دیدبان

اعتیاد دانشجویان به شبکه های اجتماعی

اعتیاد دانشجویان به شبکه های اجتماعی

دیدبان: امان‌الله قرائی مقدم در خصوص مضرات استفاده بیش‌ازحد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر تحصیل دانش‌آموزان اظهار داشت:‌ هم‌اکنون برخی معلمان و اساتید دانشگاه نسبت به استفاده بیش‌ازحد دانش‌آموزان و دانشجویان از موبایل در کلاس درس و حضور در شبکه‌های اجتماعی ابراز نارضایتی می‌کنند.

وی افزود: اعتیاد برخی نوجوانان و جوانان به شبکه‌های اجتماعی به حدی زیاد شده است که حتی در کلاس درس و زمان تدریس معلم و استاد در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند.این جامعه‌شناس گفت: استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان از شبکه‌های اجتماعی در کلاس درس نوعی بی‌نظمی ایجاد کرده و از سوی دیگر در جریان یادگیری اخلال ایجاد می‌کند و موجب فروریختگی آموزش می‌شود.

بیگانگی نسل فعلی بافرهنگ اصیل کشور

قرائی مقدم تصریح کرد: غرق شدن جوانان در فضای مجازی باعث شده است تا نسل فعلی بافرهنگ اصیل کشور بیگانه باشند و به‌آسانی تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرند. این درد به حدی مزمن شده است که بیگانگی بافرهنگ ملی از همان دوره ابتدایی آغاز می‌شود.‌به گفته وی، دانش‌آموزان و دانشجویانی که درگیر شبکه‌های اجتماعی هستند، تمرکزشان بر درس کاهش می‌یابد و این موضوع افت تحصیلی را به همراه دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: تحقیقات علمی ثابت کرده است که افت علمی در میان دانش‌آموزان و دانشجویانی که بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، مشهودتر است.وی با اشاره به اینکه تمرکز حواس در کلاس درس در کیفیت یادگیری بسیار مؤثر است، بیان کرد: این موضوع در حالی است که امروزه اساتید و معلمان ما در رابطه با اعمال ممنوعیت استفاده از موبایل در کلاس درس ناتوان هستند.

شکل‌گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف

قرائی مقدم ادامه داد: یکی دیگر از تبعات منفی و بسیار مهم شبکه‌های اجتماعی بر دانش‌آموزان شکل‌گیری ارتباط و دوستی با جنس مخالف است که به‌هیچ‌عنوان برای گروه سنی نوجوانان مناسب نیست و با آسیب‌های متعددی همراه است.

وی افزود:‌ استفاده زیاد از اینترنت و تلفن همراه در ایجاد آسیب‌های روانی در دانش‌آموزان مؤثر است همچنین استفاده بیش‌ازحد از اینترنت و تلفن همراه می‌تواند در عدم کنترل اجتماعی دانش‌آموزان از سوی جامعه و خانواده تأثیر بسزایی داشته باشد.
این جامعه‌شناس با هشدار نسبت به تغییر زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی گفت: هم‌اکنون در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی مرسوم شده که برخی واژه‌ها را به شکل خاصی یادداشت می‌کنند همین موضوع منجر می‌شود تا این نوع نوشتار ملکه ذهن قشر دانش‌آموز شود و تسلط آن‌ها بر خواندن و نوشتن کاهش یابد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران