دیدبان

دولت روحانی جوانان را سرکار گذاشت

 دولت روحانی جوانان را سرکار گذاشت

دیدبان: انگار قرار نیست داستان وام دادن‌های پیاپی در دولت روحانی تمامی داشته باشد. در ماههای اخیر سرعت معرفی طرح های مبتنی بر وام در دولت تدبیر و امید به قدری افزایش یافته است، که در همین شش ماه گذشته چهار طرح دولت با استفاده از وام بوده است. وام 10 میلیونی خرید کالای با دوام ایرانی برای زوج های جوان، وام 10 میلیونی خرید کالا در قالب بسته خروج از رکود، وام 25 میلیونی خرید خودرو در قالب همین بسته و در نهایت طرح مسکن قسطی که در آن قرار است خرید خانه با استفاده از وام انجام شود. با این حساب دولت روحانی طی ماههای اخیر به قدری طرح های مبتنی بر وام به مردم معرفی کرده که شاید بد نباشد، در زمینه اقتصادی نام دولت وام را برای آن انتخاب کنیم.

اما داستان وام 10 میلیونی خرید کالا برای زوج های جوان یکی از وعده های مهم چند ماه اخیر دولت حسن روحانی بود که با گذشت حدود شش ماه از ابلاغ آن هنوز سودی به زوج های جوان نرسانده است. ماجرا از این قرار بود که 27 تیرماه امسال طبق تصویب هیات وزیران قرار شد که وزارت صنعت با همکاری بانک مرکزی وام 10 میلیونی خرید کالا برای زوج های جوان را به مرحله اجرا برساند. این طرح 165 روز پیش یعنی سوم مرداد ماه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و طبق آن قرار شد که زوج های جوان با مراجعه به مراکز خرید وزارت صنعت با استفاده از پیش فاکتورهایی برای بانک، اقدام به خرید کالاهای مورد نظر خود کنند.

این طرح از جمله طرح های قابل دفاع دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر به شمار می رفت که هم در جهت ترویج فرهنگ ازدواج موثر بود و هم از خرید کالای تولید داخل حمایت می کرد، اما ناهماهنگی میان وزارت صنعت، بانک مرکزی و اتحادیه های لوازم خانگی باعث شد که حتی دست یک زوج جوان هم به وام های اعطایی در این طرح نرسد.

در دو ماه ابتدایی ابلاغ این طرح از سوی معاون اول رئیس جمهور، روند کار به قدری کند پیش رفت که اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی از وجود چنین طرحی اظهار بی خبری می کردند و در نهایت وزارت صنعت هم تنها 13 تولید کننده لوازم خانگی را در این طرح شرکت داد! این در حالی است که طحانپور رئیس اتحادیه لوازم خانگی اعلام کرد که در حال حاضر 900 تولید کننده لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارند.

بی محلی نعمت زاده و وزارتخانه متبوعش به تولیدکنندگان داخلی و بی توجهی بانک مرکزی به این طرح موجب شد تا با گذشت زمان دولت بسته جدیدی برای خروج از رکود معرفی کند که جزئیات این بسته عملا طرح وام 10 میلیونی خرید کالا برای زوج های جوان را تحت شعاع قرار می داد.

با فرا رسیدن شهریور ماه و نگارش نامه معروف چهار وزیر به رئیس جمهور، دولت بسته ای جدید برای خروج از رکود معرفی کرد که وام 10 میلیونی خرید کالا برای کارمندان دولت و بازنشستگان در کنار وام 25 میلیونی خرید خودرو از مهم ترین جزئیات آن به شمار می رود.

از آنجایی که وام 10 میلیونی خرید کالا شباهت زیادی به وام 10 میلیونی ازدواج داشت، دولت که نتوانسته بود مقدمات وام ازدواج را فراهم کند، همه چیز را تحت تاثیر وام 10 میلیونی خرید کالا در بسته خروج از رکود قرار داد تا عملا وام داستان وام ازدواج در جامعه فراموشی سپرده شود.

بعد از حواشی زیادی هم که برای وام 25 میلیونی خرید خودرو به وجود آمد سخنگوی دولت رسما وام ازدواج را یک وام رفاهی و وام خرید خودرو را یک وام ضروری ارزیابی کرد تا رسما موضع دولت در خصوص وام 10 میلیونی ازدواج را مشخص کند و آب پاکی را روی دست جوانان بریزد.

امروز با گذشت 165 روز از ابلاغ وام 10 میلیونی خرید کالای با دوام برای زوج های جوان در قسمتی که برای اعطای این وام در سایت وزارت صنعت تعبیه شده، تها نام 15 تولید کننده داخلی دیده می شود که این مسائل نشان دهنده رها شدن این طرح از سوی مسئولان مربوط با وجود حدود شش از زمان ابلاغ آن است.

به این ترتیب می توان وام 10 میلیونی خرید کالا برای زوج های جوان را هم در کنار طومار وعده های تحقق نیافته فراوان دولت تدبیر و امید در دو سال اخیر قرار داد. طوماری که به نظر می رسد تا پایان دوره چهار ساله دولت یازدهم بسیار طولانی تر از حالا شود.

منبع: نسیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن