دیدبان

افزایش نگران کننده مصرف قلیان در بین دختران

افزایش نگران کننده مصرف قلیان در بین دختران

دیدبان: ورا سیلوا رئیس دبیرخانه کنوانسیون منع دخانیات سازمان بهداشت جهانی در نشست خبری خود در وزارت بهداشت و درمان به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

وی  در پاسخ به این سؤال که شرایط مصرف دخانیات در ایران را چگونه می‌بینید؟ گفت: با توجه به تعهد ایران به کنوانسیون جهانی منع مصرف دخانیات مصرف دخانیات در ایران طی سال‌های گذشته به میزان قابل قبولی کنترل‌شده است و ایران در این زمینه یکی از کشورهای پیشرو در بین کشورهای در حال توسعه در منطقه است.

سیلوا اضافه کرد: افزایش مصرف قلیان در ایران به‌خصوص در بین جوانان و به‌ویژه دختران یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما در این حوزه است که باید مراقب این مسئله باشیم.

وی گفت: اگر می‌خواهید در آینده جامعه‌ای سالم داشته باشد باید از افزایش مصرف مواد دخانی به‌خصوص قلیان جلوگیری کنید  و یکی از مهم‌ترین راهکارهای رسیدن به این هدف افزایش مالیات بر مواد دخانی و گران کردن این کالاها ازجمله قلیان است.

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان بهداشت جهانی با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس ایران افزود: اکنون ایران در فصل بودجه سال آینده قرار دارید، مجلس ایران می‌تواند با تصویب لایحه افزایش مالیات سیگار نقش مهمی در کنترل و کاهش مصرف مواد دخانی ایفا کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه  شرکت‌های خارجی که به دنبال سود خود در ایران هستند، چگونه عمل می‌کنند، گفت: شرکت‌های چندملیتی دخانیات برای دریافت سود بیشتر در همه جای جهان فعالیت می‌کنند و بدون توجه به ملیت کشورها مردم سراسر دنیا را فدای زیاده‌خواهی خود می‌کنند و برایشان فرقی بین ایران و کشورهای دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد : ایران پروتکل منع مصرف دخانیات را امضا کرده و با توجه به قدرت رهبری ایران در منطقه، انتظار داریم که کشورهای دیگر منطقه نیز از ایران تأثیر بگیرند و در این راستا گام بردارند.

سیلوا گفت: هر روز هزاران نفر به علت مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و افرادی که از مصرف دخانیات سود می‌برند هرروز با روش‌های جدیدتر جوانان را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کنند.

وی یکی ازمهمترین راهکارهای مبارزه با دخانیات که در اکثر کشورهای موفق اجرا و موثر بوده است را اخذ مالیات بر مواد دخانی از جمله قلیان عنوان کرد و گفت: اخذ مالیات هیچ ارتباطی با افزایش قاچاق مواد دخانی ندارد.

رئیس دبیرخانه کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت اظهارکرد: اگر دولت و مجلس ایران این اقدام اساسی را انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با دخانیات به موفقیت های بیشتری دست پیدا خواهد کرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران