دیدبان
حسن عباسی:

مبنای برنامه ششم توسعه، کتاب نئوکینزی آقای روحانی است

مبنای برنامه ششم توسعه، کتاب نئوکینزی آقای روحانی است

دیدبان: حسن عباسی امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به صحبت‌های سخنگوی دولت در تیر ماه سال جاری در رابطه با برنامه ششم توسعه اظهار کرد: سخنگوی دولت یازدهم اعلام کرد که معیار برنامه ششم توسعه کتاب نظام‌های اقتصادی نوشته شخص رئیس‌جمهور است.

وی ادامه داد: این کتاب در سال 89 در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین و تهیه شده است و بیش از 800 صفحه دارد و به‌ هیچ‌وجه مبتنی بر دین اسلام نیست.

رئیس اندیشکده یقین با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سال‌ها بعد از نوشتار این کتاب ابلاغ شده، گفت: در صفحه 782 این کتاب رسماً مبنای رشد و توسعه کشور ما مکتب نئوکینزی معرفی شده است.

عباسی بیان داشت: به صراحت اعلام می‌کنم اقتصاد نئوکینزی هیچ قرابت و همخوانی با اقتصاد مقاومتی ندارد و باید تکلیف ما مشخص شود آیا معیار اقتصاد کشور اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد نئوکینزی است.

رئیس اندیشکده یقین تصریح کرد: اگر دولت یازدهم رسماً اعلام کند می‌خواهد اقتصاد نئوکینزی را مبنای برنامه ششم توسعه قرار دهد مطمئناً اقتصاد مقاومتی اجرا نخواهد شد، برای اینکه اراده نظری برای اجرای اقتصاد مقاومتی را در دولت نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه در دو بخش درون‌زایی و مبنای اقتصاد مقاومتی عزم دولت مشخص نیست، گفت: جریان دولت نشان‌دهنده این است که تمام کسانی که در تدوین این کتاب نقش داشته‌اند از جمله رئیس دفتر رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت، مشاور رئیس‌جمهور در دولت یازدهم مسئولیت دارند.

عباسی با اشاره بر اینکه دولت یازدهم برای حفظ ظاهر مجبور به نام بردن از اقتصاد مقاومتی و مواضع مقام معظم رهبری است، تاکید کرد: در باطن دولت قصد دارد طبق سیاست‌های کتاب تدوین شده خود عمل کند.

رئیس اندیشکده یقین ادامه داد: هر کسی که ادعا داشته باشد این دو الگو باهم تعارض ندارد مشخص خواهد شد اقتصاد مقاومتی را نمی‌شناسد یا مکتب نئوکینزی را درک نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت آگاهانه مکتب نئولیبرالیسمی را در اقتصاد کشور به نام اقتصاد مقاومتی پیدا می کند، بیان داشت: اعتقادی ندارم افرادی که در دولت یازدهم اقتصاد مقاومتی را به زبان می‌آورند باور دقیقی به اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

عباسی با بیان اینکه نکته مهم این است که اگر برنامه ششم توسعه مبتنی بر کتاب نظام‌های اقتصادی نوشته شود در پنج سال آینده و افق سال 1400 دولت برنامه خود را به عنوان اقتصاد مقاومتی و مورد تاکید معرفی می کند، تصریح کرد: این در حالی است که اقتصاد نئولیبرالیسمی پیاده و اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه خطر در زمانی مشخص خواهد شد که مردم از این نوع اقتصاد خسته می‌شوند و نفوذ به وجود خواهد آمد، گفت: آمادگی داریم در صورت اعلام رسمی دولت نکات و نقاط تعارض اقتصاد مقاومتی را با نظام پیاده شده توسط دولت را اعلام کنیم.

عباسی با بیان اینکه سیاست‌های اجرای اقتصاد مقاومتی نیاز به یک ربع قرن زمان و بر اساس تهدیدات اقتصاد جهانی دارد، افزود: کشور ما نیز همچون کشورهای دیگر تحت تأثیر اقتصاد جهانی بوده و جدا از ساختار تولید عرضه اقتصاد جهانی نیست.

رئیس اندیشکده یقین با بیان اینکه مبانی نظری اقتصاد جهانی زیر سؤال رفته است و به عنوان یک دغدغه مهم جهان غرب محسوب می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری نظریه‌های توسعه بانک جهانی  و صندوق بین‌المللی را مخدوش اعلام کرده‌اند. و مطمئنا اگر به این مسئله توجه نکنیم در بیست سال آینده نظام ما نسبت به مسائل اقتصاد جهانی بین‌المللی لطمه خواهید خورد.

عباسی با اشاره به رفع تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی جدید دولت یازدهم، تصریح کرد: سیاست‌ درهای باز باعث خواهد شد قبل آن که حرکت بومی و ملی ما تقویت شود، کشور به کشور وارده کننده محصولات خارجی تبدیل شود.

رئیس اندیشکده یقین در انتها گفت: در صورت اجرای این سیاست ایران به یک جزیره بزرگ مشابه با شهر دبی و جزیره کیش تبدیل شود و یعنی بهترین کالاها وارد کشور شود ولی خودمان قدرت تولید آن نداشته باشیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن