دیدبان

رقابت چشم بادامی‌ها بر سر بازار ایران

رقابت چشم بادامی‌ها بر سر بازار ایران

دیدبان: روزنامه وال استریت ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی درباره تلاشهای ژاپن برای بازگشت به فعالیتهای اقتصادی و تجاری در ایران و رقابت ژاپنی‌ها با چینی‌ها نوشت: داد و ستد تجاری در ایران با خطراتی نیز همراه است و تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا از بسیاری از شرکت‌ها و اشخاص ایرانی برداشته نشده است و این شرکتها و اشخاص همچنان تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند.

تویسنده این گزارش نوشت: ژاپن روز جمعه یک معاهد سرمایه‌گذاری با ایران امضا کرد و بدین ترتیب به چین و دیگر کشورهایی پیوست که در پی برداشته شدن تحریم های اعمال شده بر دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه برای داد وستد تجاری با تهران تلاش می کنند.بر اساس این گزارش، ایران همواره از تأمین کنندگان اصلی نفت مورد نیاز ژاپن بوده که به واردات این ماده متکی است. ایران در حال حاضر، بار دیگر به یک بازار بالقوه برای محصولات ژاپنی از جمله خودروها، هواپیماها و خطوط قطارهای سریع ژاپنی تبدیل شده است. این قرارداد زمینه را برای سرمایه گذاری و داد و ستد تجاری در آینده فراهم می کند.

چین پس از برداشته شدن تحریم های اعمال شده بر ایران از جمله کشورهایی است که در شرایط بسیار خوبی برای بهره برداری از موقعیت موجود  قرار دارد . چین هم به عنوان یکی از خریداران نفت ارزان ایران است و هم یکی از فروشندگان تجهیزات زیرساختی که ایران به شدت به آن نیاز دارد محسوب می شود. 

مقامات چینی، ایران را یکی از بخش های کلیدی توسعه «جاده جدید ابریشم» می دانند.شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، ماه گذشته به تهران سفر کرد و در این سفر چندین توافق نامه در زمینه همکاری های اقتصادی از جمله توافقی برای تأمین مالی ساخت و ساز یک خط آهن ریلی سریع با ایران امضا کرد.شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، برای مهار گسترش سریع چین، ماه اکتبر گذشته به آسیای میانه سفر و چند توافق نامه در زمینه طرح های زیرساختی امضا کرد.

کره جنوبی نیز در تلاش برای افزایش روابط تجاری خود با ایران است و پیش بینی می شود در پی برگزاری نشست هایی در سطح وزیران است که قرار است اواخر همین ماه در تهران برگزار شود تا تعدادی توافق نامه با مقامات ایرانی امضا کند.در ادامه این گزارش آمده است: مقامات سیاسی و تجاری کره جنوبی در پی بهره برداری از فرصت های ایجاد شده در ایران در زمینه های خودروسازی، ساخت و ساز، فولاد و پالایشگاه های نفتی هستند. شرکت خودروسازی هیوندای و کیا موتورز از جمله شرکت هایی هستند که می گویند در تلاش برای از سر گیری شراکت هایشان یا گسترش روابط تجاری خود با ایران هستند.

 

تجار ژاپنی -که بسیاری از آنها پیشنیه ای دیرینه در ایران دارند- امیداورند بتوانند عملیات خود را در این کشور احیا کنند. شرکت خودروسازی سوزوکی از جمله شرکت هایی است که در تلاش برای بهرمندی از فرصت های ایجاد شده در ایران است
ایران کشور دیگری است که توکیو و پکن در حال رقابت با یکدیگر به منظور احداث خطوط ریلی پر سرعت در آن هستند. 

مقامات ژاپنی تأکید کرده اند هنوز هیچ قراردادی بین ایران و چین در زمینه توسعه خطوط ریلی پرسرعت امضا نشده است و توکیو در این زمینه از چین عقب نمانده است.

 

یکی از اهداف احتمالی اینپکس -بزرگترین شرکت توسعه دهنده نفتی ژاپن- میدان نفتی آزادگان در ایران است که یکی از بزرگترین میادین دست نخورده جهان محسوب می شود. اینپکس قبل از خارج شدن از ایران در سال 2010 -به سبب اعمال تحریم های آمریکا- 75 درصد از سهام این میدان را در اختیار داشت.
شرکت ملی نفت چین پس از خروج اینپکس از ایران وارد عمل شد اما گفته می شود تهران از شراکت با چین دست برداشته است. اینپکس در حال بررسی تلاش برای شراکت با شرکت های بزرگ غربی از قبیل توتال یا رویال داچ شل برای فعالیت در این میدان نفتی است.

اما اینپکس و دیگر شرکت های ژاپنی همچنان در این باره محتاط هستند و ابهامات درباره شرایط سیاسی و سرمایه گذاری در ایران و همچنین کاهش طولانی مدت بهای نفت را در بازارهای جهانی  را علت این احتیاط اعلام می کنند.

او مچنین گفت: «همچنان ابهامات زیادی در این باره وجود دارد.»در ادامه این گزارش آمده است: «انجام داد و ستد تجاری در ایران با خطراتی نیز همراه است و بسیاری از شرکت ها و اشخاص ایرانی همچنان تحت تحریم های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند. دادوستد تجاری با آنها -حتی به صورت غیر آگاهانه- سبب بروز مشکلاتی خواهد شد.» 

یک چالش دیگر، حفاظت از سرمایه گذاری ها در زمانی است که مناقشه ای رخ می دهد. معاهدات دو جانبه در زمینه سرمایه گذاری سبب ارزیابی گزینه های برای حل و فصل مناقشات از طریق یک میانجی بین المللی می شود اما حضور نداشتن ایران در راهبرد حل و فصل مناقشات که در بانک جهانی مستقر است، سبب می شود حل و فصل سریع مناقشات مرتبط با سرمایه گذاران ژاپنی به کاری دشوار تبدیل شود.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن