دیدبان

رحیم پور ازغدی: امروز به جای گلوله پایان نامه تاثیرگذار است

رحیم پور ازغدی: امروز به جای گلوله پایان نامه  تاثیرگذار است
"دیدبان": رحیم‌پور ازغدی گفت: امروز به جای گلوله پایان‌نامه‌های ما تأثیرگذار است و اگر ما نتوانیم در زمینه تحقیقات درست عمل کنیم، خیانت کرده‌ایم.
 
به گزارش  خبرگزاری فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد دانشگاه در نشست دانشجو و استکبارستیزی در دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به تفاوت‌های نهضت بیداری اسلامی با جهان غرب گفت: بحث ما در دو مبحث است یکی نهضت بیداری اسلامی در جهان اسلام و نسبت به آن با جنبش دانشجویی و روشنفکران مسلمان در ایران و جهان اسلام است.
 
وی افزود: تجربه دانشگاه ما در نوع مواجهه با بیداری اسلامی در داخل کشور منحصر به فرد نبوده و در کل کشورهای اسلامی روندی شبیه به آنچه در ایران از زمان تأسیس دانشگاه تهران بوده رخ داده است.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: تفسیر اول این است که غربی‌ها می‌گویند جهان اسلام با پیشرفت و دموکراسی مشکل دارد و عقده عقب ماندگی که نسبت به غرب دارد باعث می‌شود تقصیر عقب ماندگی‌اش را به گردن دیگران بیندازد در حالی که ظرفیت پیشرفت را ندارد.
 
این استاد دانشگاه عنوان کرد: این تعبیرات با سخنان رسمی بوش رئیس جمهور وقت آمریکا زمانی که عراق و افغانستان را تسخیر کرد دیده شد ولی در حال حاضر آنها نگران هستند زیرا کشورهایی که برایشان مجلس ختم گرفته بودند و آنها را نابود شده می‌دانستند به رقیب درجه یک سرمایه داران و استکبار غرب تبدیل شدند.
 
وی در رابطه با نقش دانشجویان مسلمان در بیداری اسلامی گفت: بازگشت به ارزش‌های اسلامی وظیفه دانشجوی مسلمان است البته این بازگشت به معنای بازگشت به گذشته نیست.
 
رحیم‌پور ازغدی افزود: تفسیر دوم نیز تفسیر صحیح نهضت بیداری اسلامی است و آن این است که دانشگاه‌های ایران انجام دادند و پیشگام و پیشوای دانشگاه‌های جهان اسلام هستند و از آنها الگوبرداری می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: اگر جنبش دانشجویی مسلمان در پیشرفت الگوی اسلامی عدالت اجتماعی با تفسیر اسلامی پیشرفت تکنولوژی با رعایت مصالح ملت و ارزش‌های اخلاقی موفق شوند در یک دهه آینده کل نخبگان جهان اسلام موفق هستند.
 
این استاد دانشگاه در رابطه با تفاوت‌های نهضت بیداری اسلامی با جهان غرب گفت: مسئله ما دو بخش است یکی اینکه غرب، اروپا و آمریکا در 150 سال گذشته به جهان اسلام هجوم آوردند و منابع ما را غارت کردند و حتی سطح زندگی و مذهب ما را تحقیرگرانه زیر ضربه قرار دادند و سعی کردند زنان ما را به سبک زنان غربی برهنه کنند که این سابقه 150 ساله جنگ افروزی همچنان ادامه دارد.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: موج دوم تفاوت بیداری اسلامی و جهان غرب بعد فرهنگی است ولی مسئله ما بر سر تکنولوژی و حقوق بشر نیست زیرا اینها مفاهیمی هستند که ده‌ها و صدها تعریف دارند و ما بر روی اصل این مفاهیم اختلافی با آنها نداریم بلکه بر روی مبانی و روش‌ها بحث داریم.
 
وی گفت: بحث ما این است که چرا غرب در 150 سال گذشته به جهان اسلام اهانت و ستم کرده و هنوز ادامه می‌دهد و چرا در باب مسائل فرهنگی و ارزشی تن به گفت‌وگوی منطقی و استدلالی نمی‌دهد.
 
رحیم‌پور ازغدی اضافه کرد: نابود کردن و محو غرب و شرق جزو اهداف نهضت بیداری اسلامی نیست بلکه ما طرفدار استقلال، آزادی نفی ستم، نفی تحمیل، رشد مردم جهان و گفت‌وگوی برابر و اخلاقی هستیم در صورتی که غربی‌ها سعی می‌کنند مدل‌های دیگری را از بیداری اسلامی در جهان مطرح کنند.
 
وی گفت: آنها به ارائه چهره خشن و افراطی از بیداری اسلامی می‌پردازند و با کسی که تابع مذهب آنها نیست مشکل دارند و می‌گویند بیداری اسلامی یک تفکر متحجرانه است تا دنیا را بترساند. این کار را در سوریه و لبنان انجام دادند و می‌خواهند به ایران هم بکشانند.
 
رحیم‌پور ازغدی گفت: غربی‌ها می‌گویند مردم جهان تا زمانی که زیر سلطه غرب هستند، زندگی آرامی دارند و نسبت بیداری اسلامی ناامنی و ترور را به همراه دارد و می‌خواهند نفرت و یاس ایجاد کنند تا بتوانند نسخه ایده‌آل غرب را در جهان اسلام مطرح کنند و آن نسخه اسلام سکولاریزه و لیبرالیزه است.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: آنها در 150 سال گذشته وابستگی مالی در جهان اسلام ایجاد کردند که به تدریج تبدیل به سلطه بر جهان اسلام شد و پس از آن امتیازات اقتصادی را از کشورهای اسلامی دریافت کردند.
 
وی افزود: آنها به کادرسازی در جهان اسلام پرداختند تا کسانی را با زبان فارسی و چهره ایرانی در کشور حاکم کنند که منافع انگلیس را انجام بدهد به طوری که در کشورهای دیگر نیز این کار را انجام داده‌اند و در 100 سال اخیر به نوعی جهان اسلام را بین چند ارتش اروپایی تقسیم کرده‌اند و بعد دو مسیر را شروع کردند. یکی اینکه چگونه اقتصاد و سیاست مستقل جهان اسلام را در اختیار بگیرند و دیگری اینکه چگونه بر افکار نخبگان مسلط شوند و یکی از اهداف تأسیس دانشگاه تهران نیز همین بود.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: آنها می‌خواستند دو نسل از نخبگان ما را مطابق با میل خود تربیت کنند تا در آینده نیز کارهایی به نفع آنها انجام دهند، ‌آنها می‌گفتند باید کاری کنیم که ایرانی‌ها آرزوی ترک زندگی غربی را داشته باشند و مذهب خود را منشأ بدبختی بدانند.
 
این استاد دانشگاه گفت: آنها در کشورهای اسلامی به طوری کادرسازی کردند که در حال حاضر دانشجویان ترکیه خط رسمی خودشان را هم نمی‌توانند بخوانند و در کشور ما نیز هنوز تحصیل درس انگلیسی اجباری است و اینها جزو بقایایی از سلطه انگلیس در قرن نوزده است که همچنان باقی مانده است.
 
وی ادامه داد:‌ آنها می‌گویند زن عالم، مبارز، مجاهد و عاقل مترقی نیست بلکه زن برهنه مترقی است و به این صورت فرهنگ ما را تحقیر می‌کنند.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: مسلمانان عقیده دارند، حقوق بشر در چارچوب شریعت و اسلام انجام شود و کینه‌ای با غرب و شرق ندارند.
 
وی گفت: در جهان غرب صحبت از دین دنیادار مطرح است ولی در جنبش بیداری اسلامی دنیای دیندار عنوان می‌شود و مشکل نظری ما و غرب این است که سکلاریسم را در بخش‌های مختلف نمی‌پذیریم.
 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: برخی بیداری اسلامی را یک رنسانس اسلامی می‌دانند که البته از نظر تاریخی می‌تواند درست باشد ولی به لحاظ تئوریک اصلا درست نیست، زیرا اتفاقات تئوریکی در رنسانس رخ داد که در جهان اسلام موجه نیست.
 
این استاد دانشگاه جریان غزه و سوریه را بزرگترین افشاگری تاریخ دانست و گفت: سوریه می‌خواست از طریق منطق و دموکراسی پیش برود ولی آنها قبول نکردند. در غزه نیز جنگ‌های 33 ،22 و 8 روزه انجام شد و امیدواریم در جنگی نیم روزه ریشه صهیونیست از بین برود.
 
وی عنوان کرد: البته جنگ 8 روزه با کمک ایران بود و مقام معظم رهبری نیز اعلام کردند که ما همه جا پشتیبانی مسلمانان هستیم. در بیداری اسلامی مرزهای قانونی محترم است ولی آن دوران که بگویند به دلیل وجود مرزها نسبت به برادر مسلمان خود بی‌تفاوت باشیم، گذشت.
 
وی گفت: ما برای تمدن‌سازی اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنیم و این برنامه‌ریزی با ارزش‌های تولیدی همسان است و دانشجوی مسلمان باید بتواند در این برنامه‌ریزی‌ها قدرت نظریه‌پردازی داشته باشد، زیرا در غیر این صورت قافیه را باخته‌ایم.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت: ما معتقدیم مردم‌سالاری آری، ولی در ذیل توحید، نبوت و معاد.
 
وی ادامه داد: تفاوت فرهنگی ما این است که ما معتقدیم پیشرفت و حقوق انسان در ذیل نام خداست. آنها از نظام رسانه‌ای و آموزش و پرورش نیز دین‌زدایی کردند و می‌گویند دین منهای شریعت را قبول دارند. ولی ما به لحاظ حقوقی برای مؤمن و کافر نیز حقوق قائلیم ولی از نظر معرفتی باید مرز انسان‌ها مشخص باشد.
 
وی ادامه داد: آنها می‌گویند خدای خالق را می‌پرستیم ولی خدای شارع را نه، یعنی خداوند انسان را خلق کرده و دیگر به سبک زندگی کاری ندارد.
 
وی ادامه داد: البته در جایی که استقلال عقلی و تجربه مطرح باشد بین اسلام و سکولار تفاوتی نیست زیرا ما در مباحث عقلی و برهانی با کسی مشکلی نداریم.
 
این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان گفت: باید تمدن اسلامی را دوباره بسازند، البته در حال حاضر بازخوانی 16 آذر سال 32 مشکل را حل نمی‌کند ضمن آنکه الان در سال 91 هستیم.
 
رحیم‌پور ازغدی اظهار داشت:‌ غربی‌ها می‌گویند ما دین را می‌پذیریم ولی در حد مسئله شخصی و روانشناسی یعنی دین را به عنوان یک مواد مخدر محترمانه قبول دارند در صورتی که ما دین را فقه اشتهادی می‌دانیم و حوزه و دانشگاه باید برای تمدن‌سازی دین تلاش کنند و اگر به قدرت نرسند، در 10 سال آینده باید جواب خون شهدا را بدهیم.
 
وی گفت: امروز به جای گلوله پایان‌نامه‌های ما تأثیرگذار است و اگر ما نتوانیم در زمینه تحقیقات درست عمل کنیم، خیانت کرده‌ایم.
 
این استاد دانشگاه افزود: حوزه و دانشگاه اگر تا 10 سال آینده نتوانند از موانع مهم بیداری اسلامی عبور کند، باید محاکمه علمی شود.
 
وی گفت: نگرانی اصلی غربی‌ها این بود که الگوی ایران برای کشورهای دیگر به یک هنجار تبدیل نشود آنها می‌خواهند الگوی آل سعود و ترکیه را مطرح کنند ولی ما آنها را نفی می‌کنیم.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟