دیدبان
تأکید آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

پرهیز از دروغ و ریخت و پاش در انتخابات

پرهیز از دروغ و ریخت و پاش در انتخابات

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی که صبح امروز در درس خارج فقه و اصول در مسجد اعظم قم سخن می‌گفت، با اشاره به نزدیک بودن انتخابات پیش رو اظهار داشت: در حکومت اسلامی باید انتخابات هم اسلامی باشد و براساس اصول اسلام پیاده شود.

مرجع تقلید شیعیان افزود: آمریکا و اروپا صاحب یک حکومت مادی هستند و در انتخابات دروغ می‌گویند و به دلیل اینکه اسلامی نیستند، انتظاری از آنها نیست اما در مملکت اسلامی، باید تمام اصول اخلاقی حفظ شود و صدمه‌ای به این اصول وارد نشود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از اصول مهم اخلاقی در انتخابات، پرهیز از تخریب در ایام انتخابات است و این تخریب و تهمت زدن، خلاف شرع آشکار است و عداوت زیادی نیز بر اثر این تخریب حاصل می شود که از آثار سوء آن است.

وی تأکید کرد: وعده دروغ دیگر آسیب انتخابات است؛ برخی برای رای آوردن، آسمان را به زمین می‌دوزند و وعده‌های دروغین می‌دهند که ممکن است برخی افراد ساده لوح را فریب دهد اما در نهایت منجر به بی‌اعتمادی مردم می‌شود و بهتر است کاندیداها امکانات موجود را در نظر بگیرند.

آیت الله مکارم شیرازی کاندیداها را به صرفه جویی و جلوگیری از ریخت و پاش‌های انتخاباتی توصیه کرد و گفت: در دوره‌های پیشین دیدم که 50 عکس یک کاندیدا را کنار هم می‌زدند و همچنین برخی ریخت و پاشه‌ای دیگر برای خرید رای صورت می‌گرفت که مردم را به این نکته ظنین می‌کند که این شخص با این تبلیغات، به دنبال به دست آوردن گنجی از این انتخابات است که این کارها نباید صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید با تحقیق دست به انتخاب بزنند و اگر خودشان برای انتخاب مشکل دارند، از افراد آگاه سؤال کنند زیرا با رأی آن‌ها کسی به پستی می‌رسد و باید این رأی از مسائل قومی و خانوادگی و قبیله‌ای به دور باشد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: امیدواریم انتخاباتی پرشور برگزار شود و کسانی انتخاب شوند که علاوه بر تقوا، صاحب رأی و تجربه باشند و بتوانند برای کشور مفید واقع شوند. انشاءالله انتخاباتی پرشور و مفید و دارای کارایی برای کشور برگزار شود و مردم در این انتخابات حضور خوبی به هم رسانند.

مرجع تقلید شیعیان با بیان حدیثی از امام حسن عسکری(ع) تصریح کرد: ایشان(ع) می‌فرمایند که تمام اعمال خبیث و زشت در انباری است که در آن قفل است و کلید آن دروغ است. وقتی دروغ بیاید، این در باز می شود و همه بدی‌ها و پلیدی‌ها از آن بیرون می‌آید.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این حدیث به واقعیتی اشاره می‌کند که در بین مردم وجود دارد. به‌عنوان مثال اجناس را با محتویاتی خلاف آنچه که روی آن نوشته‌اند، می‌فروشند. با دروغ مرتکب کم فروشی، احتکار و گران فروشی می‌شوند و مرتکب تدلیس می‌شوند که این در مسائل مربوط به کسب و کار و تجارت است و سرمایه‌شان را دروغ قرار می‌دهند.

آیت الله مکارم شیرازی به شکسته شدن قداست خانواده توسط دروغ اشاره کرد و گفت: خدای نکرده زن یا شوهر مرتکب خیانت می‌شوند و سپس با دروغ سعی در پوشاندن آن می‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کرد: دروغ نباید در جامعه باشد و ملت و دولت نباید به یکدیگر خلاف بگویند و این دو سویه است. اگر دروغ از دنیای امروز حذف شود، اکثر مشکلات دنیا اصلاح می‌شود. سرمایه جامعه اعتماد است و مردم باید به یکدیگر و مسئولان ادارات اعتماد داشته باشند.

وی با اشاره به دروغ‌های مکرر آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم، گفت: در حالی که خودشان به تکفیری‌ها کمک می‌کنند، می‌گویند که ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و این دروغ را به راحتی می‌گویند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: چسب بین آجرهای جامعه که سبب استحکام جامعه می‌شود، اعتماد است و دروغ این اعتماد را از بین می‌برد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن