دیدبان

نعمت زاده و ابتکار، نا موفق‌ ترین مدیران دولت تدبیر

نعمت زاده و ابتکار، نا موفق‌ ترین مدیران دولت تدبیر

به گزارش دیدبان به نقل از جهان، با گذشت نزدیک به دو سال و نیم از عمر دولت یازدهم، برای بسیاری از مردم مشخص شده است که هر یک از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید، "چند مَرده حلاج" هستند. آن قدر زمان گذشته است که بتوان از کارنامه مدیران ارشد دولتی قضاوتی روشن کرد.

بر همین اساس، هفته گذشته جهان نیوز این سؤال را از مخاطبان خود پرسید که " به نظر شما کدام یک، ناموفق‌ترین مدیر ارشد دولتی هستند؟" با توجه به ارزیابی کلی از وضعیت دولت و نگاه کلی به کارنامه مدیران آن، به نظر می رسید افرادی همچون عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیژن زنگنه، وزیر نفت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهور گزینه های مناسبتری برای انتخاب هستند.

نعمت زاده، وزیر صنعت، با ۲۸.۴ درصد کل آراء ناموفق ترین مدیر ارشد دولتی از نظر مخاطبان جهان نیوز شناخته شد. در کارنامه وی، عدم پرداخت یارانه صنایع تولیدی، حذف سامانه های ایران کد و شبنم در نتیجه افزایش حجم قاچاق کالا در کشور، افزایش چشمگیر واردات به خصوص واردات کالاهای مصرفی، عدم موفقیت در شکستن فضای رکود به نفع تولید، تلاش برای خروج سهام پالایشگاه های کشور از بورس دیده می شود.

 

نعمت زاده و ابتکار، ناموفق‌ترین مدیران دولت تدبیر/ مطالبات اقتصادی مردم محقق نشده است +نمودار


دومین فرد ناموفق دولت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست با ۲۵.۳ درصد کل آراء انتخاب شده است. افزایش معضلات زیست محیطی، تشدید آلودگی هوای شهرهای بزرگ، آتش سوزی گسترده جنگلهای شمال و غرب کشور، تداوم بلاتکلیفی دریاچه ارومیه و نیز حضور پررنگ سیاسی ابتکار خارج از وظایف مدیریتی وی در عرصه محیط زیست، از جمله نقاط تاریک در عملکرد این مدیر ارشد دولتی است.

وزیر نفت، سومین فرد ناموفق دولت با ۱۹.۹ درصد کل آراء شد. عدم تحقق وعده ها در خصوص افزایش تولید و فروش نفت، عدم تدبیر مناسب در جلوگیری از کاهش شدید قیمت نفت و ضعف مشهود در دیپلماسی نفتی، زمینه سازی برای عقد قراردادهای مشکوک با شرکتهای خارجی و تهدید منافع ملی، تأخیر مشهود در توسعه میادین نفتی با توجه به وعده ها داده شده از جمله نقاط ضعف وزارتخانه تحت مدیریت بیژن زنگنه است.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی هم چهارمین مدیر ارشد ناموفق دولتی شناخته شد. وی که ۱۳.۹ درصد کل آرا را به دست آورده با بلاتکلیف گذاشتن وضعیت مسکن مهر، اعتراضات گسترده مردم را موجب شده است. ناتوانی در عبور از رکود سنگین در بخش مسکن، عدم تحقق وعده ساخت مسکن اجتماعی، کندی در نوسازی بافت فرسوده از جمله نقاط ضعف عملکرد وزیر راه و شهرسازی است.

پنجمین مدیر ناموفق دولتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۷.۲ درصد کل آرا انتخاب شد. در کارنامه علی جنتی، انتشار برخی کتابهای مسأله دار، ارائه مجوز اکران فیلم هایی که به دلایل مختلف از نمایش عمومی آن جلوگیری شده بود، حمایت و دعوت از روشنفکران ضد انقلاب در مراسم های فرهنگی و جشنواره ها، اظهارات پرمسأله و حاشیه ساز نظیر "اینکه هنرمند ارزشی و ضد ارشی نداریم" و دفاع از تک خوانی زنان دیده می شود.

از میان شش گزینه مطرح شده، مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهور، با ۵.۲ درصد آخرین انتخاب مخاطب جهان نیوز بود. عدم موفقیت در تأمین حقوق زنان در موضوع مرخصی زایمان و اخراج بسیاری از زنان پس از زایمان از محل کار، مواضع نزدیک به فمینیستهای وطنی که نظراتی افراطی در حوزه زنان دارند، سفرها و دیدارهای پرحاشیه با مقامات زن سیاسی سایر کشورها، نظرات ویژه و فاصله دار با سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور در خصوص حجاب، پیگیری ویژه برای حضور بانوان در ورزشگاه ها، حضور فعال در نشستهای سیاسی و جناحی اصلاح طلبان در کارنامه وی دیده می شود.

اینکه سه مدیر اقتصادی و یک مدیر حوزه مسائل اجتماعی جزو ناموفق ترین مدیران ارشد دولتی انتخاب شده اند نمایشگر آن است که کارنامه اقتصادی دولت، کارنامه ناموفقی است و دولت تدبیر نتوانسته است مطالبات مردم در حوزه اقتصاد و مسأله محیط زیست را محقق کند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن