دیدبان

تکذیبه هایی پشت سرهم

تکذیبه هایی پشت سرهم

دیدبان: پس از خودداری سید حسن خمینی از شرکت در آزمون خبرگان، اصلاح طلبان خود را به آب و آتش زده اند تا ثابت کنند صلاحیت علمی او بدون آزمون قابل احراز است.
 این جوسازی ها در حالی است که اطلاعیه شورای نگهبان به صراحت سیدحسن خمینی را در زمره افرادی که باید در آزمون شرکت کنند دسته بندی کرده بود و به این ترتیب ارسال پیامک و تماس با افراد تنها بهانه هایی از سوی نزدیکان نوه امام ارزیابی شده بود نه چیزی بیشتر.

با این وجود اصرار اصلاح طلبان بر تایید اجتهاد سیدحسن خمینی توسط برخی علما، تا جایی پیش رفته که اکنون خبرسازی های مذکور یکی یکی در حال تکذیب شدن هستند.

بر اساس ادعای مطرح شده، آیات سیستانی، علوى گرگانى، محفوظى، کریمى جهرمى، سید جعفر کریمى، سیدجواد علم الهدى، مسعودى خمینی، احمد بهشتى، دیباجى اصفهانى، اسدالله ایمانی، ممدوحی، سیفی و درى نجف آبادى صلاحیت علمى سید حسن خمینى را تایید کرده بودند. نام تعدادی از این افراد حتی در پیام رسان های ارتباطی مرتبط با بیت امام خمینی هم به صراحت منتشر شده بود.

 

چه کسی به علما نسبت کذب می‌دهد؟/ شکست خبرسازی‌ها درباره اجتهاد سیدحسن خمینی


با این وجود، یک منبع آگاه از دفتر آیت الله سیستانی در قم، خبر تایید اجتهاد سید حسن خمینی توسط آیت الله سیستانی را تکذیب کرد و گفت: این ها همه شایعات رسانه ای می باشد و تنها اخباری که از سایت رسمی آیت الله سیستانی که از نجف به روز می شود، اعتبار دارد.

آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی فقیه و مدرس حوزه علیمه قم خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تأیید اجتهاد حجت‌الاسلام حسن خمینی برای نامزدی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری توسط خودش را رد کرد و گفت: اینجانب در ارتباط با نامزدهای مجلس خبرگان، اساساً اجتهاد هیچ‌کس را تأیید نکردم و هرگونه نسبتی در این باره به این حقیر، خلاف واقع است.

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت علمی سیدحسن خمینی از سوی خود، را تکذیب کرد و گفت: من چنین حرفی نزده‌ام و دروغ محض است. او یادآور شد: بنده گفته‌ام هر کسی بخواهد اجتهاد فردی را تشخیص دهد، باید یا از وی امتحان بگیرد و یا نوشته‌هایش را کسانی که اهل این کار هستند، دیده و تأیید کنند.

آیت‌الله سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی درباره اجتهاد سید حسن خمینی گفت: «ضمن احترام به ایشان که از منسوبین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) هستند، تایید صلاحیت ایشان طبق قانون اساسی بر عهده فقهای محترم شورای نگهبان است.»



 

دفتر آیت الله علوی گرگانی هم در اطلاعیه‌ای رسمی نسبت به تکذیب این موضوع اقدام کرد.  در این اطلاعیه آمده است:
با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و با توجه به پخش اخباری مبنی بر تأیید معظم‌له نسبت به برخی کاندیداها اعلام می‌گردد: علیرغم احترام به تمام کاندیداهای محترم مخصوصاً روحانیون و فضلای حوزه‌های علمیه سراسر کشور و بالاخص مدرسین حوزه علمیه قم، معظم‌له نسبت به رد یا تأیید هیچ یک از نامزدهای محترم اظهار نظری نکرده و نخواهند کرد و همانند دوره‌های گذشته در این امور اظهار نظر نمی‌کنند، لذا هر گونه اخباری در این خصوص مقرون به صحت نمی‌باشد و انتساب‌های داده شده در برخی سایت‌ها صحیح نیست. امید است ملت شریف ایران همانند تمام دوره‌های گذشته با شور و احساس مسئولیت بالا که بیانگر هوشیاری و شخصیت و فرهنگ غنی آنان است، در پای صندوق‌های رأی شرکت کنند و به فرد اصلح رأی دهند.

دفتر آیت‌الله احمد بهشتی هم با صدور اطلاعیه‌ای به جمع تکذیب کنندگان اخبار فوق پیوست. در اطلاعیه مذکور آمده است: حضرت آیت‌الله دکتر احمد بهشتی  روز دوشنبه 21 دی‌ماه 1394 پیرامون خبری که به نقل از ایشان پیرامون اجتهاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی در رسانه‌ها منتشرشده اعلام کردند: «در مورد اجتهاد اشخاصی که باری مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند نظر شورای محترم نگهبان مطاع و متبع است.»

حال سوالی که مطرح می شود این است که این خبرسازی ها از کجا نشات گرفته و چگونه افرادی به خود اجازه داده اند که اخبار کذب را به علما و حتی مراجع تقلید نسبت دهند؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن