دیدبان

اصرار غرب برای انصراف حزب الله

اصرار غرب برای انصراف حزب الله

دیدبان: بعد از آنکه رژیم صهیونیستی یک سال پیش (اواخر دی‌ماه 93) سردار «محمد علی الله‌دادی» و «جهاد مغنیه» فرزند «عماد مغنیه» فرمانده ارشد شهید حزب‌الله را در جنوب سوریه ترور کرد و پاسخ محکمی از حزب‌الله دریافت کرد، اکنون اسرائیل از بیم پاسخ حزب‌الله در حال فشار آوردن بر طرف‌هایی در لبنان است تا مانع پاسخ حزب‌الله شوند.

یک منبع دیپلماتیک اروپایی به روزنامه «القبس» کویت گفته که تماس‌هایی بین‌المللی با طرف‌های لبنانی گرفته و اصرار شده که حزب‌الله انتقام خون «سمیر القنطار» فرمانده خود را که در سوریه ترور شد از اسرائیل نگیرد.

القبس امروز شنبه به نقل از این منبع اروپایی که نامش را فاش نکرد، نوشت: در این تماس‌ها «به اصرار شدید» از بیروت خواسته شده که حزب‌الله هیچ عملیات انتقامجویانه‌ای علیه اسرائیل اجرا نکند.

این منبع گفته که طرف‌های لبنانی می‌دانند که تهدیدهای دولت «بنیامین نتانیاهو» (نخست‌وزیر اسرائیل) چه مستقیم، چه غیرمستقیم از طرف وزرایش و تهدیدهایی که در روزنامه‌ها مطرح شده «خیلی جدی» است و فرقی نمی‌کند که عملیات انتقامی در حدفاصل خط درگیری در جولان (اشغالی) باشد یا در خط آبی که سازمان ملل آن را تعیین کرده تا حد فاصلی میان لبنان و اسرائیل باشد.

این منبع با اشاره به وضعیت حساس در آستانه جنگ 33 روزه در سال 2006 گفته که «شرایط آمادگی در اسرائیل چه در سطح روانی چه در سطح سیاسی خیلی حساس‌تر از سال 2006 است و به نظر می‌رسد که دولت نتانیاهو آمادگی بیشتری برای ورود به جنگی بزرگ و خسارت‌زننده به لبنان را دارد یا شاید نقاط حساسی در سوریه از جمله نقاط حضور یگان‌های حزب‌الله در خاک سوریه را بزند».

این منبع در ادامه این ادعاها همچنین گفته است که حزب‌الله شاید محتاط‌تر باشد زیرا می‌داند که اسرائیل ممکن است «حادثه دردناکی» را برای ورود مستقیم به دو خط درگیری‌ها در لبنان و سوریه بپذیرد تا در چانه‌زنی‌ها[ی سیاسی] جاری جای خود را باز کند، اما همیشه این احتمال وجود دارد، هر چند این مسئله احتمالش در ارزیابی حزب‌الله ضعیف باشد.

این منبع در ادامه فضاسازی علیه حزب‌الله در افکار عمومی، آنچه آن را در این لحظه و در این مسئله «عقلانی بودن ایران» نامید، مطرح کرد و مدعی شد که شاید تهران به حزب‌الله گفته باشد که از اقدام انتقامی صرف‌نظر کند زیرا وضعیت بشدت در منطقه در هم تنیده است و بهتر است هر گامی بدقت سنجیده شود زیرا هیچ کس قادر نیست در چنین فضای مه‌آلودی نتیجه را حدس بزند.

این فضاسازی در حالی انجام می‌شود که سید حسن نصرالله هفته گذشته پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر «سمیر القنطار» و خاکسپاری او صریحا اعلام کرد که حزب‌الله معتقد است که «یقینا» اسرائیل قنطار را ترور کرده و «مقاومت پاسخگویی را حق خود می‌داند و در زمان و مکان و شرایطی که مناسب بداند از این حق استفاده خواهد کرد».

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی در رژیم صهیونیستی منتشر شده که حاکی از فشار روانی و امنیتی فزاینده بر دولت رژیم صهیونیستی به دلیل پاسخ احتمالی حزب‌الله به اسرائیل در انتقام خون سمیر القنطار است.

 

منبع:مشرق

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن