دیدبان
دو ویژگی خاص برای یک منطقه

چرا تمرکز غربی ها بر روی غرب آسیاست؟

چرا تمرکز غربی ها بر روی غرب آسیاست؟

دیدبان: تحولات اخیر در منطقه غرب آسیا و همچنین اتفاقات تروریستی که اخیراً در اروپا و آمریکا و آسیا رخ می دهد حاکی از زمینه سازی برای بروز اتفاق بزرگی در منطقه غرب آسیا است.

این منطقه دو ویژگی مهم دارد که آن را برای غرب و به خصوص ایالات متحده مهم کرده است. این دو ویژگی عبارتند از انرژی و ایدئولوژی. از این رو این منطقه در طول تاریخ مهد تغییر و تحولات گوناگونی بوده است. اتفاقات اخیری که در منطقه به وقوع پیوست را می توان عزم جدی غرب برای ایجاد یک تحول کلی در منطقه غرب آسیا دانست که ایدئولوژی این منطقه را دگرگون کند و منابع انرژی این منطقه را در دست بگیرد. در این راستا غرب و به خصوص ایالات متحده در چند سال اخیر اقدام به دخالت در امور کشورها کرده است. این اقدامات در زمینه های متعددی بوده اند:

1. تحریف بیداری اسلامی

چندین سال پیش اتفاقاتی تحت عنوان بیداری اسلامی در منطقه شروع به شکل گیری کرد که در حال تغییر در ایدئولوژی حاکم بر کشورهای منطقه بود. مردم کشورهای اسلامی دست به انقلابات گسترده در کشورهای عربی کردند که در صورتی که به ثمر می نشست دو نتیجه داشت. اول اینکه حاکمیت کشورهای تغییر می کرد و قدرت از دست مزدوران غرب در این کشورها خارج می شد و دیگر غرب تسلط خود را بر این کشورها از دست می داد و از طرف دیگر ایدئولوژی اسلام ناب در این کشورها پررنگ می شد. در نتیجه غرب برای جلوگیری از این اتفاقات اقدام به تحریف این انقلابات کرد و در مناطقی که تحریف برای آن ها مقدور نبود آن ها را سرکوب کردند.

2. تقویت گروه های تروریستی

پس از آن که غرب منافع دست نشاندگان خود را در منطقه تثبیت کرد در پی آن بر آمد تا کشورهایی که رؤسای آن ها با غرب همکاری ندارند را به همکاری وادار کند و یا از بین ببرد. از این رو گروه های تروریستی را در این منطقه به وجود آورد. هدف این گروه های تروریستی به صورت عمده دو کشور عراق و سوریه است که از نظر سیاسی بسیار به ایران نزدیک هستند. آن ها با به شروع جنگ های وسیع در این کشورها به دنبال ساقط کردن حکومت این کشورها و انتقال قدرت به فردی وابسته به آمریکا در این کشورها هستند.

3. اسلامی هراسی در غرب

در ماه های اخیر شاهد انجام برخی از اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی و آمریکا به نام مسلمانان هستیم. حادثه تروریستی فرانسه در یک شب که کشته شدن تعداد زیادی از مردم بی گناه فرانسه را در پی داشت. تیراندازی در آمریکا و چاقو کشی در مترو انگلیس و ... پروژه اسلام هراسی را در غرب دوباره شروع کرد. این اتفاقات برای مخاطب خارجی اسلام هراسی نسبت به تمام مسلمانان را به وجود می آورد و این تفکیکی که بین تکفیری هایی که نام اسلام را به یدک می کشند و مسلمانان اسلام ناب وجود دارد در میان مردم اروپا معنی ندارد. آن ها با توجه به تبلیغات رسانه ای غرب این تصویر را به تمامی مسلمانان نسبت می دهند. و به این ترتیب از گرایش آن ها به اسلام جلوگیری می کند.

در پی حوادث مذکور شاهد شکل گیری و اتفاقات متعددی در منطقه غرب آسیا هستیم. عمده اتفاقات در سه کشور سوریه، عراق و یمن با محوریت سوریه شکل گرفته است. کشورهایی که در این اتفاقات نقش ایفا می کنند را می توان به سه دسته با محوریت سه کشور قرار داد:

دسته اول با محوریت ایران: ایران در منطقه غرب آسیا یک محوریت پیدا کرده است و قوی ترین نیرو در منطقه است. هدف از حرکات تروریستی که در سایر کشورهای منطقه رخ می دهد نیز در انتها ناظر به ایران خواهد بود. در منطقه سه کشور سوریه، عراق و یمن از نظر ایدئولوژیک به ایران نزدیک هستند در نتیجه غرب در پی از بین بردن آن هاست و در صورت شکست آن ها، راهی ایران خواهد شد. در نتیجه مقاومت در این کشورها برای ایران اهمیت دارد. هم از نظر تامین امنیت داخلی خود و هم از نظر دفاع از مسلمانان مظلوم در منطقه در این مسئله یکی از طرف های مبارزه قرار گرفته است. در واقع می توان گفت هدف اصلی از این جنگ های نیابتی در منطقه جمهوری اسلامی ایران است. کشورهایی که در این ائتلاف قرار دارند را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

سوریه، عراق، یمن: که محل درگیری ها  هستند و خود به صورت ناخواسته در این جنگ ها قرار گرفته اند. این کشورها به علت طرفداری از ایدئولوژی ظلم ستیزانه دچار ظلم مستکبرین قرار گرفته اند و در حال دفاع از نفوذ استکبار در کشورشان هستند.

ایران و روسیه: این کشورها خود محل درگیری نیستند اما از دو نظر این جنگ برای آن ها مهم است. اول از نظر اینکه در صورتی پیروزی تروریست ها در کشورهای دسته اول تهدیدها و حملات آن ها متوجه این دو کشور خواهد شد. نکته دیگر در خصوص این دو کشور جلوگیری از نفوذ آمریکا در منطقه است. برای این دو کشور اهمیت دارد که ایالات متحده در منطقه حضور نداشته باشد و در امور کشورهای منطقه دخالت نکند.

چین و کره شمالی: این دو کشور در منطقه قرار ندارند بلکه از باب مقابله با رقیب خود یعنی ایالات متحده در پی جلوگیری از گسترش نفوذ آمریکا در جهان هستند و از این رو با سیاست های آمریکا مقابله می کنند. نقطه قابل توجه که سبب می شود تا چین و کره از جبهه ایران در این مبارزات حمایت نمایند این است که پس از ایران که تهدید کننده ایدئولوژیک ایالات متحده است چین تهدید کننده اقتصادی آمریکا است و در صورتی که آمریکا از منطقه غرب آسیا فارغ گردد به سراغ منطقه شرق آسیا و رقبای اقتصادی و نظامی خود یعنی چین و کره خواهد رفت. از این رو آن ها ترجیج می دهند با آمریکا در همین منطقه رو در رو شوند.

دسته دوم با محوریت آمریکا: با توجه به اهمیت منطقه که از نظر ایدئولوژی اسلامی و منابع انرژی که دارد آمریکا در پی نفوذ هر چه بیشتر و سلطه بر این منطقه است. آمریکا برای برنامه های خود در منطقه کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، امارات و قطر را با خود همراه کرده است. کشورهای این ائتلاف را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

عربستان و ترکیه: عربستان و ترکیه دو عامل آمریکا در منطقه هستند. پشتیبانی نظامی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی تروریست های منطقه  توسط آن ها انجام می شود. منافع آن ها در تبعیت و پیاده سازی سیاست های ایالات متحده در منطقه و در عوض پشتیبانی سیاسی ایالات متحده از آن هاست.

امارات و قطر: امارات و قطر دو کشور هستند که به ایالات متحده وابسته هستند و در سیاست های خود با عربستان و آمریکا همراهی می کنند و از خود اراده ای ندارند. از همین رو این دو کشور در سیاست های خود از آن ها تبعیت می کنند ولی در مقام نظامی نمی توانند مانند دو کشور ترکیه و عربستان عمل کنند زیرا اقتصاد این دو کشور به سرمایه گذاری و توریسم وابسته است از این رو کمترین ناامنیتی سبب ضربه خوردن اقتصاد آن ها می شود.

آمریکا: منافع آمریکا در این منطقه و جنگ های اخیر جنگ نیابتی با ایران و اسلام ایرانی است. پروژه های اسلام هراسی که در دنیا هم زمان کلید خورده است. نشان دهنده هدف آمریکا در این منطقه است.

دسته سوم با محوریت رژیم صهیونیستی: رژیم صهیونیستی در مرکز تحولات این منطقه قرار دارد. از این رو با توجه به نزدیکی جغرافیایی رژیم صهیونیستی به ایران، این رژیم تلاش زیادی برای برقراری امنیت خود انجام می دهد. از همین رو لابی های یهودی در سراسر جهان در پی تامین امنیت خود در منطقه است. کشورهایی که با برنامه ریزی رژیم صهیونیستی در منطقه نقش ایفا می کنند به دو دسته تقسیم می شوند:

اسرائیل: که با موضع گیری های سیاسی و لابی های خود کشورها را تحریک می کند و از طرف دیگر عملیات های خود را در منطقه فلسطین و کرانه باختری افزایش داده است و در پی حضور در صحنه جنگ سوریه است و در حال حاضر پشتیبانی نیروهای تروریستی حاضر در سوریه را انجام می دهد.

کشورهای اروپایی: وقوع جریان های تروریستی در اروپا و به خصوص فرانسه توسط گروه تروریستی داعش بهانه ورود این کشورها به سوریه را ایجاد کرد. فرانسه سردمدار کشورهای اروپایی برای حضور در کشور سوریه است.

نتیجه گیری

به نظر دیدبان، فراگیر شدن حرکات گروه های تروریستی تکفیری در جهان حاکی از گسترش پروژه اسلام هراسی غرب است. غرب که در ابتدا در پی تسخیر سوریه و عراق و ایجاد گروه های رادیکال در منطقه بوده است در پی شکست خود، در پی تغییر نقشه  و حضور فیزیکی در منطقه است. ایجاد اسلام هراسی گسترده در جهان و اقناع افکار جهانی و انزجار آن ها از کشورهای اسلامی منطقه سبب می شود تا زمینه برای حضور نظامی در این منطقه پیدا شود. از این رو آمریکا ائتلاف مبارزه با تروریست را تشکیل می دهد تا منفذ ورود خود در این کشور ها را آماده کند و پس از ورود با طولانی کردن جنگ حکومت های کشورها را تضعیف و سرانجام سرنگون سازد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن