دیدبان

عربستان با دم شیر بازی نکند

عربستان با دم شیر بازی نکند

دیدبان: تلاش برای سرنگونی انقلابیون و ایجاد گروههای تروریستی مثل داعش و النصره در سوریه و عراق و حمایت از آنان، اشغال بحرین و تجاوز به یمن وحتی حمایت از تروریستهای ایرانی مانند ریگی و اخیرا دو گروه تروریستی وهابی که حمایت عربستان از آنها علنی شده است تا گردن زدن شیخ نمر و دیگر شیعیان نشان دهنده افول آل سعود و قرارگرفتن در سراشیبی سقوط است.

این کارشناس مسائل استراتژیک بیان داشت: عربستان با این جنایات تلاش میکند سقوط رژیم خود را به تاخیر بیاندازد اما البته نتیجه عکس خواهد گرفت.

وی افزود: رژیم عربستان منحط ترین نوع حکومت در جهان است و مورد حمایت عملی وهابی که در جریانات اخیر حتی زنای با محارم را در چارچوب جهاد نکاح مشروع و لازم شمردند.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به عکس العمل ایران در برابر سفارت عربستان گفت: عکس العمل مردم ایران در رابطه با اعدام نمر امری طبیعی و قابل تقدیر است و تظاهرات در مقابل سفارت عربستان و سرکنسولگری اش در مشهد و دادن شعارهای پرشور علیه آل سعود امری پسندیده است اما ورود به محیط سفارت و به آتش کشیدن آن و به بار آوردن خسارات امری غیر ضرور و مضر می باشد.

وی افزود: سالهاست که عربستان به دبال بهانه می گردد تا ورود حجاج ایرانی را به مکه منتفی کنند، اما فرصتی برای اینکار پیدا نکردند، درست است که عربستان از سفر حجاج منافعی می برد اما این منافع نسبت به ضرری که حجاج ایرانی منجر به بیداری اسلامی مردم عربستان و سایر مردم جهان اسلام می شود را بر نمی تابند.

قدیری ابیانه اظهار داشت: عربستان اقدام تظاهر کنندگان در مقابل سفارت و به آتش کشیدن و ورود به سفارت عربستان را بهانه قرار دادند تا به قطع روابط منجر شود و خود را در سطح جهانی مهم جلوه دهند.

سفیر سابق ایران در استرالیا بیان داشت: عربستان تلاش کرد سایر کشورها را به قطع رابطه با ایران ترغیب کند و برخی از کشورها اینکار را کرد و از این مشارکت می توان به میزان وابستگی دولت ها به آل سعود پی برد، آنها در حقیقت در قبال دریافت پول به اتخاذ چنین مواضعی می پردازند لذا اقدام افراد و تظاهرات علیه آل سعود امری پسندیده و ورود به محیط سفارت و آتش زدن ان امری ناپسند بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به حفظ امنیت سفارت خانه ها متعهد است و اگر احترامی برای آل سعود قائل نیستند که نباید هم باشند اما به قوانین کشور اسلامی خودمان در حفظ امنیت آنها باید احترام گذاشت.

قدیری ابیانه تصریح کرد: قطع روابط دیپلماتیک امر مطلوبی نیست اما با قطع روابط دیپلماتیک خود را از رابطه با ایران محروم می کنند. ایران نشان داده است که در هر شرایطی می تواند منافع خویش را پیش ببرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه چرا دستگاه دیپلماسی کشور مشی منفعلانه دارد و حتی دیدیم آقای ظریف در موضوع منا در مقابل امیر کویت زانو زد گفت: اینکه گفته می شود وزیر خارجه در مقابل امیر کویت زانو زده تعبیر زیبایی نیست زیرا از زانو زدن برداشت دیگری می شود و عملکرد آقای ظریف این دهدف را دنبال نمی کرد.

وی افزود: به تعبیر حضرت امام(ره) هر گاه مقابل دشمن و بیگانگان یک قدم عقب نشینی کنینم آنها دو قدم جلو می آیند. سیاست دولت جدید حالت انفعالی دارد و می خواهد خود را به جهانیان اثبات کند تا آها نگاه مثبتی داشته باشند لذا کوتاه آمدن در مقابل مواضع دیگران را نوعی تنش زدایی تلقی می کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک تاکید کرد: ما باید از موضع قدرت با دیگران و دشمنان برخرد کنیم و بعد از ماجرای منا وقتی مقام معظم رهبری با عزت و استحکام تمام عربستان را تهدید کرد که در صورت بی احترامی به حجاج باید منتظر برخورد سخت و خشن باشند ، عربستان عقب نشینی کرد. برخورد منفعلانه در مقابل عربستان اثر ندارد.

قدیری ابیانه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال جنگی میان عربستان و ایران در منطقه وجود دارد اظهار داشت: اگر یک جو عقل در مغز سران آل سعود باشد هرگز جنگ با ایران را شروع نخواهند کرد. اگر جنگ را شروع کنند فقط حرم امن الهی از مجازات مصون است لذا اگر حرف جنگ را بزنند لاف گزاف گفته اند.

وی افزود: عربستان فراموش نکند که در جنگ با مردم فقیر یمن به اهداف خود نرسید و صدام نیز با حمایت همه کشورهای غربی و حتی خود عربستان در جنگ با ایران شکست خورد و عاقبت سراش بالای چوبه دار رفت.

 

منبع:افکار

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن