دیدبان
برنامه شب اول دهه فجر در "ثریا" با دستاوردهای انقلاب؛

در حوزه نانو، ابتدا زیر ده نفر متخصص داشتیم

در حوزه نانو، ابتدا زیر ده نفر متخصص داشتیم

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، اولین شب از ویژه برنامه ثریا در دهه فجر متعلق به حوزه نانو فناوری بود و در این برنامه بررسی شد که در حوزه نانو در کجای راه قرار داریم و با افق‌های انقلاب چقدر فاصله داریم. میهمان ویژه این برنامه دکتر رضا اسدی‌فر، معاون کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو و مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو  بود و همچنین 5 شرکت دانش‌بنیان موفق در حوزه نانو در این برنامه به ارائه محصولات خودشان پرداختند.

انقلابی‌هایی که به دنبال تعامل با نظام سلطه هستند از انقلاب خسته و پشیمان هستند

محسن مقصودی، مجری برنامه ثریا در ابتدا گفت: در این ده شب، ویژه‌ برنامه‌ای درخصوص دستاوردها، چالش‌ و مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی داریم که بدون رودربایستی پیشرفت‌ها و نقاط ضعف را نشان خواهیم داد و فاصله‌ای که با آرمان‌های انقلاب و اهداف و چشم‌اندازی که در انقلاب داریم را در این ویژه برنامه به تصویر خواهیم کشید؛ دستاوردها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علمی، فناوری،صنایع دفاعی، هوافضا، مابحث سیاسی و فرهنگی را در این ویژه برنامه پیگیری خواهیم کرد.  

وی با بیان اینکه عنوان این ویژه برنامه " انقلاب ادامه دارد..."  است، خاطر نشان کرد: از این جهت این عنوان را انتخاب کرده‌ایم که در فضای سیاسی، فکری و رسانه‌ای جامعه ما دو نگاه به انقلاب اسلامی وجود دارد؛ یک نگاه، نگاهی است که متعلق به انقلابیون پشیمان، خسته و رفاه‌زده‌ای است که از انقلاب پشمان هستند و در انقلاب هم نقش داشته‌اند اما می‌گویند آرمان‌های بلند انقلاب از جمله عدالت‌طلبی، مبارزه با استکبار، استقلال، آزادی و خودکفایی و تمام شعارهایی که در اوایل انقلاب سر داده می‌شد مربوط به همان سال‌های اوایل انقلاب است و دیگر دوره این شعار گذشته‌ است چراکه آن زمان جو گیر بوده‌ایم  و یکسری شعارهایی داده‌ایم که کارکرد خودش هم داشته و دیگر نباید به دنبال آن شعارها باشیم و باید به دنبال تعامل با نظام سلطه باشیم و باید به این سمت برویم که در دهکده ظلم بنیان جهانی، ماهم نقش خودمان را ایفا کنیم؛ اتفاقا این نگاه هم هرساله برای دهه فجر مراسم می‌گیرد اما عمدتا مراسم آنها با نگاه مجلس ختم و یادبود برای انقلاب اسلامی است نه برای یک انقلابی که زنده است.

مجری ثریا در ادامه گفت: نگاه دومی در جامعه ما وجود دارد که 180 درجه مخالف نگاه قبل است و این نگاه این است که اتفاقا آرمان‌های انقلاب زنده است و انقلاب اسلامی که از سال 57  رخ داد، بخش کوچکی از انقلاب اسلامی است و به نوعی شروع انقلاب است. انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن مثل مبارزه با ظلم و  فقر در تمام جهان آرمان‌هایی هستند که تا ظهور حضرت حجت(ع) ادامه دارد و مبارزه برای آنها ادامه خواهد داشت؛ این نگاه برای دهه فجر مجلس ختم نمی‌گیرد بلکه برای احیا و بازسازی آرمان‌ها تولد می‌گیرد و همچنین جشنی می‌گیرد تا افق‌های بلند را یک بار دیگر به مسئولین و مردم نشان می‌دهد که یادمان نرود برای چه انقلاب کرده‌ایم و شهید داده‌ایم.


http://www.jahannews.com/images/docs/files/000471/nf00471402-2.jpg
 

مقصودی افزود: برنامه ثریا افتخار دارد که نگاه دوم را در دهه فجر ترویج خواهد کرد؛ انقلابی بودن هم به این معنا نیست که محاسن یا چفیه داشته باشیم و شعارهای خاص بدهیم بلکه همه آنهایی که برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، پیشرفت کشور و کم کردن محرومیت‌ها در نقاط مختلف کشور دلشان می‌تپد واهل جهاد و ایثار هستند، انقلابی هستند.

آماده جهشی بزرگ در حوزه صنعت و تولید نانو هستیم

 رضا اسدی‌فر، معاون کارگروه صنعت و بازار ستاد فناوری نانو در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حال حاضر و در سال 94 فناوری نانو در چه وضعیتی است و چقدر به اهداف تعیین شده رسیده‌ایم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر در یک برهه بسیار ویژه‌ای از فعالیت‌های نانوی کشور هستیم چراکه توانسته‌ایم یک برنامه منسجم همه جانبه را در طول ده سال اجرا کنیم و امسال سال آخر برنامه ده ساله اول است و از سال95 شروع برنامه ده ساله دوم هست که اتفاقا پایان این برنامه سال آخر چشم‌انداز بیست ساله هم خواهد بود؛ خوشبختانه تجربه ده سال فعالیت کشور در این حوزه را داریم لذا باتوجه به زیر ساخت‌ها و منابعی انسانی‌ای که در این ده سال پرورش داده‌ایم، آماده یک جهش بزرگ در حوزه صنعت و تولید نانو هستیم.

در حوزه نانو در ابتدای کار زیر 10 نفر متخصص داشته‌ایم اما اکنون 27000 نفر متخصص داریم

مقصودی گفت: فناوری نانو از فناوری‌هایی بوده که ما به موقع متوجه شده‌ایم که در دنیا رشد می‌کند و از مسائل مهم آینده دنیاست و خوب هم در این حوزه ورود کرده‌ایم؛ به لحاظ جایگاه علمی و ثبت اختراع و تجاری‌سازی چه جایگاهی در دنیا داریم؟

اسدی‌فر تصریح کرد: ما، در زمان تدوین  برنامه ده ساله، چشم‌اندازی که گذاشته بودیم این بود که بین 15 کشور برتر باشیم و در آن زمان خیلی از افراد‌ می‌گفتند که این هدف جاه‌طلبانه و سخت است چراکه ما آن زمان رتبه 57 دنیا را داشتیم و فاصله بسیار زیاد بود اما خوشبختانه امسال رتبه 7 دنیا را در تولید علم دنیا داریم.


http://www.jahannews.com/images/docs/files/000471/nf00471402-1.jpg
 

وی در ادامه افزود: در بحث منابع انسانی هم به زرس‌قاطع می‌گویم که جزء 10 کشور برتر هستیم؛ ما در حوزه جدیدی مثل نانو که در شروع کار زیر ده نفر متخصص در این حوزه داشته‌ایم الان حدود 27 هزار نفر متخصص بالای کارشناسی ارشد داریم یعنی این افراد دانشجو یا فارغ‌التحصیل دکتری، فارغ‌التحصیل ارشد و اساتید دانشگاه هستند، حدود 2هزار و هفتصد، هیئت علمی فعال در حوزه نانو داریم و این دارایی بسیار بزرگی برای کشوری است که می‌خواهد انقلابی و جهشی در یک حوزه جدید در غلم داشته باشد.

در تولید محصولات نانو بین 15 کشور برتر دنیا هستیم

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو خاطرنشان کرد: درحوزه فناوری جایگاه خیلی خوبی داریم؛ درسال، حدود 500 ثبت اختراع داخلی و حدود 40 تا 50 ثبت اختراع بین‌المللی داریم البته این آمار زیاد هم خوشحال کنند نیست چراکه حدود 35 درصد کل ثبت اختراعات بین‌المللی ایران را بخودش اختصاص داده است و ما دوست داریم که همه حوزه ها فعال باشند.
اسدی‌فر با بیان اینکه یکی از مشکلات در بحث صنعت عدم وجود آمار و اطلاعات دقیق است، خاطر نشان کرد: براساس شواهدی مطمئنا بین 15 کشور برتر دنیا در تولید محصولات نانو و همچنین در بازار هستیم که شاهد مثال ادعای من این است که هرساله یک نمایشگاه وسیعی در کشور ژپن برای نانو هست که از 20 کشور اول دنیا دعوت می‌کنند که ایران 7 سال است در این نمایشگاه بطور مستمر در این نمایشگاه حضور دارد و  7تا 10کشور برتر ایران در آنجا محصولاتشان را ارئه می‌دهند و در سطح داخلی هم درحال حاضر بیش از 150 شرکت در بازار محصول دارند و تعداد محصولات در حوزه‌های مختلف 330 محصول است.

با وجود تحریم‌ها محصولات داخلی نانو رشد بالای 100درصد داشته است

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا مردم هنوز مزه اینکه نانو چقدر زندگی‌شان تاثر دارد را نچشیده‌اند، گفت: در حقیقت این موضوع دو دلیل دارد؛ یکی اینکه برای ورود به یک حوزه کاملا جدید، شما نیاز به زیرساخت و توسعه منابع انسانی دارید تا براساس آن‌ها تولید و توسعه صنعت را داشته باشید؛ ما علی‌رغم شرایط سخت کشور در سه سال اخیر به لحاظ رکود، تحریم و غیره رشد بازار محصولات تولید داخل ما بالای 100درصد بوده است و این رشد نشان دهند این است که این جهش از چند سال پیش شروع شده است و امیدواریم همچنان ادامه پیدا کند.

رضا اسدی‌فرد افزود: نکته دوم این است که در این 330 محصول که وارد بازار شده است محصولاتی که واسطه‌ای هستند، بیشترند از محصولاتی که مردم مستقیم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

ایران، سومین کشور در تولید نانو داروهای ضد سرطان

در این بخش شرکت‌های دانش‌بنیانی که به برنامه ثریا آمده‌اند، محصولات و فعالیت‌شان را معرفی می‌کنند.

دکتر مهناز قمی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانواکسیرسینا در خصوص نانو داروهایی که تولید می‌کنند، گفت: درحال حاضر دو نانو دارو داریم که در بازار دارویی کشور در دسترس عموم مردم قرار دارد؛ اولین دارو، دارویی با نام تجاری سینادوکسوزوم هست که در درمان سرطان‌های پیشرفته‌ای مثل رحم و پوست کاربرد دارد، نکته‌ای که لازم به ذکر است این است که مشابه این دارو توسط چند کشور معتبر در دنیا تولید می‌شود و ما سومین کشوری هستیم که به این تکنولوژی دست پیدا کرده‌ایم.


http://www.jahannews.com/images/docs/files/000471/nf00471402-3.jpg
 

وی افزود:  این دارو با قیمت بیش‌ از 800 دلار وارد کشور می‌شده است و هر بیماری که دچار این سرطان بود باید در هر دز درمانی سه واحد مصرف می‌کرد یعنی حدود 2400 دلار در هر دوره درمان باید می‌پرداخت اما بیش از 15 هزار واحد این دارو در داخل کشور درست شده است و در دسترس بیماران قرار گرفته است و حدود 210 هزار تومان در یک دوره درمان به دست بیمار می‌رسد.

دکتر قمی درخصوص نحوه کار این دارو گفت: وقتی دارو به شکل نانو در می‌آید، بصورت هدفمند به بافت تومور حمله می‌کند و میزان آزاد دارو در پلاسمای خون کاهش پیدا می‌کند و در بافت تومور تجمع می‌کند.

وی همچنین درخصوص داروی سیناکورکومین که یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت است تصریح کرد: ماده موثره این دارو زردچوبه است که در طب سنتی ایرانی‌ها و آسیایی‌ها استفاده می‌شود؛ باید توجه داشت که مشکل داروهای گیاهی این است که جذب پایینی دارند اما وقتی دارو به شکل نانو درمی‌آید هم جذب و نفوذپذیری و هم حلالیت آن در آّ افزایش پیدا می‌کند؛ ما به این دارو، داروخانه می‌گوییم چراکه از آن بعنوان آنتی‌تومور، ضدسرطان، آنتی‌اکسیدان قوی، دردهای روماتیسمی و درمان کبد چرب و غیره از آن استفاده می‌شود و عوارض جانبی هم ندارد چراکه گیاهی است.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانواکسیرسینا افزود: داروی سوم ما برای در مان بیماری "سالک" استفاده می‌شود و همانطور که می‌دانید "سالک" بیماری فقرا هست که از نیشه پشه منتقل می‌شود و این دارو هم تولید شرکت خودمان هست.

دکتر مهناز قمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا به فکر صادرات هستید یا خیر، گفت: ما ساال گذشته داروی سینادوکتوزوم را به سوریه صادر کردیم و درحال حاضر با کشورهای مختلف درحال مکاتبه هستیم و درمورد سیناکورکومین هم همین امروز از کشور گرجستان سفارش داشتیم.

در تولید فیلترهای نانویی به آمریکا رسیده‌ایم

مهندس عطا اکبری، مدیرعامل شرکت نانوساختار مهرآسا که در حوزه فیلترهای نانویی اولین و تنها تولید کننده فیلترهای هوای اتومبیل‌های بنزین‌سوز درخاورمیانه است، درخصوص وضعیت این شرکت گفت: ما چهارمین کمپانی هستیم که در دنیا این محصول را تولید می‌کنیم و بعد از آمریکا دومین کشور هستیم؛ صفر تا صد محصولات ما کاملا داخلی است و با لایه نانو الیافی که روی آن می‌گذاریم ذرات ریز را به خودش می‌گیرد و هوای پاکی را وارد محفظه احتراق سوخت و ساز خودرو می‌کند و به تبع آن مصرف کننده افزایش شتاب خودرو، کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا را بصورت ملموس احساس می‌کند.



 

وی درخصوص استفاده خودوروسازان از این فناوری گفت: ما وظیفه خودمان را انجام داده‌ایم و علم را به این سطح رسانده‌ایم که مردم از مزایای آن استفاده کنند اما نحوه به کارگیری این محصول در صنعت خودرو دیگر بستگی به اراده مسئولین این امر دارد و امیدواریم که توجه بیشتری به ما داشته باشد.

یک انقلابی نباید فقط به کار کوچک خودش نگاه کند بلکه باید توجهش به آرما‌ن‌ها بزرگ انقلاب معطوف باشد

دکتر رضا اسدی‌فر، در پاسخ به سوال مقصودی مبنی بر اینکه در سال 1394 انقلابی ماندن به چه معناست، گفت: انقلابی ماندن یعنی در کاری که انجام می‌دهی فقط به کار کوچک خودت نگاه نکنی بلکه به اهداف بزرگی که کشور باید به آن برسد، نگاه کنی و اگرچه کار شما یک بخش کوچکی از آن کل بزرگ است ولی چون هدف آن کل بزرگ یک آرمان بزرگ است شما باید  به‌گونه‌ای تلاش کنید که کشور به آن سطح برسد؛ این بحث را با یک مثالی برای شما باز کنم، ما سال‌هاست که عضو کمیته بین‌المللی استاندارهای نانوی جهانی هستیم و ما بعنوان یک کشور جهان سوم و درحال توسعه شناخته می‌شویم و از 4 کشوری که در آنجا بودند حدود سی کشور امثال ما بودند و این‌ها قبول کرده بودند که جان سومی هستند و باید بایستند تا دیگران حرف بزنند و این افراد یا تایید کنند یا ساکت باشند و تنها  کشوری که همیشه آنجا ایده و نظر می‌داد و آنقدر پیگیر بود تا عضو 6 کشور کمیته اصلی شد و سه استاندارد بین‌المللی را پیشنهاد داد و در نهایت بعنوان استاندارد جهانی تصویب شد، ایران بود؛ با همین فعالیت کوچک یک جایگاهی در حد 5 کشور برتر دنیا یافتیم و همه پذیرفتن که جایگاه ایران خاص است لذا فکر می‌کنم هرکس از ما در هر شغل و کاری به مسائل اینگونه نگاه کنیم، می‌توانیم به اهداف انقلابمان برسیم.

شرکتی ایرانی در طی 8 سال به دستاوردی رسیده که اروپاییان 50 سال برای آن زحمت کشیده‌اند

در این بخش مهندس حسن جهدی، نماینده شرکت مهندسی سوین پلاسما در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت فعالیت خودش را از سال 87 در زمینه نانو پوشش‌ها به روش رسوب فیزیکی و بخار آغاز کرده و تنها با تکیه بر دانش بومی و پرسنل جمعی خودش موفق شده که در بحث تکنولوژی و تجهیزات دستاوردی را که کشورهای اروپایی در دهه 50 تاکنون به آنها رسیده‌اند را در طی هشت سال داشته باشد.

وی افزود: این پوشش‌ها بصورت مجموعه‌ای از لایه‌های نازک با خواص منحصر به فرد و قابل کنترل برای مصارف صنعتی هستند که بعنوان مثال برای صنعت خودرو با به کارگیری این پوشش‌ها در قطعات موتور خودرو می‌توانیم کاهش مصرف سوخت بین 7 تا 10 درصد را داشته باشیم که دستاورد  بسیار ارزشمندی است.

امیدواریم مسئولین بعد از تحریم‌ها داخل را فراموش نکنند و به سراغ خارجی‌ها بروند

مهندس جهدی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از این محصول شما استفاده کرده‌اند یا خیر، گفت: در موتورهایی که طراحی قدیمی است خیر اما در موتورهایی که اخیرا در مرکز طراحی موتورهای ایران‌خودرو درحال طراحی هستند، گنجانده شده‌اند.

وی در خصوص تجاری شدن کار شرکت‌شان گفت: ما این دستاورد را داشته‌ایم که در خطوط انتقال گاز و بخصوص در ماجرای تحریم‌ها بتوانیم پوشش‌ها را جایگزین کنیم.

مقصودی تصریح کرد: امیدواریم که بعد از تحریم‌ها هم از شما استفاده بکنند و دوباره به سراغ خارجی‌ها نروند و امیداواریم که حواس مسئولین جمع باشند.

دکتر رضا فریدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص ماسک و نانو الیاف گفت: باتوجه اینکه رسالت دانشگاه علوم پزشکی در راستای سلامت جامعه است، در قالب یک شرکت دانش‌بنیان از چندسال قبل توسعه دانش فنی نانو الیاف را در دستور کارمان قرار دادیم و علاوه براینکه فیلترهایی برای نیروگاه‌ها مبتنی بر نانو الیاف توسعه داده‌ایم، از این الیاف در توسعه سلامت برای پوشش ماسک‌های تنفسی استفاده کرده‌ایم.



وی در ادامه درخصوص قیمت این ماسک‌ها خاطرنشان کرد: کارایی این ماسک‌ها در مقایسه با کاری ماسک‌های معمولی نسبت 50 به 95 درصد را دارد، مضافا اینکه تنفس‌پذیری هم مخدوش نمی‌شود؛ نمونه‌های خارجی ماسک‌های مبتنی بر نانو الیاف بالغ بر سه دلار است ولی قیمتی که ما در حال حاضر بصورت عمده می‌دهیم در حدود 500 تومان است.

مهندس مهدی نورآبادی، نماینده شرکت پیشگام پلاست اهواز در خصوص فعالیت‌های این شرکت گفت: این شرکت در سال 1380 تاسیس شد و باتوجه به رویکردی که از ابتدا بر مبنای تولید محصول با کیفت داشته است، توانسته در بازار جایگاه رقابتی خوبی داشته باشد؛ ما توانستیم که بعنوان اولین دارنده نشان استاندارد برای محصولاتمان شناخته بشویم.

وی در خصوص محصولات یو پی وی سی، گفت: این اتصالات در ساختمان کاربرد زیادی دارد و عمر مفید این محصولات باعث عمر زیاد ساختمان می‌شود؛ در این محصول از تکنولوژی نانو  استفاده کرده‌ایم وبا این نگاه از این تکنولوژی استفاده کرده‌ایم که بتوانیم افزایش ضربه‌پذیری، افزایش تحمل حرارت بالاتر و دمای پایین‌تر و همچنین افزایش تحمل در برابر اسیدها و بازها را داشته باشیم.

در بخش پایانی دکتر رضا‌ اسدی‌فر، به سبک بچه‌های انقلاب بر دیوار نمادین ثریا شعاری مبنی بر اینکه در سال 1394 من انقلابی‌ام یعنی...، نوشت: در راه انقلاب خستگی معنی ندارد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن