دیدبان

عامل‌ اصلی‌ اخراج‌ برخی‌ از دانشمندان هسته‌ ای‌ چه بود؟

عامل‌ اصلی‌ اخراج‌ برخی‌ از دانشمندان هسته‌ ای‌ چه بود؟

به گزارش دیدبان، به مناسب سالروز شهادت شهید مصطفی احمدی روشن و در روزهایی که خبرهای ناراحت کننده ای از اجرای عجولانه برجام توسط دولت یازدهم به گوش می رسد، پای صحبتها و درد دل‌های دوست و همکار شهید مصطفی نشستیم؛ در روزهایی که قلب دوستداران و همکاران مصطفای شهید، سنگین شده از خارج کردن قبل راکتور اراک و در روزهایی که دولت یازدهم پیچ و مهره سانتریفیوژهایی که با ریخته شدن خون احمدی روشن‌ها، علی‌محمدی‌ها، شهریاری‌ها و رضایی‌نژادها توان چرخش پیدا کرده بودند را باز می کند و یکجا از کشور آنها را خارج می کند، شنیدن ناگفته‌های جهادگران گمنام صنعت هسته ای کشور از بی‌عدالتی‌ها و بی‌توجهی‌های دولت اعتدال، شنیدنی است و البته دردآور!
با هم گفتگوی کوتاه خبرگزاری بسیج با نخبه بسیجی و جوان صنعت هسته ای کشور و دوست و همکار شهید احمدی روشن را درباره راهبرد دولت در صنعت هسته‌ای می خوانیم؛ راهبردی که منجر به اخراج دوستان مصطفای شهید از سایتهای هسته ای کشور شد.


با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید؛ برای شروع می خواستم بپرسم عملکرد دولت یازدهم در رابطه صنعت هسته ای را چطور ارزیابی می کنید؟

بسم الله الرحمن الرحیم؛ من هم از شما و همکارانتان تشکر می کنم؛ در واقع می توان گفت دولت نیاز داشت که به جامعه بقبولاند کاری که دارد انجام می دهد تثبیت صنعت هسته ای است. مقام معظم رهبری در اولین دیداری که در آغاز کار دولت جدید با کارکنان صنعت هسته ای داشتند بر این مسئله تاکید کردند که روی این صنعت تعصب داشته باشند و این صنعت نباید به هیچ عنوان در مرحله تحقیقات و توسعه توقف و کندی داشته باشد.

دولت برای اینکه بتواند علی رغم پیگیری کار خود، تثبیت صنعت هسته ای را القاء کند؛ در اولین قدم افراد متعهد را اخراج کرد که این اخراج ها به گونه های مختلف و با توجیهات مختلف اتفاق افتاد.


شما خودتان شاهد اینگونه اخراج ها بودید؟

بله

می توانید بگویید چندنفر اخراج شدند و به چه بهانه هایی؟

مثلا مدیرعامل سایت کنار گذاشته شد؛ بهانه ها هم مختلف بود. فرض بکنید که مثلا می داند که ایشان یک توانمندی دارد، در مقابل ایشان، کسانی بودند که در گذشته با هم اختلافات خیلی عمیقی داشتند و علی رغم اینکه می دانستند این دونفر به هیچ عنوان نمی توانند با هم کارکنند، این نفر را در کنار او قرار دادند و به بهانه های مختلف عرصه را بر او تنگ کردند، به طوریکه خود آن فرد نتواند فعالیتی انجام دهد و به این شکل، مدیرعامل سایت حذف شد بعد هم اعلام کردند که هیچ کس اخراج نشده و اتفاقی نیفتاده است.

دقیقا چند نمونه ازاین موارد اتفاق افتاده است؟ مشکل دولت با این افراد چه بود؟

تقریبا پنج مورد؛ جدای از بحث توانمندی فنی و دانش این افراد، ویژگی بارز تمام افرادی که در این صنعت در جهت احیای آن تلاش کردند این بود که آنها به این صنعت تعصب داشتند و برایشان مهم بود که این ابزار قدرت که در درون نظام و در اختیار جمهوری اسلامی است، بتوان در عرصه بین المللی از آن استفاده کرد و در مقابل قدرت ها ایستاد.

پدرشهید احمدی روشن تعریف می کرد که بعضی از اقوامشان به شهید مصطفی می گفتند که شما غنی سازی ۲۰ درصد را برای چه می‌خواهید؟ سوخت که تولید کردید؛ شهید احمدی روشن با یک نگاه راهبردی در جواب به این صحبت می گفت که ما ۲۰ درصد را می خواهیم که وقتی مذاکره می کنیم، روی میز مذاکره بگذاریم و ابزاری برای چانه زنی وجود داشته باشد.
دقیقا همین دولت آمد از این ابزار توانست منافعی به زعم خودش برای جمهوری اسلامی بدست آورد و با این ابزار معامله کرد و اگر این ابزار نبود نمی توانست معامله ای انجام دهد؛ بعد هم برای اینکه بتواند به انواع مختلف افکار عمومی را در خصوص هر تعهد و تعلیقی که می پذیرد و در مورد عقب نشینی هایی که می کند توجیه فنی کند، مسلما نیاز داشت از مجموعه سازمان انرژی اتمی و بدنه دولت یک هم صدایی به گوش برسد.


پس شما معتقدید این اخراج ها به این دلیل بوده که صدای مخالفین شنیده نشود؟

بله؛ اگر کسی انتقاد داشت، در هر موردی، کنار زده شد و هنوز نیز این روند ادامه دارد. همین برخورد و راهبرد را دولت در افکار عمومی و در بُعد سیاسی و در فضای جامعهجامعه پیش برد و به هیچ عنوان اجازه ورود به بحث فنی و تخصصی در خصوص مفاد ریز و فنی برجام را نداد و در موارد مختلف سنگ اندازی کرد تا این تک صدایی اتفاق بیفتد.

شما می توانید در این خصوص به چند مورد نظرسنجی که توسط یک موسسه نظرسنجی بین المللی انجام شده مراجعه کنید؛ به عنوان نمونه یک مرکز نظرسنجی کانادایی وقتی در مورد مفاد برجام از مردم ایران نظرسنجی کرد، تحلیل که در جمع بندی ارائه کرد این بود که مردم ایران غالبا اطلاع دقیقی از مفاد برجام ندارند و تصویر ذهنی آنها از برجام با مفاد واقعی که در روی کاغذ وجود دارد و نیاز به تحلیل و تفسیر هم ندارد، متفاوت است. این مفاد به گونه ای است که اگر کسی بخواند متوجه می شود که چه اتفاقی افتاده است؛ این موسسه اعلام می کند که مردم ایران حتی درباره این محتوا و مفاد اطلاعی ندارند.

چگونه با آن برداشتی که از مفاد برجام بود انحراف در ذهن جامعه ایجاد شد؟

راهبرد دولت این بود که هیچ گونه اطلاعاتی از متن مذاکرات که چه اتفاقی افتاده است رسانه ای نشود؛ دوسه روز قبل از اجرای برجام خبرگزاری حامی دولت اعلام جشن پیروزی هسته ای کرد مبنی براینکه مذاکرات به سرانجام رسید و این درحالی بود که در جامعه و طیف منتقدان دولت هنوز ابهام بود که آیا مذاکرات به سرانجام می رسد یا نه؟

اولین اتفاقی هم که افتاد این بود که پس از قرائت بیانیه روز ۲۳ تیر که درمورد مذاکرات انجام شد، به هیچ عنوان از مفاد برجام صحبتی نشد و اشاره شد که مفاد طولانی است و بعدا انتشار داده می شود؛ اولین صحبتی که از مفاد برجام در سطح بین المللی ارائه شد صحبت رئیس جمهور بود که به مواردی از برجام اشاره کرد که اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جمهور به چند مورد کلی اشاره کرد: یکی اینکه طرف مقابل اشاره می کند که شما تعلیق ده ساله و پانزده ساله را بپذیرید ولی الان ما هشت سال محدودیت را پذیرفتیم؛ دشمن می گفت که ما تحریم را برنمی داریم تا شما تعهدات خود را انجام دهید و بعدا تخفیف هایی را به شما می دهیم. اما باید بگویم که اولا تمام تحریم های اتحادیه اروپا، شورای امنیت و امریکا برداشته می شود بعد ما تمام تعهدات خود را انجام می دهیم.
این اظهارات رئیس جمهور بعد از توافق ۲۳ تیر بود؛ ولی الان مردم در اجرا باید خودشان قضاوت کنند که ایران تعهدات خود را قبل از روز اجرای برجام انجام داده؛ اما تحریم‌ پشت تحریم در حال اضافه شدن است و این درحالی است که هنوز به روز اجرای برجام نرسیده ایم.
طی چند روز گذشته نیز جان کری گفته بود که ایران به سرعت درحال پیگیری برجام است و پیش بینی می کنیم خیلی سریع به روز اجرای برجام برسیم!

الان وضعیت سانتریفیوژهای نطنز به چه صورت است؟

الان در خبرگزاری‌ها آمده است و مقامات ارشد سازمان هم به آن اشاره کرده اند که اجرای مفاد برجام در سایت نطنز تکمیل شده در شرایطی که هنوز روز اجرای برجام شروع نشده است؛ یعنی در این مورد هم قبل از اجرای تعهدات طرف مقابل، اقدامات ایران انجام شده است.


این اتفاقات برمی گردد به نوع نگاه دولت به غرب و سیاست خارجی که کلید حل همه مشکلات را در رابطه با آمریکا می داند؛ در دولت قبل درخصوص صنعت هسته ای به چه صورت عمل می شد؟

درباره دولت قبل مقام معظم رهبری فرمایشی داشتند با این مضمون که در مجموعه عملکرد دولت قبل اهداف و آرمانهای انقلاب مجددا زنده و پیگیری شد و رو به جلو رفت.


و ظاهرا این دولت مسیری متفاوت را برگزیده است

بله؛ به کلام مقامات ارشد دولت اگر نگاه کنید می بینید که آرمانها را کنار گذاشته اند و می گویند آرمان ها هیچ راهبردی در سیاست خارجی ما ندارد. تلاش می کنند ذائقه ها را تغییر دهند تا در نهایت آرمانها دیگر نقشی در مناسبات بین المللی ما نداشته باشد.


آیا می توان گفت این اخراج ها بخشی از پروژه نفوذ و تکمیل‌کننده آن است؟ یا این اخراجها ناخواسته به نفوذ دشمن کمک می‌کند؟

نمی توان صد در صد گفت این اخراجها بخشی از پروژه نفوذ دشمن است که عمدا و با آگاهی اتفاق افتاده بلکه ناخواسته بوده است؛ اگر به تجربه تاریخی چه از صدر اسلام و چه دوره استعمار نوین نگاه کنیم، استعمار هیچ موقع برای یک راهبرد و هدف مشخص، یک راه را پیگیری نکرده و از طرق مختلف سعی داشته نفوذ پیدا کند؛ آیت الله منتظری یکی از مصادیق بارزی است که می توانیم در این باره به آن توجه کنیم؛ در این قضیه آنها یک سناریو مشخص چیدند که در این شخصیت نفوذ پیدا کنند و در تصمیم سازی وی انحراف ایجاد کنند.

در تصمیم گیری ما یک نگاه راهبردی داشتیم و آن نگاه این است که دشمن، دشمن است و به هیچ عنوان و از هیچ فرصتی و هیچ گونه عقب نشینی در بروز این دشمنی کوتاه نمی آید؛ ممکن است شگرد و یا نقاب خود را عوض کند ولی همچنان ایستاده تا آنجائیکه نظام جهموری اسلامی را به هر شکل ممکن منحرف کند.

مقام معظم رهبری روز شنبه در دیدار با مردم قم به مساله پایداری انقلاب اسلامی بر آرمانهای خود اشاره کردند که برای جبهه استکبار قابل هضم نیست که چگونه یک نظام و انقلابی شکل گرفته و همچنان بر آرمانهای ابتدای شکل گیری خود پایدار است؛ در صورتیکه دو مورد از تاریخ گذشته مان را وقتی نگاه می کنیم، در صنعت نفت و انقلاب مشروطه، دو خواسته حداقلی داشتند اما هیچ کدام از خواسته ها به سرانجام نرسید.


بهزاد مهرکش


منبع:خبرگزاری بسیج

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن