دیدبان
رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه:

ریاض با قطع روابط با تهران مرتکب اشتباه مضاعف شد

ریاض با قطع روابط با تهران مرتکب اشتباه مضاعف شد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، دکتر "هشام جابر" از افسران برجسته بازنشسته ارتش لبنان بوده و هم اکنون نیز رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و روابط عمومی است.

وی گفت که اقدام عربستان سعودی در اعدام شیخ النمر نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی جامعه بین‌الملل نیز محکوم شد. النمر فردی بود که هرگز سلاح نداشته و فقط منادی آزادی و حقوق شهروندان بوده است.

اعدام شیخ نمر هرگز در راستای مناع عربستان و جهان اسلام نبوده است

جابر افزود: موضوع تاسف بار دیگر این بوده که شیخ نمر را با ده‌ها تروریست اعدام کردند. در واقع اعدام شیخ نمر اشتباه سیاسی بزرگ و اقدامی نابخردانه بوده و هرگز در راستای منافع عربستان و جهان اسلام نبوده است همچنین این اعدام هرگز به نفع تقارب میان مذاهب و وحدت اسلامی نیست به همین دلیل محکوم کردن این اقدام توسط ایران کاملا طبیعی و قابل انتظار بوده است.

ریاض با قطع روابط با تهران مرتکب اشتباه مضاعف شد

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در ادامه این مصاحبه گفت" همچنین عربستان در قطع کردن روابط خود با ایران گفته که تظاهرات کنندگان به سفارت این کشور در تهران حمله کردند این صحیح است که دولت میزبان مسئول حفاظت از سفارت‌خانه‌ها است اما احتمال اتفاق افتادن این موضوع ممکن است همانطور که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و حتی در لندن نیز روی داده است برای همین عربستان با دستاویز قرار دادن این موضوع به قطع روابط با تهران روی آورد و این تصمیم نیز اشتباه مضاعف عربستان بوده است. اما موضوعی که قطعی بوده این است که ایران هرگز از موضع خود کوتاه نمی‌آید.اما موضوعی که عجیب بوده این است که برخی از کشورها از عربستان تبعیت کردند و کشورهایی مثل بحرین و سودان از عربستان تبعیت کردند که واقعا عجیب است و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس اهمیتی به درخواست ریاض برای قطع روابط با تهران ندادند.

جیبوتی و سودان فقط با اهداف مالی به عربستان نزدیک می‌شوند

وی در ادامه این مصاحبه درباره اقدام عربستان در قطع روابط با تهران و اقدام جیبوتی و سودان در تبعیت از ریاض گفت: کشورهایی نظیر جیبوتی و سودان تنها با اهداف مالی به عربستان نزدیک می‌شوند و هیچ توجیه دیگری برای این موضوع نمی‌توان یافت و کاملا آشکار است عربستان زمانی که روابط خود با ایران قطع کرد به کشورهای تابع خود فشار آورد تا روابط خود را نیز قطع کنند و این موضوع برای جیبوتی و سودان کاملا طبیعی است اما درباره بحرین نباید فراموش کنیم که این کشور بخشی از عربستان به شمار می‌آید و این دو کشور با یک پل به یکدیگر وصل شده و نیروهای سپر جزیره نیز در بحرین مستقر هستند و تبعیت بحرین از ریاض به هیچ وجه عجیب نیست و این کشورهایی که از عربستان پیروی کردند تنها با اهداف مالی یا به دلیل اوضاع داخلی به این اقدام مبادرت ورزیدند.

توافق هسته‌ای باعث هراس و نگرانی عربستان شده است

هشام جابر اضافه کرد: به اعتقاد من اقدام ریاض در قطع روابط با تهران یک اشتباه متراکم است در واقع عربستان با اعدام شیخ نمر مرتکب اشتباه شد و با اعدام وی با تعدادی از ترویست‌ها خطای بزرگی را مرتکب شد و تلاش کرد که این اشتباهات خود را با خطای بسیاربزرگتر و با قطع رابطه با تهران جبران کند.
ایران تا کنون به هیچ کشوری حمله نکرده و تا کنون نیز هرگز عربستان را تهدید نکرده است ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره مورد حمله قرار گرفته است. ایران سال ها تحت حصار و مجازات‌های سازمان ملل بوده اما با این وجود توانست در برابر قدرت‌های جهانی بایستند و توافق تاریخی هسته‌ای را بدست بیاورد و همین توافق هسته‌ای بود که باعث نگرانی و هراس عربستان شده است.

پنج سال تلاش عربستان در سوریه و هزینه صدها میلیارد دلار بی نتیجه بوده است

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در پایان گفت: آمریکا سال‌هاست که به عربستانی‌های تلقین می‌کند که ایران دشمن آنها بوده و در همین راستا نیز به آنها تسلیحات می فروخته است. از سوی دیگر طرح سعودی‌های برای سوریه طی پنج سال گذشته شکست خورد این در حالی است که صدها میلیارد دلار در این زمینه خرج کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن