دیدبان
رحیم‌پور ازغدی:

پادشاه قبلی عربستان دیکتاتور بود،‌ اما یک عقل سیاسی داشت

پادشاه قبلی عربستان دیکتاتور بود،‌ اما یک عقل سیاسی داشت

دیدبان: حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن مروری بر وضعیت جهان اسلام اظهار داشت: ببینیم چه اتفاقی در حال وقوع است که کل جهان عرب در آسیا و در آفریقا و در منطقه‌ای که جهان اسلام دانسته می‌شود، اوضاع به هم ریخته و چرا همه محاسبات و پیش‌بینی‌های آنها معکوس از آب درآمده است؟ چرا دست به کارهای جنون‌آمیز می‌زنند و حتی ملاحظه مصالح خودشان را هم نمی‌کنند؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در بین همه این خبرهای بد و تلخ، یک خبر اصلی، خبر خوب است و آن اینکه جهان اسلام و کل منطقه در هم ریخته است و این مرحله عبور از تسلیم و سازش و عقب‌ماندگی در جهان اسلام، دیکتاتوری‌های سکولار وابسته حاکم بر جهان اسلام و جهان عرب به‌طور خاص و آن آرامش گورستانی که بر منطقه حاکم بود، به هم ریخت. اینها با تروریسم، با هرج و مرج، کودتا، قتل‌عام مردم، کشتن افراد بی‌سلاح، اعدام و تیرباران مردان خدا که جز سخن حق چیزی نگفته‌اند.

وی ابراز داشت: درباره آل سعود باید به این نتیجه برسیم که به سیم آخر زدند و چرا دیگر به فکر آبرو و مصالح خودشان هم نیستند، اختلال عقلی در برنامه‌ریزی‌های‌شان پیدا کرده‌‌اند.

این نظریه‌پرداز مشهور افزود: هم غرب، هم رژیم‌های فاسد در منطقه دچار انواع تناقض‌ها و دوگانگی‌ها شدند و دست و پایشان را گم کرده‌اند؛ لابه‌لای این خبرهای بد، حواسمان باشد که جبهه متحد با ثبات چند دهه‌ای و بلکه بیش از یک قرنی استبداد و استکبار در منطقه، به هم ریخته است؛ انقلاب اسلامی، صادر شده است و وضعیت آسیا، آفریقا و بخشی از جهان را به‌طور کلی تغییر داده است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به شهادت آیت‌الله نمر گفت: مجاهدین حجاز حالا حالاها باید شهید بدهند. یادم می‌آید ابتدا که ایشان را بازداشت کردند و بنده خودم جزو کسانی بودم که پیش‌بینی کردم اینها جرأت نمی‌کنند آیت‌الله نمر را اعدام کنند،‌ آن تحلیل درست بود، ولی اکنون علاوه بر اینکه شرایط عوض شد حاکمان عربستان هم عوض شدند.

وی ادامه داد: پادشاه قبلی عربستان دیکتاتور بود،‌ اما یک عقل سیاسی داشت. من فکر می‌کنم اگر او بود نه به یمن حمله می‌کردند و نه اینکه این قتل‌عام‌ها صورت می‌گرفت، نه اینکه فکر کنید به خاطر خدا خیر، بلکه به خاطر مصالح خودشان. حکام جدید عربستان، جنایتکارند و حتی شعور ندارند مصالح خودشان را درک کنند، بین خودشان هم درگیری است و نمی‌دانند آنها ضعیف و بی‌عقل‌اند و حتی غرب هم حاضر نیست ریسک زیادی در منطقه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: این را بدانیم غرب به دنبال منافع خودش است، غرب دلش برای آل‌سعود هم نسوخته است، چنانکه برای شاه هم نسوخت، از نوکر تا وقتی تاریخ مصرف دارد استفاده می‌کنند. همین چند وقت پیش در اینترنت یک فیلمی از زن شاه (فرح) دیدم، این‌قدر حقیر بود که دلم واقعاً برای او سوخت. می‌گفت ما که این همه برای آمریکا نوکری کردیم و کشورمان را فروختیم، نفت ایران برای آنها غارت شد، جنایت‌های مختلف انجام شد، وقتی لانه جاسوسی را در تهران گرفتند و ما به آمریکا رفتیم آمریکایی‌ها این‌قدر به ما توهین کردند، ما را تحقیر کردند، ما را در اتاقی حبس کرده بودند، به ما گفتند باید از اینجا بروید؛ چراکه تاریخ مصرف شما تمام شده است که در نهایت حسنی‌مبارک (شاه مصر) ما را دعوت کرد و باز هم کارتر به او زنگ می‌زد، می‌خواست او را از این کار منع کند!

وی افزود: این سرنوشت آل‌سعود است، این سرنوشت صدام بود. صدام چه شد، صدام چقدر به اینها خدمت کرد؟ شاه چقدر خدمت کرد، آخرش چه شد؟! همین کار را با حاکمان قطر و عربستان و امارات و ... می‌کنند.

رحیم‌پور ازغدی گفت: آن زمان که خیلی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند آیت‌الله نمر را به شهادت برسانند، فکر می‌کردیم همین مقدار مصلحت‌سنجی در میان حاکمان آل سعود وجود دارد، حالا که اینها آمدند همان مقدار شعور را ندارند، ثانیاً اوضاع‌شان خیلی خراب‌تر شده است. رژیم آل‌سعود هیچ وقت مثل الان در خطر نبوده است. این کارهایی که آنها انجام می‌دهند مانند گربه‌ای است که کنج اتاق گیر کرده است، به جای اینکه فرار کند، در آنجا یک مرتبه برمی‌گردد پنجول می‌کشد. این وضعیت آل‌سعود است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه سخنان خود به بیان ماهیت کشور عربستان پرداخت و گفت: آل‌سعود را ابتدا انگلیس‌ها روی کار آوردند و سپس آمریکایی‌ها و اسرائیل نگه‌شان داشتند تا چندین استفاده را از آل‌سعود ببرند. نخست اینکه می‌گفتند عربستان، مرکز اسلام است، بنابراین می‌خواستند کل جهان اسلام را به لحاظ فرهنگی از طریق عربستان که خادم حرمین شریفین هستند، کنترل کنند و بگویند اسلام ارتجاعی بدعت‌گذار، اسلام خشن تکفیری و ضد وحدت یک مرکز دین. این است حکومت اسلامی.

وی مرکزیت نفت و پول عربستان برای نگهداشتن اقتصاد غرب و اسرائیل را دومین بهره‌وری از عربستان برشمرد و عنوان کرد: غرب بر رژیم عربستان سرمایه‌گذاری بسیاری می‌کرد تا به‌عنوان با ثبات‌ترین حکومت، سیاست و اقتصاد مطرح شود. می‌دانید چقدر پول دادند تا حتی قیمت پول‌شان پایین نیاید؛ تا ۳۰ سال، قیمت‌ها در عربستان تغییر نکرد، فقط برای اینکه نمایش دهند. عربستان که اصلاً اقتصاد ندارد، تولید ندارد، می‌خواستند با پول نفت نمایش دهند که اینجا مرکز ثبات سیاسی، اقتصادی و دینی است و در واقع ثبات نبود، رکود بود!

رحیم‌پور ازغدی ابراز داشت: رکود غیر از ثبات است. ثبات خوب است و در برابر تزلزل قرار دارد. رکود بد است. رکود یعنی تحجر، رکود در برابر تحول و پیشرفت است؛ آل‌سعود، جهان راکد هستند نه جهان ثبات. به لحاظ ایدئولوژی، یک ایدئولوژی اسلامی قلابی درست کردند که هیچ‌گاه به این شکل در جهان اسلام سابقه نداشته است.

وی گفت: «ابن تیمیه»‌ یک تفسیر افراطی از آراء احمد حنبل ارائه داد و آل‌سعود خودشان را به او وصل می‌کنند، البته برخی انحرافات در آراء ابن تیمیه نیز هست. ابن‌تیمیه هم حرف‌های خوب دارد و هم حرف‌های بد، اما انحرافات بزرگی مثال دفاع از یزید و اینکه زیارت شرک است از آراء ابن تیمیه شروع شد، اما در عین حال حتی آل‌سعود، هم آراء ابن تیمیه را نیز قبول ندارند. انگلیسی‌ها و غربی‌ها که مشاهده کردند آراء محمدبن عبدالوهاب چیز خوبی است، ایدئولوژی خوبی دارد، نخست آن را با عربستان تطبیق دادند و بر آنها مسلط شدند. نفت هم در همان دوران کشف شد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بسیاری از اتفاقاتی که در ایران و عربستان و عراق اتفاق افتاد، منشأ آن کشف نفت در منطقه بود. اینکه قاجار از ایران برود و پهلوی را بیاورند، در عربستان چکار کنند، در عراق چه اقدامی انجام دهند، برای این بود که انگلیسی‌ها در اینجا نفت را کشف کردند و سپس آمریکایی‌ها به روی صحنه آمدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ایدئولوژی وهابی، ترکیبی است از خوارج و بنی‌امیه. یعنی شما اسلام بنی‌امیه را با اسلام خوارج ترکیب کنید، البته بنی‌امیه، نوکر بیگانه نبود و یک قدرت جهانی به‌شمار می‌رفت. معاویه با تمام پلیدی‌هایش، ارتش معاویه با امپراطوری روم و غرب می‌جنگید و پیشروی هم می‌کرد، اما آل‌سعود این جرأت را هم ندارند. یا عثمانی‌ها در ترکیه؛ عثمانی‌ها حداقل ذلیل نبودند، بلکه آنها با کل ارتش‌های غربی می‌جنگیدند. عثمانی‌ها اجازه ندادند اسرائیل تشکیل شود و تا آنها روی کار بودند، اسرائیل به‌وجود نیامد. عثمانی‌ها دو سوم اروپا را در حدود 300-400 سال در اختیار داشتند، اقلا یک قدرت و عزت اسلامی ولو نوع قلابی آن بود، اما امروز عربستان و ترکیه، کاملاً تحت سلطه صهیونیزم و در اختیار غرب هستند و مدام خودشان را با آنها منطبق می‌کنند.

وی با بیان اینکه وهابی‌ها هم دو طیف هستند، گفت: یک گروه از وهابی‌ها حکومتی و آل سعودی‌اند و وهابیت برای اینها دین حکومتی و برای کاسبی‌شان است، حتی اینها هم باز آن شجاعت و نترسی خوارج را ندارند. خوارج احمق بودند، اما حافظ قرآن، نماز شب‌خوان و روزه‌گیر و نترس بودند. برخی از این خوارج شیعه اعتقادی و برخی دیگر شیعه سیاسی بودند، این یک انشعابی بود از درون جبهه امیرالمؤمنین(ع). این دسته از وهابیت حریت و خشونت خوارج را دارند، روح عبادت و فداکاری خوارج را ندارند. خباثت بنی‌امیه را هم دارند. این مذهب، مذهب سرکوب و خشونت است.

رحیم‌پور ازغدی گفت: گروه دیگر از وهابی‌ها جریان‌های تکفیری هستند که با حکومت آل‌سعود مخالفند، یعنی همان طور که با ما مخالفند با رژیم‌های منطقه نیز مخالفند. غرب از این گروه استفاده ابزاری کرده و آنها را به صحنه می‌فرستد تا در کشورهای مختلف از جمله سوریه و عراق به انجام عملیات انتحاری بپردازند، ولی نان آن را گروه اول می‌خوردند که درواقع ته قلب‌شان، حتی وهابی هم نیستند.

وی یادآور شد: رژیم آل‌سعود حتی حقیقتا وهابی به معنای اینکه افراد مذهبی باشند، نیستند. اغلب آنها شاگردان فاسد بوده و دچار فساد اخلاقی از جمله اعتیاد به مواد مخدر و سکس هستند و در فاحشه‌خانه‌های بزرگ دنیا سهم دارند، منتها خادم‌الحرمین هم هستند و ظاهرشان را حفظ می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مذهبی که غرب ساخت برای اینکه جهان اسلام را متلاشی، ضعیف و متفرق کند، مذهب خشونت و تکفیر و سرکوب، اسلام منهای عقل، اسلام جهل، بی‌منطق فاقد هرگونه استدلال و برهان، اسلام منهای عدالت، اسلام‌ ظلم، اسلام منهای اخلاق. همان اسلام آمریکایی است که حضرت امام(ره) می‌فرمود، اسلامی که مخالف تشکیل امت واحد اسلامی، انحصارگرا و مخالف هر نوع گفت‌وگو حتی با اهل سنت.

وی با بیان اینکه متون نظریه‌پردازان وهابیت حاکم در عربستان حتی چهار مذهب سنی از جمله شافعی و حنبلی را منحرف می‌داند، گفت: آل سعود معتقد است چهار مذهب اهل تسنن بدعت‌گذارند و ما باید به دوران قبل از آنها بازگردیم! با کدام تفسیر، تفسیر بنی‌امیه و با کدام روش؟ روش خوارج! اما بدون توجه به مزیت‌ها و نقاط مثبتی که در خوارج وجود داشت.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: جریان‌ها تکفیری از قرن‌ها پیش، اشعری و معتزله را کافر می‌دانند. یک کشورهایی هم هستند که در این قضایا داخل می‌شوند، این کشورها کسی نیستند البته بعضی‌ها فکر می‌کنند آنها ائتلافی علیه انقلاب هستند این حرف‌ها نیست. شنیدم برخی با جیبوتی و ... قطع رابطه کرده‌اند و جایی شنیدم که ایران مسئولان جیبوتی را احضار کرده و 48 ساعت به آنها فرصت داده است تا کشورشان را در نقشه پیدا کنند یا مثلاً حاکم سودان می‌خواهد بماند؛ هر کسی هر اندازه به او پول بدهد، می‌ماند، یعنی همین الان ما به او پول دهیم به طرف ما می‌آید. فرد دیگری به او پول دهد به آن سمت و سو می‌رود.

وی اظهار داشت: تاریخ حجاز به‌وجود آمدن حاکمیت آل‌سعود و وهابیت را دقت کنید، قبل از اینکه با شیعه جنگ داشته باشند، در خودِ عربستان تا حدود یکصد سال پیش بسیاری از اهل سنت را در آنجا کشتند. به زنان اهل تسنن خیلی تجاوز کردند. چقدر از علمای سنی را سر بریدند. چنانکه در حال حاضر اهل سنت بیش‌تر از شیعیان در عراق و سوریه جان خود را از دست دادند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: عربستان و شِبه‌کشورهای کوتوله از جمله قطر و یمن اصلاً اقتصاد ندارند، ذره‌ای نه تولید علم واقعی در آنها وجود دارد و نه اینکه تولید صنعتی باشند نه مدیریت نه تولید و... هیچ چیز ندارند. فقط نفت، نفت ارزان، اهرم اصلی اقتصادی است، برای اینکه منافع اربابانشان آمریکا، اروپا، انگلیس و گاهی فرانسه را حفظ کنند، رسما به مقامات این کشورها رشوه می‌دهند.

وی گفت: حکومت آل‌سعود، به بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی و بعضی از سران رژیم‌های عربی، حقوق ماهیانه می‌دهد. درواقع به آنها رشوه و باج می‌دهد. غیر از باج‌های اصلی و علنی که کل کشورش در گرو دشمن است و آنها کل جهان اسلام را مورد غارت قرار داده‌اند، به سران کشورهای فقیر بدبختی مانند جیبوتی جدای از اقداماتشان، پول شخصی به آنها می‌دهند و همین طور به کشورهایی که حکومت‌هایشان به آنها وابسته‌اند یا حتی اگر وابسته نیستند، متزلزل و بی‌شخصیت‌اند، مدام دلارهای نفتی تزریق می‌کنند برای اینکه چه احزابی چه رسانه‌هایی سر کار باشند تا با اسرائیل، غرب و با خودشان هماهنگ باشند، اکنون که وضع اقتصادی خودشان ترَک برداشته کم‌تر می‌توانند کمک کنند.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: مقامات سعودی حتی اعلام آمادگی کرده‌اند، قیمت نفت را به ۱۰ دلار هم برسانند برای اینکه به ما ضربه بزنند و به غرب کمک کنند، اما خودشان هم در حال نابودی هستند، عربستان که اقتصادی ندارد، اما ما تولیدات، امکانات و حرفی برای گفتن داریم. شما آل سعود! غیر از نفت چه دارید؟!

وی ابراز داشت: عربستان قیمت نفت را برای تحقق منافع غرب و ضربه زدن به مسلمین و منطقه و حتی خودزنی، ارزان می‌کند. امروز مراکز اقتصادی جهان اعلام کرده‌اند اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا سه سال دیگری اقتصاد عربستان ورشکست است، همین الان قیمت بنزین را که برای همیشه ثابت بود، دو برابر بردند بالا. یک کشوری ساختند که با کمک دولت‌های کشورهای نیم‌‌وجبی مانند قطر و بحرین نفت را ارزان کرده، خلاء شاه را پر کنند. هیچ تولید واقعی اقتصادی صنعتی در این کشورها وجود ندارد. برخی از صاحبنظران اعلام می‌کردند اگر فرودگاه‌های آنها تعطیل شود، سقوط می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در کشوری که ثروت‌مندترین کشور جهان به لحاظ نفتی است، بخش مهمی از مردم زیر خط فقرند، بخشی از مردم حتی خانه هم ندارند، شما به این چند ساختمان زیبای عربستان نگاه نکنید. بروید پشت‌پرده را ببینید چه خبر است. تبعیض، فساد، رشوه، مدیریت‌های بسیار ضعیف داخلی. حتی پاساژهای آنها را کمپانی‌های غربی می‌سازد، حتی ساختمان حرمین را غربی‌ها ساخته‌اند.

وی با بیان اینکه آل سعود به اسم شرک و توحید، به نابود کردن تاریخ اسلام می‌پردازد، گفت: در دنیا یک میخ پیدا می‌کنند که متعلق به 150 سال قبل است، آن را داخل موزه می‌گذارند و هویت فرهنگی درست می‌کنند اما آل سعود مرکز اسلام را به اسم اینکه شرک است، خراب کردند و برای خودشان کاخ ساختند و بیرون از عربستان هم فاحشه‌خانه، قمارخانه. بزرگترین سرمایه‌داران لاس‌وگاس، شاهزاده‌های عربستان هستند.

منبع: فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن