دیدبان

دلیل هفت‌ ماه غیبت روحانی در مجمع چیست؟

دلیل هفت‌ ماه غیبت روحانی در مجمع چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، رییس‌جمهور یکی از اعضای حقوقی مجمع تشخیص است که طبق قانون بایستی در جلسات این مجمع حضورداشته باشد، اما بیش از هفت ماه است که رییس‌جمهور در این جلسات شرکت نمی‌کند.

مدتی پیش این خبر در رسانه‌ها مطرح شد و شنیده‌ها حاکی از آن بود که آقای روحانی به دلیل مخالفت‌هایی که با تدوین برنامه ششم توسعه دارند و معتقدند چون دولت مجری این برنامه بوده طبعاً باید با نظر وی این برنامه تدوین شود، به نشانه اعتراض در جلسات اخیر شرکت نکرده است
.

بر اساس گزارشی که  منتشر شد، غیبت‌های مکرر رییس‌جمهور در مجمع تشخیص مصلحت نظام طی شش ماه گذشته (از خرداد تا آبان ماه) به روایت تصویر خبرگزاری‌ها به نمایش درآمده و بنا بر تصاویر موجود، آخرین جلسه‌ای که رییس‌جمهور در مجمع تشخیص شرکت کرده، در تاریخ 94/3/2 بوده است که تاکنون بیش از هفت ماه این غیبت به طول انجامیده است.

این اقدام رییس‌جمهور سال گذشته نیز به دلیل تصمیم‌گیری مجمع در «حل معضل شرایط عزل رییس‌کل بانک مرکزی» تکرار شد و وی به مدت حدوداً سه ماه از شرکت در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام خودداری کرد.

این رفتار رییس‌جمهور شباهت بسیاری با قهر محمود احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری‌اش با مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد؛ احمدی‌نژاد، در دولت دهم بیش از سه سال در جلسات مجمع تشخیص شرکت نمی‌کرد و طی سال‌های 88 تا 91 با این مجمع قهر کرده بود.

این خبر واکنش محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت یازدهم را در پی داشت. آقای سخنگو درباره علت غیبت طولانی‌مدت رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «علت عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشغله کاری است.»

شاید از این استدلال نوبخت بتوان نتیجه گرفت که افراد دیگری که در مجمع شرکت می‌کنند مشغله دیگری ندارند و به‌نوعی بیکار هستند![1] جالب اینجاست که این توجیه دقیقاً توسط سخنگوی دولت قبل، صادق الهام، مطرح شده بود و الهام در آن زمان برای توجیه غیبت‌های احمدی‌نژاد، این مجمع را «فاقد کارایی و جایی برای سرگرم کردن چهره‌های سیاسی بیکار» دانسته بود.[2]

اما مصاحبه با یکی از اعضای حقیقی مجمع حقایق بیشتری در این زمینه را برای مردم و رسانه‌ها آشکار کرد. در همین زمینه حجت‌الاسلام محمود محمدی عراقی درباره علت غیبت روحانی در جلسات مجمع، اظهار داشت: این مسئله در همین جلسه اخیر از سوی آقای هاشمی مطرح شد؛ وقتی بحث سیاست‌های برنامه ششم توسعه در مجمع مطرح شد، آقای روحانی معتقد بود که تعیین این سیاست‌ها از وظایف دولت است و نباید مجمع در این مسئله ورود کند، اما اکثر اعضای مجمع خواستند که مجمع درباره این سیاست‌ها ورود پیدا کند، لذا آقای روحانی بعدازآن جلسه دیگر در جلسات مجمع شرکت نکردند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایشان به دلیل اعتراض به این روند مجمع از حضور در جلسات امتناع می‌کند، گفت: از صحبت‌های آقای هاشمی این‌طور استفاده می‌شد که انگار آقای رئیس‌جمهور وقتی نظر اعضای مجمع این‌گونه شد، قهر کردند و به مجمع نیامدند.

حجت‌الاسلام محمدی عراقی درعین‌حال به موضع سخنگوی دولت درباره علت غیبت روحانی اشاره کرد و یادآور شد: نماینده دولت گفته است که این غیبت فقط به خاطر مشغله کاری بوده است چراکه ممکن است مجمع چندین ساعت درباره یک ماده بحث کند؛ بنابراین دلیلشان این بود که البته واقعیت این نیست.[3]

از سوی دیگر،‌ مشرق در گزارشی دیگر که منتشر شد طی آن با بررسی عملکرد آبان ماه رییس‌جمهور، نشان داده شد که روحانی در دو روزی که جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزارشده است، جز ارسال پیام و گفتگو، اقدام مؤثر دیگری نداشته‌اند و به نظر می‌رسد که فرصت کافی برای حضور در جلسات مجمع را داشته‌اند.

درنهایت این قهر و غیبت رییس‌جمهور به‌جایی رسید که صدای رییس مجمع تشخیص را نیز درآورد. هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع، در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌ها درباره غیبت رییس‌جمهور گفت: «توقع داریم روحانی به جلسات مجمع بیاید، البته توقع جامعه این است که رؤسای قوا در جلسات مجمع که بزرگان کشور جمع می‌شوند، منظم شرکت کنند.»[4] باید منتظر ماند و دید که رییس‌جمهور تا کی به این رفتار غیرقانونی خود ادامه می‌دهد و بخشی از حقوق مردم را- که حضور نماینده آن‌ها در جلسات عالی تصمیم‌گیری در نظام است- نادیده می‌گیرد.

روحانی به‌جای غیبت در مجمع به کدام کار مردم رسیدگی می‌کند؟//آماده انتشار

این رفتار احمدی نژادی روحانی و عدم پاسخگویی به انتقادات مسئولین و مردم درباره عدم حضور در جلسات مجمع در حالی صورت می‌پذیرد که دیگر دولتی‌ها همچون معصومه خانم ابتکار، به جای پاسخگویی و حل مشکل آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها، همراه با معاون اول برای بازدید از ناو جماران، به جزیره خوش آب و هوای کیش می‌رود تا به صورت دورکاری بر آلودگی و تنفس شهر تهران نظارت داشته باشد.

 


[1]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/500758

[2]- http://alef.ir/vdcft0dyjw6dtya.igiw.html?152154

[3]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/502675

[4]- http://www.mashreghnews.ir/fa/news/510905

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن