دیدبان
کارشناس برجسته سوئیسی:

غرب باید اعدام شیخ نمر را اقدامی غیر قابل قبول اعلام کند

 غرب باید اعدام شیخ نمر را اقدامی غیر قابل قبول اعلام کند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، پروفسور دکتر " راینهارد شولتز" از کارشناسان علوم اسلامی آلمان و اساتید برجسته مطالعات اسلامی دانشگاه برن سوئیس در گفتگو با "اس ار اف" سوئیس به مسئله تشدید اختلافات بین عربستان و ایران پرداخته و درباره تاثیرات این اختلافات بر شرایط متشنج در خاورمیانه گفت: من این تصور را دارم که عربستان سعودی در حال حاضر به این اختلافات دامن می زند. ابتدا با اعدام روحانی برجسته شیعیان شیخ نمر و حالا با اخراج دیپلمات های سفارت تهران و قطع مناسبات دیپلماتیک با ایران.

تلاش عربستان برای حفظ هژمونی خود در منطقه با دامن زدن به اختلافات شیعه و سنی

عربستان سعودی تلاش می کند هژمونی خود در منطقه را حفظ کرده و همچنین با درگیری های فرقه ای بین شیعه و سنی که خود در سال های اخیر راه آن را باز کرده است به این هژمونی ادامه دهد.

این کارشناس برجسته سوئیسی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که عربستان سعودی در حال حاضر در دو جبهه مبارزه می کند از یک طرف علیه دشمن قدیمی خود ایران که آن را به عنوان دژ محکم و محافظ شیعیان می بیند و از طرف دیگر علیه تروریسم داعش که همچنین سقوط خاندان سلطنتی آل سعود را در برنامه های خود دارد. این درگیری ها در حال حاضر در یمن از طرف عربستان سعودی رهبری می شود.

به این معنا عربستان در اصل یک جنگ نیابتی را در دو جبهه رهبری می کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که عربستان سعی می کند خود را به عنوان حامی یک اسلام واقعی نشان دهد که با هر چیزی که با سنت عربستان سعودی ناسازگار است مقابله می کند.

غرب عواقب سیاسی برای اقدامات اخیر عربستان در نظر بگیرد

این کارشناس برجسته سوئیسی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که غرب چگونه باید به چنین شرایطی واکنش نشان دهد گفت: غرب در شرایط دشواری قرار دارد. بنابراین اگر حالا غرب آشکارا در برابر اقدامات اخیر عربستان سعودی نایستد می تواند این تصور در بین شیعیان ایجاد شود که غرب با سنی ها متحد شده است و برعکس آن هم وجود دارد؛ اگر غرب به وضوح از ایران حمایت کند این تصور می تواند برای سنی ها به وجود آید که غرب شریک شیعیان است.

اگر غرب می خواهد به ارزش های سنتی خود وفادار باقی بماند باید آشکارا نشان دهد که حامی حقوق بشر و دموکراسی است. غرب باید تنها به حادثه اعدام شیخ نمر نگاه نکند، بلکه باید این مسئله را روشن کند که این قابل قبول نیست که کسی را به این دلیل که از دولت یک کشور حقوق شهروندی را درخواست می کند اعدام کنیم و این کشوری است که تا به حال همواره به عنوان متحد غرب مطرح بوده است.

غرب باید عواقب سیاسی برای این حادثه را از جمله با تحریم ارسال تسلیحات برای عربستان  در نظر بگیرد؛ در غیر این صورت غرب اعتبار اخلاقی خود را از دست می دهد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن