دیدبان

مدرسه مروی به حوزه تهران پیوست

مدرسه مروی به حوزه تهران پیوست

دیدبان: آیت الله علی اکبر رشاد در مراسم تودیع و معارفه مدیر مدرسه علمیه مروی با تأکید بر اینکه حوزه علمیه مروی با تولیت شخصیت عالم و وزین آیت الله گرکانی باید بدرخشد، گفت: حوزه علمیه تهران به فرموده رهبر معظم انقلاب حوزه عمیق و عریقی (ریشه دار و پیشینه داری) است.

وی افزود: شهر تهران پیش از پایتخت شدن دارای حوزه بوده است و بعد از آنکه به پایتخت بدل شد حوزه تهران توسعه پیدا کرد و زمانی قطب علمی و معنوی کشور و شاید در کنار نجف قطب معنوی، علمی و حتی اجتماعی شیعه شد.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: حوزه تهران به موازات نجف در نهضت تنباکو، در انقلاب مشروطیت و در نهضت های پس از آن نقش آفرین بود و گاه این حوزه بود که به مبارزات اعاظم حوزه در نجف جهت می داد.

رشاد اظهار داشت: مدرسه فخریه مروی در متن حوزه تهران جایگاه خاص خود را داشت چنانکه هم اکنون نیز این مدرسه در حوزه تهران جایگاه خویش را دارد.

وی عنوان کرد: اگر پیشینه حوزه تهران را به ری پیوند بزنیم می توان گفت این حوزه از کهن ترین حوزه های شیعه در جهان قلمداد می شود.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: از برکات انقلاب اسلامی احیای حوزه های علمیه و ارتقای آنها بود. حوزه های علمیه رفته رفته در جای جای این کشور تقویت شدند و به تبع آن حوزه علمیه نجف و کربلا و دیگر کشورها مانند شام نیز تقویت شد.

رشاد خاطرنشان کرد: براین اساس حوزه علمیه لبنان احیا شد و در بعضی کشورها که قبلا حوزه علمیه وجود نداشت، حوزه علمیه دائر شد.

وی گفت: دولت اسلامی خود پرورده حوزه است. حوزه مطلع انقلاب بوده و تشکیل دولت اسلامی ثمره انقلاب است. بی آنکه حوزه به لحاظ مادی چشم داشتی به دولت داشته باشد اما به هرحال هم سویی نظام و دولت با علما و حمایت معنوی دوسویه این دو رکن سبب شده امروزه حوزه های علمیه احیاء شود.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران افزود: در حوزه تهران، شورای مدیریت از سال ۹۰ شکل گرفت و امروز در حال حاضر حوزه تهران از پر رونق ترین و با نشاط ترین حوزه های علمیه کشور قلمداد می شود.

رشاد تاکید کرد: هنوز شأنی درخور برای حوزه احراز نشده و شأنی متناسب با حوزه مستقر در ام القرای ام القرای جهان اسلام حاصل نشده است.

وی عنوان کرد: حوزه تهران باید شأن درخور خود را پیدا کند.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران گفت: اکنون حدود ۱۴۰ مدرسه علمیه برادران و خواهران فعال هستند و حدود ۱۴۰۰ استاد و ۱۵ هزار طلبه در سطوح و پایه های مختلف مشغول تدریس و تحصیل هستند.

رشاد خاطرنشان کرد: همچنین پانزده درس فقه و اصول در این حوزه ها دایر است. ما باید بتوانیم در تهرانی که روزی شهر هزار حکیم نامیده می شد، کرسی های حکمت و علوم عقلی را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه در جهان بیش از هر مقطع تاریخی نیازمند به احیای تعقل و علوم عقلی هستیم، خاطرنشان کرد: باید کرسی های خارج فقه قوی، مجتهدانه و نظریه پردازانه برپا کنیم و هرآنچه دایر است نیز تقویت شود تا دروس خارج ارتقا پیدا کند.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر فعالیت های شورا از قبیل تأسیس مرکز تربیت مدرس و تقویت آن، تأسیس مرکز مدیریت نیرو و مرکز ارتقاء علمی و معرفتی و مهارتی طلاب برای جبران ضعف ها و کاستی ها در همه جهات با حضور مربیان مناسب گفت: حوزه تهران باید در تراز بزرگترین و مهمترین حوزه های علمیه شیعه در سراسر جهان اسلام قرار گیرد.

رشاد در خصوص الحاق حوزه مروی به حوزه استان تهران گفت: در گذشته حوزه مروی به حوزه استان تهران ملحق نشده بود و مستقلاً با حوزه علمیه قم مرتبط بود.

وی عنوان کرد: البته در این اواخر خدمت آیت الله مهدوی کنی رسیده بودیم و مطالبی مطرح شده بود و قرار شد حوزه مروی نیز ملحق به استان شود اما متاسفانه ارتحال آن بزرگوار رخ داد و این مسئله به تاخیر افتاد.

رئیس شورای مدیریت حوزه علمیه استان تهران تاکید کرد: براین اساس از زمانی که حضرت آیت الله محسنی گرکانی تشریف آوردند، خدمت ایشان تشرف شد و بنا بر این شد که حوزه مروی نیز ملحق به استان باشد و از این جهت ما نیز خوشحال هستیم.

مرتبط‌ها

شیطان به چه کسی کار ندارد؟

عکس/علامه جعفری و شاگرد ژاپنی اش

آیت الله بهجت: خاک بر سر شیعه!

مرحوم دولابی:بزرگ خانه، اگر تکان نخورد خانه محفوظ‌تر است!

حدیث/ سخن امیرالمومنین(ع) درباره فایده نگاه به سبزه زار

هرکس فکر می‌کند ظلم با گفتگو کنار می‌رود، آدم ساده‌ای است