دیدبان

هشدار نیکلاس برنز درباره شروع جنگ جهانی سوم

هشدار نیکلاس برنز درباره شروع جنگ جهانی سوم

 "دیدبان":دست‌آوردهاي استراتژيك جنگ 8 روزه غزه براي محور مقاومت و خصوصا جمهوري اسلامي ايران به عنوان بازيگري اصلي اين محور، هر روز بيش از پيش نمايان مي‌شود چنانكه اينبار نيكلاس برنز ديپلمات ارشد و شناخته شده امريكا و از گزينه‌هاي تصدي وزارت امور خارجه دولت اوباما،‌ با اتكا به آن،‌ هرگونه حمله اسرائيل به ايران را به منزله برپا شدن جنگ جهاني سوم قلمداد كرده است.

به گزارش رجانيوز،‌ نیکلاس برنز معاون وزارت خارجه آمریکا در دوران جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای با عنوان «منازعه خاورمیانه: کبریتی برای روشن کردن آتش جنگ جهانی سوم» که در وبسایت آمریکایی «یو اس اسکرایب» منتشر شده، نوشت: با تداوم تنش‌ها در خاورمیانه ممکن است شاهد جنگ جهانی سوم دیگری باشیم.
 
نویسنده این مقاله كه مسئول ميز ايران در وزارت امور خارجه امريكا بوده است،‌ در توصیف توانایی و اقتدار نظامی جریان مقاومت و جمهوری اسلامی در تقابل با هرگونه تهاجم خارجی با استناد به جنگ 8 روزه در غزه،‌ به انتقال فناوری تولید موشک های برد بلند از سوی ایران به گروه های فلسطینی اشاره می‌کند و معتقد است آتش بس بین حماس و اسرائیل مثل آتش بس‌های سال های 2008 و 2009 کوتاه مدت خواهد بود و احتمال شروع جنگی جدید بین طرفین بسیار بالاست.
 
نماينده پيشين امريكا در مذاكرات 1+5 با ايران، در ادامه به تاکید فرماندهان نظامي ايران مبنی بر در تیررس بودن پایگاه‌های آمریکا توسط موشک‌های ایراني اشاره می‌کند و می‌نویسد: ماکت پایگاه‌های منطقه ای آمریکا بارها در رزمایش های سپاه پاسداران ایران بمباران شده است.
 
این مقام ارشد سیاست خارجی آمریکا معتقد است، خاورمیانه شبیه ردیفی از دومینوهاست که در صورت لغزیدن اسرائیل به جنگ، دیگر قطعات هم به سمت جنگ خواهند لغزید.
 
وی، زنجیره پیمان ها و توافقات دفاعی بین کشورهای مختلف خاورمیانه با یکدیگر و قدرت های بین المللی را یادآور می شود و معتقد است در صورت ماجراجویی رژیم صهیونیستی علیه ایران، لبنان، گروه‌هاي فلسطینی، سوریه و حتی بسیار از کشورهای عربی و آفریقایی منطقه با تل آویو و هم پیمانانش درگیر جنگ خواهند شد.
 
اين در حالي است كه برنز در اشاره به بسیاری از کشورهای عربی منطقه از درگیر شدن گروه های محلی مدافع ایران با دولت های طرفدار آمریکا در صورت وقوع چنین جنگی نيز ابراز نگرانی كرده است.
 
در شرایطی که روسیه قاطعانه از سوریه در مقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت می‌کند، برنز حمایت قاطع و حتی ورود به جنگ مسکو و چین در حمایت از تهران را نیز بعید نمی‌داند و می‌نویسد: حتی بازیگران بین المللی بزرگتری مثل روسیه و چین هم ممکن است به خاطر ملاحظات امنیتی و اقتصادی خود در حمایت از ایران وارد جنگ شوند.
 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن