دیدبان
دیدبان بررسی می کند

اسلام ستیزی در فرانسه؛ زمینه ها و پیامدها

اسلام ستیزی در فرانسه؛ زمینه ها و پیامدها

دیدبان: به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی شرایطی که امروزه فرانسه با آن مواجه است و موجی از اضطراب و نگرانی را پیرامون حضور گروه های تروریستی در جامعه فرانسه پدید آورده است، در حقیقت نتیجه رفتار ضداسلامی دولت فرانسه طی سال های گذشته است. شاید بتوان ادعا نمود که اولین جرقه های اسلام ستیزی دولت فرانسه در دوران معاصر از زمان تصویب "قانون منع حجاب" در سال 2004م توسط پارلمان این کشور زده شد. به موجب این قانون استفاده از حجاب اسلامی در مدارس دولتی فرانسه رسماً غیرقانونی اعلام شد و بسیاری از دختران مسلمان به واسطه این ممنوعیت برای تحصیل به کشورهای همسایه فرانسه سفر کرده یا در مدارس خصوصی ثبت نام کردند تا بتوانند حجاب و هویت دینی خود را حفظ کنند. بدیهی است که چنین اقدامی از سوی دولت فرانسه زمینه های نارضایتی قشر وسیعی از مسلمانان مومن و معتقد را به همراه داشت.

وضعیت مسلمانان در فرانسه

طبق آمارهای رسمی در حدود ده درصد از جمعیت 68 میلیونی فرانسه را مسلمانان به خود اختصاص می دهند، بطوری که بعد از مذهب کاتولیک دومین مذهب کشور فرانسه می باشد. اما با این حال به دلیل شرایط سخت گیرانه ای که دولت فرانسه برای این اقلیت دینی فراهم آورده است، مانند شهروندان درجه دو با آنها برخورد شده و آنان مجبور هستند که در قسمت‌های فقیرنشین و معینی از شهرهای فرانسوی زندگی کنند. در کل مسلمانان فرانسه از وضعیت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مطلوبی برخوردار نیستند و دارای محدودیت های زیادی در زمینه های مختلف هستند. این در حالی است که مخالفان مسلمانان در فرانسه از آزادی بالایی برخوردار هستند.

اکثریت جمعیت مسلمانان فرانسه را اعراب شمال آفریقا (35 درصد الجزایری، 25 درصد مراکشی و 10 درصد تونسی) به خود اختصاص می دهند که بعضاً دارای گرایش های مذهبی و حتی رادیکال هستند. اما این جمعیت قابل توجه تنها دارای هشت مسجد در سرتاسر پاریس برای انجام واجبات دینی خود هستند و هر روزه شاهد تصویب قوانین و رفتارهایی در تضاد با معتقدات خود هستند. تبعیض دینی در جامعه فرانسه غوغا می کند. شاید علت اصلی این مساله را بتوان حضور قوی جریانات صهیونیستی و لائیک در فرانسه برشمرد که تاثیرات عمیقی در نوع برخورد مسلمانان با کلیت جامعه فرانسوی و بروز رفتارهای خشونت آمیز از سوی آنان طی سال های گذشته برجای گذاشته است.

 بر این اساس، طی سال های گذشته مسلمانان فرانسه در واکنش به سیاست های ضد اسلامی دولت فرانسه اقدامات مختلفی داشته اند که بصورت مختصر بدان اشاره می گردد:

حادثه ترور یهودیان تولوز

آخرین باری که حادثه تررویستی در فرانسه اتفاق افتاد مربوط به سال 1995م می شد تا اینکه حادثه ترور هفت یهودی در شهر "تولوز " توسط یک تبعه فرانسوی الجزایری تبار به نام "محمد مراح" در سال 2012م موجی از اعتراضات عمومی علیه اسلام گرایی در فرانسه را به راه انداخت. این جوان 23 ساله الجزایری که مدتی را در منطقه وزیرستان پاکستان به یادگیری آموزش های نظامی پرداخته بود و به دلیل سابقه رفتار خشونت آمیز مدتها تحت نظر سازمان های امنیتی فرانسه قرار داشت، در سال 2012م با الهام گرفتن از یک سایت وابسته به القاعده، اقدام به تیراندازی در مقابل مدرسه‌ ای یهودی در شهر تولوز در جنوب غربی فرانسه نمود و سه کودک یهودی، یک خاخام و سه نظامی فرانسوی را به قتل رساند. اگرچه وی سرانجام ۳۲ ساعت پس از محاصره آپارتمانش از سوی پلیس، به ضرب گلوله کشته شد ولی اقدامات وی باعث شد که نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور وقت فرانسه خواستار تصویب قانونی شد که طی آن کسانی که به طور منظم به سایت‌های حامی تروریسم، نفرت و خشونت مراجعه کنند، مجازات شوند.

حمله به دفتر مجله شارلی ابدو

شارلی اِبدو مجله فکاهی چپ گرای فرانسوی است که محتوای آن عموماً انتقادی و ضد مذهبی است. بررسی سوابق این مجله گویای کارنامه هتاکانه آن در نقد و تمسخر ادیان یهودی، مسیحی و اسلام در فرانسه و حتی فرهنگ عامه در این کشور است. مسئولان این مجله در ژانویه 2015م طی اقدامی تعجب برانگیز اقدام به انتشار کاریکاتوری از پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نمودند که موجب خشم و اعتراض مسلمانان فرانسه و جهان گردید. اندکی بعد از این ماجرا دو مرد نقاب پوش با اسلحه کلاشینکف به دفتر مجله در پاریس حمله کرده و دست کم دوازده نفر از جمله سردبیر هفته نامه را کشته و ده نفر دیگر را زخمی کردند. ویدئوهای این حادثه تروریستی به سرعت در فضای مجازی منتشر گردید و پلیس فرانسه در تشریح حادثه اعلام کرد: مهاجمان به دفتر هفته نامه شارلی ابدو هنگام خروج فریاد "الله اکبر" سر داده و می گفتند "انتقام پیامبر(ص) را گرفتیم".

لازم به ذکر است که بعد از این اقدام دو جوان مسلمان تقریباً پنجاه مورد اقدام خشونت آمیز علیه مسلمانان فرانسه توسط مسیحیان افراطی صورت گرفت که هیچ یک از محاکم و دادگاههای فرانسه نسبت به آن توجهی نداشتند.

حملات تروریستی پاریس 2015

اوسط نوامبر (آبان ماه) سال جاری رسانه های فرانسوی از وقوع بحرانی امنیتی خبر دادند که توسط عناصر وابسته به داعش بصورت هماهنگ در هفت نقطه شهر پاریس به وقوع پیوست. اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد. پس از آن گزارش شد دست‌کم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است. سومین گزارش‌ از بحران پاریس مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی " باتاکلان " منتشر شد که طی آن دو مرد مسلح نزدیک به 100 نفر از حاضران را به گروگان گرفتند. پلیس فرانسه، ساعت‌ها بعد، اعلام کرد که حملات تروریستی دست‌کم در هفت نقطه پاریس به وقوع پیوسته است. 

به دنبال انعکاس اخبار این حوادث تروریستی گروه داعش شبکه اجتماعی پیام «پاریس در آتش» را منتشر و اعلام نمود: امشب یازده سپتامبر پاریس است. لازم به ذکر است که در این حملات تروریستی  تعداد 153 کشته و حدود 200 نفر زخمی شدند.

حادثه کلیسای نوو

چند روز بعد از حوادث هفت گانه پاریس ماجرایی دیگری در کلیسای "نوو" در منطقه سنت دنی پاریس به وقوع پیوست که طی آن پنج نفر مظنون به ارتباط با گروههای تروریستی بازداشت شدند. در این حادثه که با هدف دستگیری یکی از مظنونان اقدامات تروریستی هفتگانه در پاریس صورت گرفت، مغز متفکر این حوادث به نام "عبدالحمید اباعود" فرار کرد ولی چهار نفر از عناصر پلیس فرانسه در درگیریهای مذکور زخمی شدند. در پی این عملیات ایستگاه‌های مترو، خطوط اتوبوسرانی و تراموهای منطقه سنت دنی فعالیت خود را متوقف و به حالت تعطیل در آمدند.

وقوع این حملات تروریستی پیاپی موجی از نا امنی را در سرتاسر فرانسه و حتی اروپا به راه انداخت. از این رو، نهادهای امنیتی در کشورهای مذکور را به بررسی سوابق گروههای اسلامی افراطی سوق داد. یکی از مهمترین گروههای تروریستی که از سالها قبل و به دلیل شرایط اسلام ستیزی دولت فرانسه در پایتخت این کشور فعال شده و با برگزاری تجمعاتی در داخل شهر پاریس به ارعاب و تهدید مردم پرداخته بود، گروهک تروریستی "فرسان العزه" (سواران عزت) می باشد که اخیرا نیز حمایت خود را از اقدامات داعش در عراق و سوریه علنی کرده بود.  

جماعت "فرسان العزه" : واکنشی به اسلام ستیزی دولت فرانسه

این جماعت در سال 2010م در منطقه "نانت فرانکو" (محله تونسی های مقیم پاریس) توسط یک تبعه فرانسوی مراکشی الاصل به نام "محمد الشملان " و تعدادی از جوانان همفکر وی که عمدتا از مهاجران تونسی، الجزایری و ... بودند، تاسیس شد. این گروه در ابتدای فعالیت خود اقدام به راه اندازی انجمنی به نام "مبارزه با اسلام هراسی و دفاع از مسلمانان و حجاب" در فضای مجازی نمودند و در خلال آن مخالفان خود را به کشتن و اذیت و آزار تهدید می کردند.

طبق گزارش سرویس های اطلاعاتی فرانسه این جماعت با استفاده از قانون آزادی بیان در فرانسه اقدام به راه اندازی اجتماعاتی در اماکن عمومی پاریس نمود و با استفاده از همین روش افرادی را به خود جذب نمود. به موازات این جریان و افزایش فعالیت این گروه در فضای مجازی بتدریج نوع تعابیر و اصطلاحات آنان نیز تغییر یافت و از دعوت به مبارزه با اسلام هراسی و دفاع از حجاب به سوی دعوت به جذب مجاهدان برای جنگ و جهاد تمایل پیدا کرد بگونه ای که در نهایت به بیعت با داعش ختم گردید. این جماعت با الگو گیری از تفکرات سید قطب و اسامه بن لادن همه اتباع کشورهای غربی را کافر دانسته و هدف خود را در چهار مسئله خلاصه می کند: دعوت به خدا ، دعوت به توحید ، دعوت به جهاد و دعوت به خلافت اسلامی. این در حالی است که برای تحقق اهداف خود راه مبارزه مسلحانه با دولت های غربی به عنوان نظام های کافر را در پیش گرفته است .

از جمله مهمترین اعتراضات این جماعت در تابستان 2010 م برگزار گردید که در میدان "لاموت" در شهر " لاموژ " انجام شد و طی آن اعضای این جماعت مردم را به تحریم رستورانهای آمریکایی " مک دونالد " دعوت کردند. بعد از این اقدام اعتراضی موسس جماعت به نام " محمد شملان " بازداشت و به چهار ماه حبس محکوم گردید ولی اجرای این حکم چند ماه به تاخیر افتاد. لذا شملان دومین حرکت اعتراضی خود را در مقابل دادگاه شهر " مو " برگزار نمود و در آن صفحاتی از قانون مدنی فرانسه به نشانه اعتراض آتش زد.

با شدت گرفتن مباحث اختلافی پیرامون قانون منع حجاب در اماکن عمومی فرانسه اقدام به برگزاری یک تجمع دیگر اعتراضی تحت عنوان "حذف قوانین ناعادلانه علیه حجاب و نقاب" نمودند و در آن خواستار خروج نیروهای فرانسوی از مناطقی از دنیا شدند که دارای اکثریت مسلمان است. این گروه همچنین در 17 سبتامبر 2010 م اقدام به برگزاری تجمعی اعتراضی در مقابل دادگاه عالی فرانسه نمود و اقدام کشیش آمریکایی در تهدید به پاره کردن قرآن کریم را محکوم نمود. یک سال بعد در سبتامبر 2011 م و همزمان با منع خواند نماز در اماکن عمومی توسط وزارت کشور فرانسه این جماعت اولین نماز جماعت خود را در مقابل یکی از پادگانهای آموزشی نیروهای دفاع ملی فرانسه برگزار کرد.

این اقدامات باعث شد تا سازمان های امنیتی فرانسه در گزارشی که نسخه ای از آن در روزنامه "لوفیگارو" منتشر گردید، جماعت مذکور را مرتبط به افراد و گروههای اسلامی و افراط گرای خارج از فرانسه معرفی کنند. در همین گزارش بیان شده بود که روش فعالیت این جماعت بسیار شبیه به گروههای تروریستی اسلامی است بگونه ای که برای نیروهای خود آموزش های نظامی سخت و روش های گروگان گیری از مهمترین مواد آموزشی آن می باشد. به این ترتیب، در آوریل 2012 م محمد شملان رهبر جماعت فرسان العزه و برخی از دوستانش به اتهام برنامه ریزی برای چندین آدم ربایی به ویژه ربایش یک قاضی یهودی بازداشت شدند. اما بقایای جماعت بصورت پنهانی به فعالیت خود ادامه دادند.

گفتنی است که در فوریه 2013م بعد از مداخله فرانسه در بحران مالی دولت فرانسه یکی از اتباع مراکش به نام " علی بن حمو " را که در فرانسه اقامت داشت، به اتهام ارتباط با جماعت فرسان العزه از کشور اخراج نمود. به استناد گزارش های سازمان های امنیتی فرانسه این تبعه مراکشی قصد داشت که به افغانستان برود ، اما قبل از خروج از کشور بازداشت شد.

موسس: محمد شملان

جماعت فرسان العزه توسط "محمد شملان" جوان 37 ساله فرانسوی تشکیل شد. شملان درنانت غربی از پدری مراکشی و مادری فرانسوی متولد شد و بعد از تصویب قانون منع حجاب در فرانسه با راه اندازی گروههایی جهت مبارزه با این قانون بتدریج خود را در میان مسلمانان فرانسه مطرح نمود. وی در رابطه با فعالیت جماعت خود در سالهای گذشته چنین گفته بود: " انتفاضه ما روزی به عمل تبدیل خواهد شد. ما جنود ایمان هستیم و جسم خود را برای آسیب های احتمالی مهیا کرده ایم و از گفتن آن ابایی نداریم ".

از زندگی شملان اطلاعات چندانی در دست نیست اما وی در جلسه دادگاه خود اقداماتش را برای دفاع از اسلام و دفاع از خود معرفی کرد. به اعتقاد وی اجرای قانون منع حجاب و تعرض به زنان محجبه و بی تفاوتی دولت فرانسه باعث شده بود که او به عنوان یک مسلمان به دفاع از هویت و ناموس مسلمانان بپردازد.

در گزارشی که سایت "عربی 21 " آن را منتشر کرده چنین آمده است که در رایانه شخصی محمد شملان اسنادی یافت شده که در آن از نقشه های جماعت فرسان العزه برای اقدامات تروریستی پرده برداشته است. بر این اساس جماعت مذکور هدف اصلی خود را حمله به مغازه های یهودی به ویژه پنج فروشگاه تجاری متعلق به یهودیان پاریس و همچنین ترور دو قاضی یهودی قرار داده بود. لازم به ذکر است که در پرونده شملان مواردی از تخریب مغازه های یهودیان فرانسه نیز وجود داشت و همین مسئله محتویات داخل رایانه وی را به صحت نزدیکتر می ساخت.

در این گزارش همچنین آمده است که شملان با همکاری فردی به نام "داوود" که در شرکت مخابراتی اورنج (متعلق به فرانسه و رژیم صهیونیستی) آدرس و شماره تلفن های بسیاری از شخصیت های سیاسی فرانسه همچون نیکولاسارکوزی و ... را در رایانه خود ذخیره کرده و مطالبی را اعم از آدرس، شماره تلفن، اطلاعات شخصی و خانوادگی و ... در مورد برخی شخصیت های فمنیستی فرانسه و همچنین افسران بلند پایه ارتش و پلیس جمع آوری کرده تا در مواقع لزوم علیه آنها استفاده کنند. با این اوصاف، محمد شملان و دوستان وی به ده سال حبس توسط دادگاه فرانسه محکوم شدند و فعالیت بقایای این جماعت همچنان ادامه دارد.

نتیجه گیری

دولت فرانسه طی سالهای گذشته به دلیل در پیش گرفتن سیاست های ضد اسلامی زمینه مساعدی را برای بروز اقدامات خشونت طلبانه از سوی برخی اسلام گرایان ناراضی از وضعیت موجود فراهم نمود. علاوه بر این، تحولات چند سال اخیر منطقه غرب آسیا به ویژه سوریه و عراق و تمایل جوانان اروپایی برای حضور در میادین جنگی این کشورها باعث ظهور گروههای مذهبی افراطی گردیده است که جماعت فرسان العزه یکی از شاخص ترین آنها محسوب می گردد.

لازم به ذکر است که این جماعت و دیگر گروه های همسو با خود در کلیه کشورهای اروپایی مانند "شریعت برای بلژیک"، "شریعت برای انگلستان"، "شریعت برای هلند" و ... همگی به رغم تفاوت های ظاهری دارای اهداف مشترکی همچون اجرای شریعت اسلامی و برپایی خلافت اسلامی در اروپا هستند که در این میان کشور فرانسه به دلیل داشتن بیشترین آمار اتباع جذب خود به داعش و القاعده و انجام عملیات های تروریستی مستقیم در آن توسط همین افراد در وضعیت بغرنجی قرار دارد و همین مسئله باعث شده که کارشناسان امنیتی اروپایی نگاه ویژه ای به تحولات فرانسه و بازتاب های آن داشته باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن