دیدبان

جدایی حاتمی کیا از عرب نیا بر سر چند دقیقه تاخیر!

جدایی حاتمی کیا از عرب نیا بر سر چند دقیقه تاخیر!

جوان- اختلافات ميان ابراهيم حاتمي‌كيا، كارگردان «چ» و فريبرز عرب‌نيا بازيگر نقش شهيد «چمران» كه سابقه تاريخي دارد، مانع آن نشد كه حاتمي‌كيا سكانس پاياني فيلم خود را بدون حضور عرب‌نيا به پايان برساند.

 بر اساس برخي شنيده‌ها، حاتمي‌كيا كه در تلاش براي رساندن فيلم خود به جشنواره فيلم فجر است، اين بار و در پي اختلاف با فريبرز عرب‌نيا، جايگزين كردن يك نابازيگر را به صلح و مصالحه ترجيح داده و سكانس‌هاي بدون عرب‌نيا را از دور فيلمبرداري كرده است! 
 
پروژه سينمايي «چ» از دمدمه‌هاي كليد خوردنش با اختلاف و قهر و آشتي ميان عوامل فيلم همراه بوده است. عرب‌نيا بازيگر كاركشته‌اي كه چهره‌اش تشابه جالب توجهي به چهره شهيد چمران دارد، در ابتداي كار گزينه بسيار خوبي براي حاتمي‌كيا بود. كارگرداني كه كم فيلم مي‌سازد و آثار سينمايي‌اش هر يك به پديده‌اي در عالم سينماي كشور تبديل مي‌شود، در ابتداي كار از جذب بازيگري چون «عرب‌نيا» به پروژه خود در پوستش نمي‌گنجيد اما با رو به جلو رفتن روند كار، همه چيز باب ميل او و عرب‌نيا پيش نرفت. از ميانه‌هاي اين پروژه سينمايي بروز برخي اختلافات، هم حاتمي‌كيا و هم عرب‌نيا را از ادامه اين همكاري دلسرد كرد. 
 
اكنون چند روزي است كه اقدام عرب‌نيا به ترك پروژه آن هم در شرايطي كه پايان اين فيلم تنها به تصوير‌برداري سكانس پاياني‌اش گره خورده بود، حرف و حديث‌هاي بسياري را در ميان رسانه‌هاي كشورمان رقم زد. هر چند حاتمي‌كيا براي به پايان رساندن اثرش ديگر تن به مصالحه با بازيگر نقش اول فيلمش نداده است تا تصويربرداري فيلم با بازي يك نابازيگر در روز گذشته به پايان برسد. 
 
بر اساس اين گزارش، فيلمبرداري سكانس پاياني فيلم «چ» پروژه سينمايي «چ» از دمدمه‌هاي كليد خوردنش با اختلاف و قهر و آشتي ميان عوامل فيلم همراه بوده است. عرب‌نيا بازيگر كاركشته‌اي كه چهره‌اش تشابه جالب توجهي به چهره شهيد چمران دارد، در ابتداي كار گزينه بسيار خوبي براي حاتمي‌كيا بود
 
حاتمي‌كيا در پادگان دهكده مقاومت انجام و سعي شد در صحنه‌هايي كه نابازيگر جايگزين عرب‌نيا در آن حضور دارد، از فريم‌هاي دور تصويربرداري شود. اتفاقي كه بي‌شك در اولين اكران جشنواره‌اي اين فيلم خبرساز مي‌شود. برنامه‌ريزي‌ها براي سكانس پاياني فيلم «چ» در حالي تغيير كرد كه به گفته عوامل اين پروژه سينمايي، حاتمي‌كيا تمام چيدمان و صحنه‌هايي را كه قرار بود با بازي عرب‌نيا دنبال شود، تغيير داده است و از اين حيث تفاوتي نمي‌كند كه چه كسي در سكانس پاياني جاي عرب‌نيا را بگيرد. 
 
عرب‌نيا، بازيگري كه ساكن امريكا است و براي بازي در پروژه‌هاي سينمايي به ايران سفر مي‌كند، در فيلم حاتمي‌كيا در نقش شهيد چمران حاضر مي‌شود؛ فيلمي كه از روز ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ دو روز و دو شب از زندگي اين شهيد گرانقدر را روايت مي‌كند. گفته مي‌شود كه اختلاف عرب‌نيا با پروژه «چ» حاصل برخي بي‌برنامگي‌ها بوده است. از قضا عرب‌نيا معتقد است كه مدت قراردادش با پروژه «چ» به پايان رسيده است. اختلافي كه حاكي از حساسيت شديد بازيگر شناخته شده سينماي كشورمان به بر‌نامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در يك پروژه سينمايي است.
 
بر اساس برخي شنيده‌ها عرب‌نيا از جمله بازيگراني است كه به شدت مقيد رعايت نظم و ترتيب زماني در بر‌نامه‌ريزي‌هاي يك پروژه سينمايي است به شكلي كه حتي به تأخير افتادن چند دقيقه‌اي روند كار در ساخت فيلم «چ» نيز آزردگي خاطر او را بر‌مي‌انگيخته است و در مقابل، خود او نيز در حضور به موقع چه در پشت صحنه و چه در مقابل دوربين حاتمي‌كيا بازيگري وقت شناس و منظم بوده است. نقاط قوتي كه شايد در فرهنگ كنوني سينماي كشورمان كمتر محلي از اعراب داشته باشد و از اين حيث عرب‌نيا را به خاطر بروز چنين واكنشي آن هم در بحبوحه پايان كار در مقام تقصير قرار دهد. 
 
هنوز نه عرب‌نيا و نه حاتمي‌كيا درباره اختلافات پيش آمده در پايان پروژه حساسي چون پروژه سينمايي «چ» اظهار نظري نكرده‌اند و نيز بعيد به نظر مي‌رسد كه سينماي كشور در آينده شاهد همكاري مجدد اين دو هنرمند بزرگ سينماي كشور در كنار يكديگر باشد. بر اساس اين گزارش، «سعيد راد»، «مريلا زارعي»، «بابك حميديان»، «محمدمهدي سلطاني»، «اميررضا دلاوري» و «اسماعيل سلطانيان» از ديگر بازيگران فيلم سينمايي «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا هستند؛ فيلمي كه اكنون پس از سر خود رد كردن آخرين خان اختلافاتش مراحل فني را براي رسيدن به سي و يكمين جشنواره فيلم فجر پشت سر مي‌گذارد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران