وقوع آن تمهیداتی را اندیشید. اما امسالهم مانند سالهای گذشته بازار سیاه به کار خود ادامه می‌دهد و مسئولان برگزاری جشنواره نه تنها راه‌حلی جدی برای مقابله با آن ندارند بلکه از وجود آن نیز اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

خرید و فروش این بلیط‌ها در حالی انجام می‌شود که همه دست‌اندرکاران و حتی متقاضیان آن می‌دانند عملی خلاف در این اتفاق فرهنگی در جریان است.یکی از نمونه‌های این بازار سیاه در روز اول جشنواره در کاخ مردمی روی داد طوری که یکی از مراجعین ادعا کرد که بلیط 200 هزار تومانی در اینترنت به قیمت 400 هزار تومان به فروش گذاشته شده است.

 

البته این قضیه با مطرح شدن در دفتر جشنواره و اطلاع‌رسانی دست‌اندرکاران برطرف و شخص مورد نظر از این خرید منصرف شد. اما سؤال اصلی این است که آیا همه خریداران منصرف شدند. اما سؤال اصلی این است که آیا همه خریداران این بازار سیاه می‌توانند به محل برگزاری مراجعه کرده و از صحت قیمتها اطلاع پیدا کنند؟ آیا نباید اطلاع‌رسانی به گونه‌ای باشد که همه خریداران روشی قانونی را برای تهیه بلیط کنند.

 

برای پاسخ به این سؤالات و رسیدن به جوابی قانع‌کننده با سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره گفتگویی را داشتیم که توضیحاتی در این مورد مطرح شد.وی در این خصوص اظهار داشت: ما در جریان وقوع این اتفاق نیستیم. اگر هم این مسئله وجود داشته باشد خلاف است.وی ادامه داد: برای فیلمهایی که با استقبال روبه‌رو می‌شوند، سانس فوق‌العاده در نظر گرفته می شود. به همین دلیل مردم نباید از بازار سیاه بلیط تهیه نمایند بلکه از سانس‌های فوق العاده در نظر گرفته شده استفاده نمایند. در واقع مردم بلیط‌ها را به شکل قانونی از گیشه خریداری کنند.

سیمونیان تأکید کرد: مطرح شدن این موضوع که در گیشه‌ها بازار سیاه وجود دارد شایعه‌ای بیش نیست گیشه‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند بازار سیاه داشته باشند زیرا فروش بلیط بیشتر از نرخ مصوب خلاف قانون بوده و امکان پذیر نیست. بطورکل این موضوع غیرممکن است و بلیط فروشی و بازار سیاه در گیشه به طور قطع شایعه است.

وی در مورد استقبال تماشاگران از فیلم‌های امسال جشنواره اظهار داشت: استقبال امسال مخاطبان از فیلم‌ها فوق‌العاده بوده است. همیشه جشنواره فجر از اواسط برگزاری گرم شده پرشورتر می‌گردد اما خوشبختانه امسال از روز اول سالن‌ها پر از تماشاچی هستند و فیلم‌ها با نمایش فوق‌‌العاده‌ای همراه بوده‌اند.

 

سیمونیان بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود سال آینده اکران بسیار موفقی در سینما داشته باشیم. دلیل این امر عوامل فیلمها، کارگردان‌ها و چهره‌های شناخته شده‌ای است که در جشنواره حضور دارند. همه این دلایل برای جذب مردم در سالن‌های سینما کافی است.

 

وی عنوان کرد: استقبال خیلی خوب مردم از فیلمها، خبر از بازگشت مردم به سوی سینما دارد. دوباره سینما رفتن میان مردم درحال جا افتادن است. سینما به سبد خانواده‌ها بازگشته است. به طور کامل سال 95 را  سال موفقی برای اکران سینما پیش بینی می‌کنم.

همچنین محمد حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر در خصوص حواشی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر گفت: متاسفانه طی روزهای گذشته به خصوص شب پیش در مقابل برخی از سینماها بلیت‌های جشنواره جعلی چاپ شده و به فروش رسیده است که البته نیروی انتظامی در جریان فروش جعل قرار دارد و با این خاطیان برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: این جریان و فروش غیرقانونی به نفع سینمای ایران نیست و از مردم خواهش می‌کنم که اگر بلیتی را تهیه می‌کنند با توجه به شرایط محدود جشنواره امسال آنها نخرند و از سینمای ایران حمایت کنند.

دبیر جشنواره در خصوص فروش بلیت‌های غیرقانونی در سایت‌های اجتماعی بیان کرد: متاسفانه این روزها شاهد فروش بلیت‌های فیلم فجر در سایت‌های اجتماعی هستیم. در این جا باز تاکید می‌کنم سینمای ایران احتیاج به حمایت دارد و امیدوارم مردم کشورمان و شهر تهران از این روش برای تهیه بلیت‌ها استفاده نکنند.

حیدری پیرامون حاشیه و بی‌نظمی های جشنواره فیلم فجر امسال اظهار داشت: با توجه به فیلم‌های راه یافته به فجر امسال استقبال بسیار زیادی هم از سوی مردم و هم از جانب کارشناسان، هنرمندان و سینماگران داشتیم به خصوص این حضور را در کاخ مردمی جشنواره با استقبال خوب مردم شاهد بودیم.

وی افزود: امسال باتوجه به ظرفیت فیلم‌های شرکت کننده پیش فروش و تعداد بلیت‌های جشنواره افزایش دادیم اما باز در روزهای ابتدایی شاهد ازدحام بسیاری از سوی مهمانان و هنرمندان در مقابل کاخ مردمی بودیم که بلافاصله از سوی ستاد برگزاری جشنواره سروسامان داده شد.

با در نظر گرفتن اظهارات سیمونیان مدیر دبیرخانه فجر و حیدری دبیر جشنواره فجر دوباره رواج بازار سیاه بلیط جشنواره این نکته را باید گفت که، آیا مسئولان و مدیران برگزاری جشنواره پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص را نداشته‌اند. این مسئله یعنی فروش بلیط‌ها در بازار سیاه معضلی است که علی‌الخصوص در سالهای اخیر همیشه وجود داشته است. بنابراین می‌بایست این مورد نیز در نظر گرفته و برای جلوگیری از آن راه حل‌هایی ارائه می‌شد که در عمل اجرا باشند.

بازار سیاه فروش بلیت از آن جهت جریانی نهی شده محسوب می‌شود که عملی و غیرقانونی است. از طرفی ادامه‌دار بودن این روند باعث بروز بی‌نظمی در نحوه برگزاری و روند فروش‌ بلیط‌ها و نمایش فیلمها است. بنابراین بهتر بود تا مدیران جشنواره علاوه بر اندیشیدن راه‌های جلوگیری از بروز بازار سیاه، راه‌هایی را نیز برای مقابله این مسئله هستیم اگر کمیته و یا کارگروهی وجود داشت به طور حتم با اقدامات لازم امکان برخورد با این جریان فراهم می‌شد. در آن صورت خرید و فروش بلیط‌ها و تماشای فیلم‌ها به گونه‌ای قانونمند و اصولی راه خود را طی می کرد. در نهایت بازار سیاه خرید و فروش بلیط‌های فیلم امسال هم چتر شوم خود را بر سر بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور انداخته است.

اما آیا مسئولان برگزاری و دست‌اندرکاران نباید به فکر این باشند تا در سالهای بعد با این اتفاق ناخوشایند برخورد کرده و به شکلی ریشه‌ای با آن مقابله نمایند؟ یا اینکه در سالهای آینده هم با مشاهده این جریان و پرس‌وجو از مسئولان با بی‌اطلاعی و عدم پاسخگویی آنها مواجه خواهیم شد؟

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟