دیدبان

عبادی،موگرینی و بان کی مون اعدام نمر را محکوم کردند

عبادی،موگرینی و بان کی مون اعدام نمر را محکوم کردند

دیدبان: حیدر عبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت: بستن دهان مخالفان و از بین بردن آنان، صرفا باعث ویرانی و خرابی های بیشتر خواهد شد.وی با ابراز تاسف نسبت به اعدام شیخ نمر خاطرنشان کرد که از دریافت خبر اجرای حکم اعدام شیخ نمر شوکه شده است.

حیدر عبادی آزادی بیان و اعتراض مسالمت آمیز را دو اصل مهم حقوق بشر دانست که ادیان آسمانی و قوانین بین المللی بر رعایت آنها تاکید کرده اند.

 

درخبری  دیگر به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اعدام شیخ نمر باقر النمر، نگرانی های جدی درباره آزادی بیان و احترام به حقوق سیاسی و شهروندی ایجاد کرده است.

 
موگرینی ابراز نگرانی کرد این اقدام باعث شعله ور شدن بالقوه تنش های فرقه ای شود که پیشتر ویرانی های زیادی را در منطقه به همراه داشته است.
 
در این بیانیه، اتحادیه اروپا ضمن مخالفت شدید با اعدام تحت هر شرایط و به خصوص در موارد اعدام های گروهی، مقامات سعودی را به پیشبرد آشتی میان جوامع مختلف در این کشور فرا خوانده است.
به نقل ازخبرگزاری رویترز،‌ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه از اقدام رژیم سعودی به اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعه به همراه ۴۶ نفر دیگر در عربستان سعودی به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار آرامش و خویشتنداری شد. 
 
سخنگوی‌ بان کی مون در بیانیه‌ای اعلام کرد شیخ نمر و تعدادی دیگر از زندانیان پس از محاکمه‌هایی به اعدام محکوم شدند که نگرانی‌هایی جدی در مورد ماهیت اتهامات و همچنین صحت روند اجرای عدالت درمورد مته‌مان وجود داشته است. 
 
سخنگوی سازمان ملل متحد در بیانیه خود اعلام کرد‌بان کی مون چند بار در مورد مسئله شیخ نمر با مقامات سعودی صحبت کرد تا بتواند به تخفیف مجازات همه محکومان به اعدام کمک کند.
 
در این بیانیه آمده است‌بان کی مون همچنین خواستار آرامش و خویشتنداری در واکنش به اعدام شیخ نمر است و از همه رهبران منطقه‌ای می‌خواهد برای جلوگیری از شدید‌تر شدن تنش‌های فرقه‌ای تلاش کنند.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن