دیدبان

10 شاخص انقلابی بودن

10 شاخص انقلابی بودن

دیدبان: اهمیت دهه فجر و بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در این است که دهه فجر را می‌توان به نوعی بیعت با اسلام و پیامبر گرامی اسلام (ص) دانست و این مطلبی است که بتازگی از سوی رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفت. بر این اساس، شاید اگر قرار باشد عظمت پاسداشت و بزرگداشت انقلاب اسلامی و 22 بهمن را در کوتاه‌ترین جملات خلاصه کرد، باید گفت بزرگداشت و بیعت با انقلاب، بیعت با اسلام است.

بر این اساس، انقلاب اسلامی در طول انقلاب پیامبر و مکتب امام(ره) در طول مکتب اسلام است و این، عظمت انقلاب اسلامی و عظمت این بزرگداشت را نشان می‌دهد. دوام، بقا و حیات این انقلاب هم متصل به نیروهایی است که به عنوان انسان‌های انقلابی، بار اصلی انقلاب را به دوش می‌کشند و باعث مانایی و دوام انقلاب بوده و هستند. شاید یکی از ممیزه‌ها و تفاوت‌های اساسی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این باشد که بر خلاف روند متعارف و معمول که معروف است و می‌گویند انقلاب، فرزندان خودش را می‌خورد و آنها تغییر می‌کنند و دچار دگردیسی می‌شوند، انقلاب اسلامی این‌گونه نبوده و بعد از چهار دهه، نه‌تنها نیروهای انقلابی دچار تغییر و فروپاشی نشده‌اند بلکه در کنار خود، رویش‌های جدیدی داشته‌اند و شاهد پرورش نسل‌های جدید انقلابی هستیم.

شاخصه‌های انقلابی بودن و انقلابی زیستن را نیز می‌توان در ده مورد مهم خلاصه کرد و اینها مواردی است که می‌توان گفت انقلابی بودن متکی به این مولفه‌هاست:

1-‌ التزام به اسلام: انقلابی بودن متصل به اسلام است و یک انسان انقلابی باید به مکتب اسلام، پیامبر و مکتب امام، اعتقاد عملی و واقعی داشته باشد.

بر این اساس می‌توان گفت یک انقلابی، یک مسلمان واقعی است.

2- مرزبندی پررنگ در برابر دشمن: یک انقلابی واقعی، استکبارستیز، سلطه‌ستیز و در یک کلمه آمریکا‌ستیز است.

3- بصیرت دینی و سیاسی: یک انقلابی لزوما باید بصیرت دینی و سیاسی داشته باشد و از آگاهی‌های غفلت‌زدا و معرفت نافذ برخوردار باشد. انسان انقلابی، قدرت تحلیل درست حوادث و رخدادها را دارد و دشمن شناس است و می‌تواند معادله دوستی و دشمنی را تفکیک کند.

4- تقوای فردی و جمعی: یک فرد انقلابی، حدود الهی را رعایت می‌کند و از فساد، اعم از اخلاقی، اقتصادی، سیاسی و... پرهیز می‌کند. همچنین تقوای جمعی دارد و در حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر و مرجح دانستن مصالح اجتماعی به مصالح فردی و پرهیز از دشمن، به صورت فعالانه عمل می‌کند.

5- پایبندی به مکتب امام و شناخت درست اصول و شاخص‌های مکتب: یک انقلابی در انقلاب اسلامی نمی‌تواند انقلابی باشد اما به اصول و مبانی مکتب امام پایبند نباشد.

6- ولایتمداری و تبعیت خردمندانه از ولی فقیه: طبق این اصل، همواره باید برای تحقق منویات ولی فقیه به عنوان نایب امام عصر (عج)، تلاش و مجاهدت کرد.

7- پاسداری مومنانه و غیورانه از اصل ولایت فقیه: این اصل، بزرگ‌ترین یادگار امام (ره) است و یک انقلابی باید خود را همواره پاسدار و حافظ این یادگار بزرگ امام بداند و با ایمان و غیرت در حفاظت و حراست از اصل ولایت فقیه بکوشد، زیرا امام فرمودند اگر چنین کنید، مملکت شما آسیبی نخواهد دید.

8- مردمگرایی و اعتقاد واقعی به نظر و رای مردم: باید به جمهوریت و اسلامیت نظام اعتقاد داشت و جمهوری اسلامی را یک حقیقت واحد دانست. نباید این دو اصل را از یکدیگر تفکیک کرد و این همان مردم‌سالاری دینی است که مقام معظم رهبری نیز از آن یاد کرده‌اند.

9- عدالتخواهی و مبارزه با ظلم و فساد: یک انقلابی باید عدالتخواه و ظلم‌ستیز باشد و با انواع و اقسام فساد مبارزه کند.

10- دفاع از محرومان و مستضعفان در تمامی نقاط عالم: یک انقلابی باید مدافع مستضعفان و محرومان چه در داخل کشور و چه در سایر نقاط جهان باشد. امروز مردم سوریه، عراق، لبنان، یمن و بحرین زیر بار ظلم هستند و یک انقلابی نمی‌تواند نسبت به این ظلم بی‌تفاوت باشد. انقلابی باید طرفدار و دادرس مستضعفان باشد و برای کمک به مظلومان تلاش و مجاهدت کند.

منبع:پارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن