دیدبان
پس از برملا شدن آلوده بودن بنزین وارداتی در دولت یازدهم:

زنگنه مجبور شد بنزین احمدی‌ نژادی تولید کند

زنگنه مجبور شد بنزین احمدی‌ نژادی تولید کند

دیدبان: تکرار تاریخ در گیر و دار قحطی بنزین پاک، داستانی حیرت انگیز که با اقرار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دایر بر استفاده از بنزین پتروشیمی در این برهه از زمانه، واقعیتی کهنه، دوباره در روایتی نو منتشر می شود؛ دریافت روزانه تا یک و نیم میلیون لیتر بنزین از پتروشیمی بندرامام(ره).
به گزارش «نسیم آنلاین» دولت یازدهم در ابتدای راه، با همه جریان سازی بر علیه  بنزین تولید داخل در سال های قبلتر، اکنون رویه دولت سابق را در پیش گرفته، آنهم از تیر ماه سال جاری اما بدون سرو صدا.
هر چند که این دولت تیر ماه سال گذشته وزارت نفت را مکلف ساخت تا با توجه به قطع تولید بنزین پتروشیمی،واردات بنزین یورو 4 را در دستور کارخود قراردهد.
طرفداران واردات بنزین، داشتن بنزن  ۱۲ برابری حد مجاز درسوخت تولیدی  در پتروشیمی ها را دستاویز این تصمیم خویش ساختند.
با اینهمه، بنزین وارداتی، در ظاهر یورو 4  بوده اما از همان زمان مدیران پیشین وزارت نفت، انگشت اتهام خود را به سمت بنزین وارداتی نشانه رفته اند؛"بنزین پاتیلی،بنزین اصلاحی، بنزین یورو 2 واین اواخربنزین وارداتی غیراستاندارد".
اینها فقط تکه کوچکی ازالقاب ریز ودرشتی بوده که در این مدت بر پیشانی بنزین وارداتی جا خوش کرده است.
با ذکر این موارد، باید پذیرفت که دیگرحنای بنزین یورو 4 وزارت نفت هم درافکار عمومی رنگ باخته است.
گمان میرود با تشدید آلودگی هوای پایتخت،دستکم بخشی از این القاب،لااقل زیبنده بنزین ناپاک وارداتی بوده که وزارت نفت به واردات آن همچنان استمرار داشته است.
ازقرار معلوم،متوسط مصرف بنزین کشور درآذرماه نزدیک به 67 میلیون لیتر در روز بوده که به طور میانگین روزانه 9 میلیون لیترآن سهم  بنزین وارداتی بوده است.
"حبس خانگی بیماران ریوی وسالمند درمنازل،اعتراض طیف وسیعی از مردم ماسک به صورت به آلودگی هوا،تعطیلی یک هفته ای مدارس 19 گانه شهر تهران و طنین انداز شدن آژیر آمبولانس ها درسطح شهر تهران برای نقل و انتقال مصدومان آلودگی هوا ورسیدن درجه آلودگی هوا در  نمایشگرهای پایشگران  آلودگی هوا به محدوده 170 ،جملگی  نشانه های تزریق بنزین ناپاکی است که پس از احتراق، از اگزوز خودروها به اتمسفر جوی پایتخت راه یافته است.
نتیجه اندازه گیری معیارسوخت موجود درهشت کلانشهر کشور هم مبین این امر بوده که در بهار سالجاری، فقط ۶۱  درصد نمونه های موجود، استاندارد میزان بنزین را دارا بوده است.
واقعیتی تلخ که وزارت نفت،در این روزها ترجیح داده تا بجای مواجه شدن با آن، با بکار بردن واژه استاندارد،واردات بنزین را همچنان توجیح سازد،اما نمایندگان ملت درعمارت بهارستان همچنان منتظررویت مستندات این ادعای بزرگ  وزارت خانه مزبور در واردات بنزین هستند.


فرش قرمز دولت یازدهم برای بنزین پتروشیمی ها


به گزارش «نسیم آنلاین» باوجود برشمردن نشانه های بنزین آلوده وارداتی، اکنون اما از وزارت نفت خبر رسیده،این شرکت از  بنزین تولیدی  درپتروشیمی ها به شدت استقبال می کند.
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفته است:به پتروشیمی‌ها، از جمله پتروشیمی برزویه هم اعلام شده اگر می تواند فرآیند تولیدش را مطابق فرآیند پتروشیمی بندرامام کند، ازآنها بنزین دریافت خواهیم کرد.
خسروانی،خبرداده که به صورت آزمایشی از تیرماه سالجاری،٥٠٠ هزار لیتر در روز بنزین از پتروشیمی فوق دریافت شده  و ادامه داده که پیش از قطع دریافت در سال ١٣٩٣ تولید پتروشیمی ریفورمیت با بنزن ١٠ درصد بوده، اما از تیر امسال، بنزین با استاندارد یورو ٤ در پتروشیمی بندرامام تحویل می‌شود.
به گفته وی،قرار بوده تولید بنزین پتروشیمی امام بر اساس توافق و در صورت امکان تامین خوراک روزی ١,٥ میلیون لیتر باشد، اما الان کمتر از یک میلیون لیتر محقق شده است.
با این اوصاف،کیست که نداند این استقبال وزارت نفت از بنزین پتروشیمی ها بعد ازآن رخ داده که وزارتخانه عریض و طویل زنگنه در جایگزینی  بنزین وارداتی پاک فرجام خوبی نداشته است.
گمان می رود،چوب خط این وزارتخانه در واردات بنزین درظاهر پاک پر شده و دور از انتظار نیست که با ادامه روند موجود وجان باختن احتمالی تعدادی ازساکنان کلانشهرها از جمله تهران به دلیل آلودگی هوای این شهر،گریبان مدیران ارشد وزارت نفت هم چاک شود.
به گزارش «نسیم آنلاین» به ویژه آنکه دریک طرف،فقط تعدادی اندکی از مدیران میانی و بالادست وزارت نفت درکنار معصومه ابتکار در صف موافقان واردات بنزین ایستاده اند اما جمعیت زیادی از ساکنان کلانشهرها با حیرت به آسمان تیره و آلوده می نگرند.
نمی توان انکار کرد،رابطه عجیبی میان آلودگی شدید هوای پایتخت با بنزین وارداتی احساس می شود که نمونه آن افزایش چشمگیر حجم آلودگی هوای پایتخت در ماههای اخیر بوده است.
مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفته است،جریان رسانه ای برعلیه بنزین تولیدی در پتروشیمی هاکار جهادی را زیرسوال برده، و بنزین های وارداتی  به کشور پاتیلی بوده و فاقد استانداردهای  لازم است.
واقعیت این است که با گذشت دوسال ازطرح سرطانزا بودن بنزین تولیدی در پتروشیمی ها از ناحیه مدیران وزارت نفت،همچنان آنها، مدرکی  دال بر درست بودن مدعای خویش به نهاد های مربوطه ارایه نکرده اند.
با اینهمه،باگذشت نزدیک به  دو سال  وگردش به راست وزارت نفت دراستفاده از بنزین پتروشیمی، یک بار دیگر  صحت اظهارات مدیران قبلی وزارت نفت را به نمایش گذارده و این یعنی عقب نشینی بی سرو صدای وزارت نفت.
موضوعی که به نظر می رسد درصورت تمرکز بیشتر وزارت نفت براستفاده ازبنزین تولید داخل،نه تنها کشور از واردات بنزین بی نیاز می شد بلکه با تزریق همین منابع برای واردات بنزین به پروژه ستاره خلیج فارس ، اکنون کشور به یک صادرکننده بنزین مبدل شده بود نه یک وارد کننده صرف!

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن