دیدبان

رشد 18.3 درصدی فروش در 100 شرکت برتر ایران

رشد 18.3 درصدی فروش در 100 شرکت برتر ایران

دیدبان: برترین بنگاه‌های تجاری و صنعتی در قالب 500 شرکت بزرگ ایران دیروز در هجدهمین سال رتبه‌بندی IMI-100 معرفی شدند. این شرکت‌ها که بر اساس اطلاعات سال مالی گذشته و با احتساب حجم فروش طبقه‌بندی می‌شوند، جزو غول‌های اقتصادی کشور هستند. با توجه به آمار ارائه شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، 10 شرکت اول رتبه‌بندی سال 1394 به ترتیب شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان، بانک ملی ایران (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت ایران خودرو (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت تهران، بانک ملت (هلدینگ) و بانک تجارت (هلدینگ) است. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم 8/ 23 برابر بزرگ‌تر است. در همایش شرکت‌های برتر ایران بر این نکته تاکید شد که اطلاعات منتشر شده می‌تواند تصویری از اطلاعات صنعتی و تجاری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه کند.

 

رتبه‌بندی 29 گروه در 28 شاخص

در این همایش که به دلیل سفر رئیس‌جمهوری، وزرا و برخی از اعضای دولت به‌ ایتالیا و فرانسه با حضور کمرنگ مسوولان دولتی برگزار شد و تنها سه مقام دولتی شامل محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، محمدعلی محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و مجید درویش، مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر حضور داشتند که در این جلسه بر تجزیه و تحلیل نتایج این رتبه‌بندی به‌منظور تدوین سیاست‌های صنعتی کشور تاکید کردند. محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش عنوان کرد: این سازمان از سال 77 اقدام به انتخاب 100 شرکت برتر کرده به طوری که در سال 94 این رقم به 500 شرکت برتر رسیده است و در 28 شاخص و در 29 گروه صنعتی با یکدیگر مقایسه و رتبه‌بندی شده‌اند. وی با اشاره به‌اینکه رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی با هدف شفاف‌سازی فضای کسب و کار کشور و گسترش رقابت ‌بین شرکت‌های ایرانی از سوی سازمان مدیریت صنعتی انجام می‌شود، افزود: رویه انتخاب شرکت‌های برتر در 28 شاخص خلاصه می‌شود که شاخص «میزان فروش» مبنای اصلی و مهم آن است به دلیل اینکه مشخص شود شرکت مورد ارزیابی چه تاثیری بر اقتصاد کشور داشته است. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه افزود: در ارزیابی شرکت‌ها سه هدف داده‌های اصلی و شفاف‌سازی در فضای کسب و کار‌، اثر بخشی بنگاه‌ها در اقتصاد کشور و گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی مد نظر بوده و در ارزیابی شرکت‌ها این اهداف پیگیری شده است. محمدی با بیان اینکه در سایر کشورها نیز شاخص‌های مشابهی وجود دارد گفت: در سطح جهان رتبه‌بندی‌ FORTUNE500 و در سطح منطقه نیز رتبه‌بندیDS100 (کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی) صورت می‌گیرد.

محمدی درباره ملاک ارزیابی شرکت‌ها افزود: شاخص، میزان فروش شرکت‌ها بود که از 20میلیارد تومان نباید کمتر باشد. برای این منظور 500 شرکت برتر را به 5 گروه 100 تایی تقسیم کردیم و علاوه بر شاخص میزان فروش آنها را با 27 شاخص دیگر نیز مورد ارزیابی قرار دادیم. محمدی به‌طور خلاصه 28 شاخص یادشده را شامل، شاخص‌های اندازه و رشد شرکت اعم از فروش و اشتغال و... ؛شاخص سودآوری و عملکرد؛ شاخص صادرات ؛ شاخص‌های نقدینگی؛ شاخص‌های بدهی و شاخص‌های بازار معرفی کرد. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس ارزیابی صورت گرفته از میان 500 شرکت برتر انتخاب شده سال جاری، حدود 85 درصد از سهم فروش شرکت‌ها به 100 شرکت اول و 15 درصد به 400شرکت بعدی اختصاص داشته است. مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشکر از بنگاه‌های تولیدی که اطلاعات مالی خود را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند، افزود: ذی‌نفعان و جامعه هدف آماری و جداول تهیه شده‌این سازمان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اطلاعات صنعتی و شناسایی اولویت‌ها سودمند بوده، همچنین برای پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی، مدرسان و استادان دانشگاه‌ها و در یک جمله برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور سودمند واقع شود. مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: انجام این اقدام مهم سازمان می‌تواند در فضای پساتحریم و شرایط ورود به آزادسازی اقتصادی همچنین ورود بنگاه‌های تولیدی برتر به عرصه‌های بین المللی در قالب صادرات و تهیه آسان مواد اولیه محصولات تولیدی خود سودمند واقع شود.

 

 

بانک‌ها، ثروتمندترین شرکت‌ها

رئیس مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر نیز در این همایش اعلام کرد: در فهرست 500شرکت، شرکت‌ها بر اساس شاخص میزان فروش به پنج‌دسته صد تایی تقسیم می‌شوند و شرکت‌های هر دسته براساس 27شاخص با یکدیگر مقایسه و رتبه‌بندی شده‌اند. مجید درویش با اشاره به پر‌فروش‌ترین شرکت‌ها براساس سال مالی گذشته ادامه داد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 30هزار میلیارد تومان پرفروش‌ترین شرکت سال 1394 بود و پس از آن شرکت‌های نفت اصفهان، بانک ملی، پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک پارسیان ، شرکت ایران‌خودرو و پالایش نفت تهران در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. درویش با بیان اینکه شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملی و سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین دارای بالاترین ارزش افزوده در سال گذشته بوده‌اند، گفت: طبق روال سال‌های گذشته باز هم بانک‌ها ثروتمندترین شرکت‌های کشور هستند و بیشترین دارایی شرکت‌ها به ترتیب در اختیار بانک‌های ملت، ملی، صادرات، تجارت و پارسیان است. رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در ادامه با اشاره به میزان اشتغال‌زایی شرکت‌های مختلف اظهار کرد: بانک ملی با حدود 56 هزار نفر و شرکت ایران‌خودرو با حدود 52 هزار نفر بیشترین اشتغال‌زایی را در میان شرکت‌های مختلف در سال گذشته داشته‌اند که پس از آنها شرکت سایپا، بانک صادرات و بانک ملت نیز در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. درویش همچنین سودآوری را یکی دیگر از شاخص‌های مورد سنجش قرار گرفته شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: از نظر سودآوری شرکت پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، نفت و گاز پارسیان، مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار سودآورترین شرکت‌های بودند.

وی افزود: همچنین در حوزه صادرات شرکت‌های پتروشیمی خلیج فارس، نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی پارس بیشترین میزان صادرات را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند. رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه بالاترین ارزش بازار سرمایه در این مدت در اختیار پتروشیمی خلیج فارس، ارتباطات سیار و مخابرات ایران بوده است، اظهار کرد: به طور کلی مجموع فروش 100 شرکت اول بیش از 614 هزار میلیارد تومان بوده که 85 درصد از فروش کل 500 شرکت برتر را به خود اختصاص می‌دهد و از سوی دیگر این رقم نسبت به سال گذشته با رشد 3/ 18درصدی همراه بود. وی با اشاره به شرکت‌هایی که بیشترین رشد فروش را در بین 100 شرکت اول داشتند، ادامه داد: بانک شهر، شرکت اعتباری کوثر مرکزی، پتروشیمی مبین و شرکت مادر تخصصی صنایع غذایی سینا(هلدینگ) بیشترین رشد فروش را به خود اختصاص دادند. به گفته درویش به لحاظ فروش، بانک‌ها بیشترین میزان فروش را به خود اختصاص داده اند به‌طوری‌که در مجموع، بانک‌ها 5/ 25 درصد، فرآورده‌های نفتی 16 درصد، پتروشیمی 12 درصد، خودرو 8/ 5 درصد و فلزات اساسی 4/ 5 درصد از فروش در تمامی رشته‌های صنعتی را به خود اختصاص دادند. به گفته درویش، از میان گروه‌های مختلف صنعتی، بیشترین دارایی مربوط به بانک‌ها و موسسات اعتباری با سهم 57 درصدی، پتروشیمی9/ 6 درصد، سرمایه‌گذاری‌های مالی 8/ 6 درصد و گروه فلزات 8/ 3 درصد بوده است. از سوی دیگر به لحاظ سودآوری نیز بیشترین سودآوری به ترتیب مربوط به پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(هلدینگ) و شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان(هلدینگ)، شرکت ارتباطات سیار ایران (هلدینگ) بوده است. رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی در خصوص پراکندگی استانی 500 شرکت برتر نیز عنوان کرد: از مجموعه 500 شرکت برتر به استثنای بانک‌ها که در سراسر شهرها پراکنده‌اند، 1/ 54 درصد از شرکت‌های مختلف در استان تهران متمرکز هستند و پس از آن استان‌های اصفهان، خوزستان، هرمزگان و مرکزی بیشترین تعداد از این شرکت‌ها را در خود جای دادند. رئیس مرکز رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: از 500 شرکت برتر 4/ 9 درصد دولتی، 2/ 26 درصد مربوط به نهادهای عمومی و 4/ 64 درصد خصوصی هستند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران