دیدبان
اول تعلل سپس توجیه؛

سرنوشت نامعلوم اولویت های فرهنگی رهبر به دولت

سرنوشت نامعلوم اولویت های فرهنگی رهبر به دولت

ديدبان: در پي انتشار مطلبي با عنوان "چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ با توصيه‌هاي فرهنگي رهبري چه كردند؟" در ديدبان و بازنشر آن در رسانه‌هاي مختلف رئيس جمهور محترم در مصاحبه خبري خود پاسخي را به سوال خبرنگار مهر  ارائه کردند که مي‌توان آن را جوابي براي اين سوال دانست. اما آيا جواب رئيس جمهور محترم قانع کننده و صحيح است؟

در مقاله «چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ با توصيه‌هاي فرهنگي رهبري چه كردند؟» به طور خلاصه بيان شد که از بيانات صريح و علني رهبر معظم انقلاب چنين برداشت مي‌شود که؛


1- ايشان فهرستي از اولويت‌هاي فرهنگي را به دولت و شخص رئيس جمهور ارائه کرده‌اند
2- اين فهرست شامل نسخه‌اي از کارهاي عميق لازم در عرصه فرهنگ است
3- از کلام رهبري چنين بر مي‌آيد که به آن اولويت‌هاي فرهنگي و کارهاي عميق و لازم در عرصه فرهنگ، عمل نشده است و بايد به آنها عمل شود
4- پيشنهادات رهبر معظم انقلاب حداقل به حدود 2 و نيم سال قبل باز مي‌گردد.
همه اين 4 نکته اساسي به خوبي از دو بيان صريح ايشان در سال هاي 90 و 91 در ديدار با اعضاي هيات دولت وجود دارد که شايسته است يکبار ديگر مورد دقت نظر قرار گيرد: (هرچند اين تصريحات در مقاله قبلي به تفصيل آمده بود)

 

 

ايشان در سال 90 در اين‌باره به دولت محترم گوشزد کردند:

"نگاه كنيد ببينيد اولويت ها چيست. البته من يك مجموعه‌اى را به نحو پيشنهاد به دولت ارائه كردم؛ كه اگر اين چيزها در كار فرهنگ مورد توجه قرار بگيرد، با توجه به نگاهى كه ما در زمينه‌ى فرهنگ داريم، اينها اولويت خواهد داشت؛ يعنى اينها تأثيراتش بيشتر خواهد بود. بله، اينها را بايد دنبال كنيد تا ان‌شاءاللَّه تحقق پيدا كند" [1]
 
همچنين رهبر معظم انقلاب در سال 91 نيز به صراحت به دولت تذکر دادند که:

"خب در زمينه‌‌ى فرهنگ فرصت نشد آقايان گزارشى بدهند. من يك جمله عرض بكنم: به كارهاى سطحى نبايد اكتفاء كرد. به كارهاى عميق‌‌تر، كارهاى بنيانى‌‌تر، كارهائى كه از يكى‌‌شان دهها كار صادر ميشود و نشئت مي گيرد، توجه كنيد. من يك وقتى نسخه‌‌اى از آن كارهاى عميقِ لازم را به آقاى رئيس‌‌جمهور دادم؛ همان ها بايد دنبال شود و بايد دنبال مي شد. در باب فرهنگ بايد بشدت مراقبت شود كه ما به «فرهنگ مهاجم» كمك نكنيم. فرهنگ مهاجم خطرناك است" [2]

 

 

مقام معظم رهبري: نسخه‌‌اى از آن كارهاى عميقِ لازم را به آقاى رئيس‌‌جمهور دادم؛ همان ها بايد دنبال شود و بايد دنبال مي شد

 

پاسخ شخص رئيس جمهور:

اما پاسخ رئيس جمهور محترم به سوالي که خبرنگار مهر در همين زمينه سوال کردند و جواب آن با حاشيه‌روي‌ها و پيامک خواني رئيس جمهور در جلسه به شرح زير در پايگاه اطلاع رساني دولت آمده است که براي رعايت امانت و پرهيز از متهم شدن متن کامل آن به گزارش همان پايگاه نقل مي‌شود:

پايگاه اطلاع رساني دولت:

رييس جمهور قبل از پاسخ دادن به سوال خبرنگار مهر در خصوص رهنمودهاي مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ و عملکرد دولت دراين زمينه، گفت: پيش از آنکه پاسخ شما را بگويم يادداشتي به من دادند که بر اساس آن مهر پيامکي منتشر کرده که مي‌گويد "هجمه‌ي دکتر احمدي نژاد به نهادهاي امنيتي". آيا من چنين چيزي گفتم؟ من مي‌گويم خبرگزاري‌اي که وابسته به نهادهاي امنيتي است، بايد دقيق‌تر عمل کند، نهادهايي که از دولت پول مي‌گيرند، نبايد عليه دولت سياسي‌کاري کنند.
وي در ادامه با بيان اينکه دولت هم در زمينه مسايل فرهنگي دغدغه دارد، گفت: انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي بود و آنچه که مقام معظم رهبري به ما رهنمود دادند، همان است که در کارگروه‌هاي فرهنگي تصويب و آن را دنبال کرده‌ايم. من فکر مي‌کنم در بحث‌هاي فرهنگي مهم‌ترين مساله رويکردهاي ماست. تاريخ نشان مي‌دهد که ملت ايران بافرهنگ‌ترين است و مردم ما خودشان توانسته‌اند عناصر ممتاز و درخشان فرهنگ خود را حفظ کنند. ملت ما اسلام، توحيد، انسانيت، پاکي و سنت‌هاي متعالي را پذيرفته و پاي آن ايستاده است.
رييس جمهور گفت: برخي وقتي سخن از فرهنگ مي‌گويند گويا متهم اصلي در اين زمينه مردمند، در حالي مردم ما مدعي هستند. اگر کوتاهي هست بايد از مراکز فرهنگي مانند وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، صداوسيما، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها پرسيد. دولت به دنبال آن است که در زمينه‌ فرهنگي رويکرد صحيح را مطرح کند و در حوزه‌هاي کتاب، نظام جامع علمي، بازي‌هاي رايانه‌اي و بنياد سعدي و نهادهاي ديگر اين مساله دنبال شده است، کمک‌هاي اين دولت در حمايت از نهادهاي فرهنگي در طول تاريخ بي‌سابقه است.
دکتر احمدي نژاد يادآور شد: حوزه فرهنگ حوزه‌اي است که نبايد در آن تحليلي صورت گيرد و نبايد به مسايل کوچک در اين حوزه بيش از حد بپردازيم. گاهي برخي نهادها اگر اقدامي نکنند، بهتر است؛ چرا که آنها نمي‌دانند با چه ملتي مواجه هستند و اگر رها کنند ملت خود بهتر عمل مي‌کند. در طول تاريخ کسي نتوانسته به ملت ما چيزي را تحميل کند و بزرگ‌ترين کار فرهنگي، باور کردن عظمت ملت ماست.

 

رئيس جمهور: انتقادات رهبري همان انتقاداتي است که ما هم داريم


وي گفت: دولت مشي مقام معظم رهبري و حضرت امام(ره) را دنبال مي‌کند البته دولت عامل مستقيم در حوزه فرهنگ نيست ، من هم مي‌گويم که همه در حوزه فرهنگ نگاه‌شان بايد بر اساس اعتماد به جوانان باشد؛ چرا که اين جوانان بودند که کشور را نجات دادند، الان هم به نظر من جوانان ما بهترين و پاک‌ترين هستند، زنان ما بهترين‌ها هستند. شايد عده قليلي هستند که سازمان يافته عمل مي‌کنند که حساب‌شان جداست.
رييس جمهور گفت: انتقادات رهبري همان انتقاداتي است که ما هم داريم به صداوسيما و سازمان تبليغات و ساير نهادهايي که در حوزه فرهنگ فعال هستند. دولت 150 ميليارد تومان به سازمان تبليغات داده‌ايم، سوال اين است که اين پول چگونه خرج شده است؟ بودجه‌هاي فرهنگي که به نهادها داده‌ايم و 10 برابر شده، چه شده است؟ البته بحث ما تقابل و درگيري نيست، بلکه انتقاداتي از سر دلسوزي و براي تعالي است.

وي تصريح کرد: انتقادات من و مقام معظم رهبري در حوزه فرهنگ براي تعالي است و نه تکفير، دلسوزانه و از سر محبت است. اشکالات را بايد بگوييم و معناي آن حمله به افراد نيست؛ وي تصريح کرد: نبايد مباحث فرهنگي به چماق سياسي تبديل شود. متأسفانه برخي اينطور هستند و تا تريبوني به دست مي‌آورند، ديگران را تکفير مي‌کنند. کسي نبايد ديگري را به ضديت با انقلاب و فرهنگ متهم کند و اين يکي از کارهاي بدي است که انجام مي‌شود.

 

رئيس جمهور: دولت مشي مقام معظم رهبري و حضرت امام(ره) را دنبال مي‌کند


دکتر احمدي نژاد در ادامه يادآور شد: از اول که جناح‌بندي‌ها در کشور مطرح شد، من نگران بودم که مبادا ارزش‌هاي الهي جاي خود را به مطالبات باندي و حزبي بدهد و افراد متهم به ضديت با انقلاب شوند، اين روش غلط است که متأسفانه برخي رسانه‌ها اين کار را مي‌کنند. ما ملت بزرگي هستيم که در آن افکار گوناگوني وجود دارد، اما همگان عاشق ايران، اسلام، موحد و دلسوز هستند. [3]

با عرض معذرت از هم خوانندگان؛ اولا درخواست مي‌شود که يکبار ديگر متن پاسخ رئيس جمهور محترم را مطالعه بفرماييد. در اين بيانات رئيس جمهور محترم پاسخي به سوال مطرح شده نمي‌دهند و فقط بيان مي‌دارند که در کارگروه‌هاي فرهنگي دولت رهنمود‌هاي رهبري را تصويب و آن را دنبال کرده‌اند. اين در حالي است که از بيانات قبلي رهبر معظم انقلاب به صراحت مشخص مي‌شود که نسخه‌اي که ايشان داده‌اند دنبال نشده است و ايشان به دولت تذکر مي‌دهند که "بايد دنبال ميشد"؛ مابقي اظهارات رئيس جمهور محترم مطالبي سياسي در مورد فرهنگ و برخي هم نکاتي است که ربطي به سوال اصلي يعني اين که با نسخه‌اي که رهبرمعظم انقلاب داده‌اند و به صراحت بيان مي‌دارند که آن نسخه "بايد دنبال ميشد" چه کرده‌اند؛ ندارد. سخناني مثل اين که ملت ايران بافرهنگ‌ترين هستند و يا به جوانان بايد اعتماد داشت بيشتر به سخنراني تبليغاتي شبيه است و در جاي ديگري کاربرد دارد تا پاسخ به اين سوال که با اولويت‌هاي فرهنگي که رهبري مي‌فرمايند به دولت و شخص رئيس جمهور داده‌اند، چه رفتاري شده است. از سوي ديگر رئيس جمهور محترم مابقي نهادهاي فرهنگي غير دولتي را مطرح و به نقش آنها اشاره مي‌کنند. اين که ديگر نهادهاي فرهنگي نيز وظايفي دارند و بايد مطابق آن مورد سوال و بازخواست قرار گيرند در جاي خود درست است، اما ربطي به اين مساله ندارد. چرا که رهبر معظم انقلاب چنان که در نقل قول‌هاي صريح بالا ذکر شده است مي‌فرمايند که اين اولويت‌بندي‌ها را براي دولت ارائه کرده‌اند و خاطر نشان مي‌سازند که "به دولت ارائه كردم" و نيز آن نسخه را "به آقاى رئيس‌‌جمهور دادم".
با توجه به اين که نسخه‌اي که رهبر معظم انقلاب به صراحت از آن سخن مي‌گويند شامل 4 نکته اساسي پيش‌گفته بوده است و در آن اولويت‌هاي فرهنگي و موارد کارهاي فرهنگي عميق و لازم براي کشور ذکر شده است، شايسته آن است که يکبار ديگر به دولت محترم گوشزد شود که نسخه کارهاي اساسي فرهنگي ارائه شده از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي را به همراه اولويت‌هاي تعيين شده از سوي ايشان ملاک و معيار عمل خويش قرار دهند و به تعبير معظم له: "اينها را بايد دنبال كنيد تا ان‌شاءاللَّه تحقق پيدا كند."

منابع و مأخذ:

[1]-

[2]-

[3]-

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟