دیدبان

دیدار فرستاده آمریکا با نمایندگان بشار اسد

دیدار فرستاده آمریکا با نمایندگان بشار اسد

به گزارش دیدبان،  به نقل از رویترز خبر داد، دیدار «استفان دیمیستورا» با نمایندگان دولت سوریه که ریاست آنها را «بشار الجعفری» نماینده این کشور در سازمان ملل، برعهده دارد در حالی انجام می شود که عصر روز گذشته وی با «هیئت ریاض» (گروه های معارض سوری مورد حمایت عربستان) دیدار کرده بود.

معارضین سوری بعد از دیدار با دیمستورا، گفتگوهای خود با نماینده سازمان ملل را مثبت ارزیابی کرده و از احتمال بررسی پیشنهاد سازمان ملل برای صلح در سوریه خبر دادند.

سازمان ملل در پی آن است که در ظرف شش ماه و از طریق مذاکره راه حلی صلح آمیز را برای پایان جنگ در سوریه بیابد.

دیدار امروز دیمیستورا با نمایندگان دولت سوریه می تواند به عنوان آغاز رسمی مذاکرات ژنو 3 مطرح باشد.

طبق این گزارش، مذاکرات اخیر بین نمایندگان دولت و مخالفان می‌تواند مهم‌ترین تلاش در دو سال اخیر برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه باشد و به جنگی پایان دهد که تاکنون بیش از ۲۶۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره به جای گذاشته است.

استفان دیمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در یک پیام ویدیویی به مردم سوریه گفته است: مذاکرات ژنو شاید آخرین فرصت برای برقراری صلح در این کشور باشد.

 دیمیستورا گفته است: اکنون زمان آن است که صدای همه کسانی که در این مذاکرات شرکت می‌کنند را بشنویم که می‌گویند، این مذاکرات فرصتی است که نباید از دست داد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اشاره به مذاکرات گذشته که با بن بست مواجه شدند، تصریح کرده است که مذاکرات ژنو نمی‌تواند شکست بخورد.

سفر فرستاده اوباما به سوریه

این تحولات در حالی است که بنا بر گزارش‌ها، یک نماینده ارشد دولت آمریکا بهنام «برت مک گرک» و هیئتی به سرپرستی او، برای نخستین بار از آغاز جنگ داخلی سوریه، به شمال آن کشور سفر کرده و با ائتلاف در حال نبرد علیه گروه داعش دیدار و گفتگو کرده‌است.

این ائتلاف موسوم به «قوای سوریه دمکراتیک» (ق‌س‌د) نام دارد که عمدتا از نیروهای کرد تشکیل شده‌است.

از سوی دیگر کردهای سوریه در مرکز توجه کشورهای دیگری هم قرار گرفته‌اند؛ روسیه در حال همکاری با گروهی از آنهاست، ترکیه، از متحدان اصلی واشنگتن در منطقه، با نگرانی اوضاع را رصد می‌کند و بارها در مورد همکاری با آنها هشدار داده است.

روزنامه واشنگتن‌پست و خبرگزاری فرانسه هر دو خبر این دیدار را منتشر کرده‌ و می‌گویند این سفر دو روزه در آخر هفته (شنبه و یک‌شنبه ۱۰ و ۱۱ بهمن) انجام شده‌است. مک‌گرک نماینده باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش در سوریه و عراق، است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید نمایندگانی از فرانسه و بریتانیا نیز او را همراهی کرده‌اند.

یک منبع کرد به این خبرگزاری گفته است که «یک هیئت ارشد نظامی از ائتلاف» با مقام‌های ارشد «قوای سوریه دمکراتیک» دیدار کرده است.

این منبع کُرد که نامش فاش نشده می‌گوید دیدار انجام‌شده «بر بسیاری از رخدادهای پیش‌رو در منطقه موثر خواهد بود».

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نام او نیز فاش نشده، می‌گوید این دیدار با هدف یافتن راه‌های افزایش فشار ائتلاف علیه «داعش» صورت گرفته است.

از زمانی‌که رابرت فورد، سفیر آمریکا در دمشق، در سال ۲۰۱۲ و آغاز بحران، سوریه را ترک کرد، نخستین بار است که خبر دیداری در این سطح از سوی یک هیئت ارشد دولت ایالات متحده منتشر می‌شود.

به گزارش واشنگتن‌پست یکی از مناطقی که هیئت ائتلاف از آن دیدار کرده، شهر کوبانی‌ست. جایی‌که تصرف آن به وسیله داعش و نبرد نیروهای «ی‌پ‌گ» برای آزادی آن، زمانی در صدر خبرهای بین‌المللی قرار داشت.

واشنگتن‌پست می‌گوید روابط آمریکا و «یگان‌های مدافع خلق» (ی‌پ‌گ) تحت تاثیر رویکرد آنکارا علیه این گروه و پیچیدگی‌های جنگ داخلی سوریه قرار گرفته است. با این همه دیدار مک‌گرک، ممکن است در عین حال برای کاستن از خشم بخشی از نیروهای مبارز کرد انجام شده باشد.

صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دمکراتیک، که شاخه سیاسی «ی‌پ‌گ» به شمار می‌رود، به گفتگوهای صلح در ژنو دعوت نشد. به گفته دیپلمات‌های غربی مسلم به ژنو رفته بود، اما پس از تهدیدهای ترکیه در ترک گفتگوهای صلح سوریه، از او خواسته شد تا از شهر خارج شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن