دیدبان
"خالد البطش" از رهبران جهاد اسلامی

احساس آرامش را از اشغالگران می‌گیریم

احساس آرامش را از اشغالگران می‌گیریم

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، امنیه ابو الخیر خبرنگار دنیا الوطن با خالد البطش یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین آخرین تحولات جاری فلسطین و مواضع جنبش جهاد اسلامی فلسطین در خصوص مسائل مهم و حساسی همچون طرح آشتی ملی، آتش بس، روابط با حماس، گذرگاه رفح و سفر قریب الوقوع رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، خالد البطش یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین همواره به رک گویی و میانه رویی دوست داشتنی معروف بوده است، جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم همواره در میان شکاف حاصل بین گروه های مختلف فلسطینی نقش میانجی را ایفا کرده است، و برای سالیان متمادی سعی جهاد اسلامی بر این بوده تا از میزان حجم و مشکلات اهالی غزه بکاهد، اهالی غزه ای که از یک سو با دشمن صهیونیستی روبه رو هستند و از سوی دیگر با فشارهای ناشی از اختلافات گروه های فلسطینی با یکدیگر در رنج و عذاب بوده اند.

خالد البطش یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی فلسطین است، او چهره ای شناخته شده بین مردم فلسطین است، زمانی که مشکلی بین گروه های فلسطینی شکل می گیرد، تنها نامی که همه گروه ها می برند، تا با کمک او این مشکلات حل شوند، خالد البطش است.

دنیا الوطن در این زمینه با خالد البطش گفت وگوی کاملی را انجام داده است و از وی در خصوص برخی از سرفصل های مهم فلسطینیان سوالاتی را پرسیده است که می توان به این موضوعات که جنبه داخلی و خارجی دارد، اشاره کرد.

پرونده نخست؛ پرونده مذاکرات سازش

سوال : پرونده مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل تاکنون به کجا انجامیده است ؟

خالد البطش : ما در جنبش جهاد اسلامی در قالب گروه های مقاومت ملی و اسلامی فلسطین در تخصص ما نیست که بخواهیم وارد مذاکرات با اشغالگران اسرائیلی باشیم، و در راستای وجود و بقای اشغالگری چنین مذاکراتی را جایز نمی دانیم و این مذاکرات در سایه اختلال حاصل در موازین قدرت های کنونی نیز به صلاح نیست.

نتایج هرگونه مذاکره ای در موازنه قدرت ها بر روی زمین منعکس و جلوه گر می شود، از این رو اگر قرار باشد یک طرف نیرومند باشد و طرف مقابل ضعیف باشد، در این صورت نتایج به نفع طرف نیرومند و قوی متجلی خواهد شد.

از زمانی که مذاکرات بین تشکیلات خودگردان فلسطین و اشغالگران آغاز شده تاکنون ولو برای یک بار هم که شده این مذاکرات به نفع فلسطینیان نبوده است، چرا که اشغالگر همواره شرایط و نظر خود را به طرف فلسطینی تحمیل می کرد  و زمانی که برخواسته های خود اصرار می ورزیدیم آن چه در برابر خود می یافتیم تحریم‌ها بودند.

به همین دلیل است که ما نمی‌خواهیم این مذاکرات تکرار شوند، چرا که در سایه اختلال موجود در موازنه قوا این مذاکرات به صلاح نیست، این مرحله کنونی مرحله آزادی ملی عالی است، ابتدا باید دولت خود را برپا کنیم، سپس درباره برخی از حقوق خود مثلا درباره گاز و نفت و مرزها مذاکره کنیم.

تا زمانی که ما در مرحله آزادی ملی هستیم اولویت هم اکنون برای ما مبارزه و درگیری با اشغالگر است، این درگیری با تمام اشکال فعالیت های مردمی و مقاومت و حتی مسلحانه هم باید صورت گیرد،‌ تا از این طریق اشغالگران را وادار به خروج از سرزمین خود و مقدساتمان کنیم.

از این رو مذاکرات تنها در تخصص تشکیلات خودگردان فلسطین است، اگر چه ما در اصل هم با چنین مذاکراتی مخالف هستیم، ولو این که این مذاکرات از همان بدو آغازش تا به امروز برای ملت فلسطین نتایج فاجعه باری را به دنبال داشته است.

سوال : شما در مذاکرات آتش بس اشراف داشتید، لطفا بگویید، آیا چیزی هم از این مذاکرات محقق شد، یا این که غزه دست خالی از این مذاکرات بیرون آمد ؟

خالد البطش : درباره شرایط آتش بس باید بگویم که ما اعتراض داشتیم، چرا که حملات اسرائیل برای مدت 51 روز ادامه داشت، زمانی هم که قاهره تماس گرفت و از این تماس هم ممنون هستیم، آمد و مذاکرات غیر مستقیم را هدایت کرد.

ما در آن زمان یک گروه واحد فلسطینی بودیم که از طریق قاهره مذاکره می‌کردیم، از این رو ما مستقیم وارد مذاکره با اشغالگران صهیونیست نمی شدیم، ما در این مذاکرات پیرامون موضع مشترک و واحدی سخن می گفتیم، یعنی توقف تجاوز و اجرای آتش بس، می خواستیم ملت خود را در امان نگاه داریم، به فضل ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین در نوارغزه موفق شدیم آتش بس را تحمیل کنیم.

این دشمن درک کرد که نبرد با اسرائیل برای ما پایانی ندارد و اسرائیل نتوانسته است در این نبرد مساله را یک سره کند و نتوانسته است ملت فلسطین را ضربه فنی کند.

اگر ما از طریق مذاکرات غیر مستقیم به مذاکره باز می‌گشتیم، نبردی در نوار غزه در می گرفت، از این رو بود که مذاکرات خود را با اسرائیل از طریق میانجیگری مصر پیگیری کردیم، اما بعد از توقف تجاوز توافق از دو بخش تشکیل شده بود، بخش نخست آن مربوط به توقف تجاوز مسلحانه برضد ملت فلسطین بود و این بخش به آتش بس مربوط می شد، آتش بس بین اشغالگران و مقاومت، که قرار بود راس ساعت صفر آغاز شود و پایانش هم با از بین رفتن آتش بس خواهد بود.

اما بخش دوم آن مربوط به بازگشایی مجدد گذرگاه ها بود، که به صورت همزمان باید گذرگاه های بین نوارغزه و کرانه باختری نیز بازگشایی می شدند و گذرگاه های بین غزه و جهان بیرون هم علاوه بر آن بازگشایی می شدند، تا از این طریق کمک های بشر دوستانه و کمک های مربوط به بازسازی غزه وارد می شدند و آزادی حرکت و نقل و انتقال افراد نیز تضمین می شد.

بخش اول از این توافق که مربوط به آتش بس بود، همه به آن متعهد شدند، اما در بخش دوم که مربوط به گذرگاه ها می شد، که در تخصص مقاومت هم نبود، مربوط به تشکیلات خودگردان فلسطین است و دشمن اسرائیلی باید آن را اجرا می‌کرد.

این وظیفه مثلا جهاد اسلامی فلسطین نیست که گردان‌های قدس را به مرزها اعزام کند، یا این که کارکنانی را به این گذرگاه ها بفرستد، این بخش از کار جزو وظایف دولت و تشکیلات خودگردان فلسطین بود، از این رو بخش دوم به صورت طبیعی و مناسب اجرا نشد، باید گفت در نتیجه این گذرگاه ها گشوده نشده است تا سازندگی آغاز شود، به همین دلیل بازسازی غزه با کُندی پیش می رود، گذرگاه ها مسدود هستند و ادامه داشتن مسدود بودن گذرگاه ها هنوز بر اوضاع غزه حاکم است.

اسرائیل در شرایط آتش بس هم اخلال کرده است و در این باره به تعهدات خود عمل نکرده است، از این رو این توافق تا به امروز عملی نشده است، از این رو ما از دولت مصر می خواهیم تا تمام تلاش خود را به کار بندد و برای اجرای کامل آتش بس با تمام جزئیاتش به وظایف خود عمل کند.

اما اگر اوضاع به همین منوال کنونی باقی بماند، یعنی اسرائیل کماکان به این مسائل پشت کند و جامعه بین المللی هم به سکوت خود در این باره ادامه دهد و طرف مصری هم نخواهد توان لازمی برای تحمیل اسرائیل و وادار کردن آن برای اجرای این شرایط از خود نشان دهد، من از این مکان به شما اطمینان خواهم داد، که آتش بس از هم فرو خواهد پاشید و بار دیگر به میدان کارزار و نبرد با اشغالگر اسرائیلی باز می گردیم.

آن چه من امروز می‌گویم به وضوح این است که آن چه امروز صورت می گیرد بیانگر سستی آتش بس فعلی است، چرا که اشغالگر اسرائیلی به شرایط مقاومت هنوز تن نداده است.

هنوز محاصره پایان نپذیرفته است و فلسطینیان هیچ احساسی مبنی بر بهبود اوضاع خود ندارند و زندگی روزمره مردم هم بهبود نیافته بلکه برعکس حتی مشکلات مردم هم دو چندان شده است.

این یک فاجعه است که روزانه دهها نفر از طریق گذرگاه بیت حانون رفت و آمد کنند اما شهروندان نتوانند از طریق گذرگاه زمینی رفح به جهان خارج برسند، از این رو این بخش از مساله وظیفه تشکیلات خودگردان فلسطین است، و دولت وفاق ملی و طرف مصری باید در این راستا دست به کار شوند و با گشودن گذرگاه اجازه دهند، مستلزمات بازسازی مجدد غزه وارد این منطقه شود.

سوال : مذاکرات از بیش از یک سال قبل تا به امروز متوقف است و سخنانی هم می شنویم با این مضمون که گفته می شود، جنبش مقاومت به شرایط اسرائیل تن داده است، نظر شما در این خصوص چیست ؟

خالد البطش : این سخنان به صورت قاطع و کامل نادرست است،‌ باید بین آن بخش از جامعه فلسطینی که نمی خواهند مقاومتی وجود داشته باشد، و این گروه که به سمت سازمان های بین المللی کشش دارند  و حتی با این سازمان ها فعالیت می‌کنند، و براساس خط مشی آن گام بر می دارند و نمی خواهند شناخت درستی از واقعیت فلسطینیان به دست آید تمایز قایل شویم.

مقاومت به شرایط تن نداده است و دلیل آن نیز موشک های مقاومت است که در حال نیرومند تر شدن هستند، مقاومت به صورت روزانه در حال بالا بردن سطح توانایی خود می باشد، مقاومت در هر روزی که می گذرد به یک دست آورد می رسد.

مقاومت در سخنان و مواضع خود تغییری ایجاد نکرده است، مقاومت هرگز هم اجازه نمی دهد در این بین نقش قربانی داشته باشد، یا این که به گفته برخی به استخوانی نرم در دستان اشغالگران تبدیل شود، اشغالگر اکنون درک کرده است که با وجود تلفات انسانی بسیاری که در نبرد آزادی تقدیم کردیم، نبرد آزادی تازه شروع شده است و نبرد برای نابودی اسرائیل هنوز شروع نشده است، نبرد ما با دشمن اشغالگر نبردی باز است، از این رو اجازه نمی دهیم این دشمن احساس آرامش و امنیت کند.

سوال : هم اکنون سوالی در بین مردم و اهالی نوار غزه بوجود آمده است، وعده های جنبش حماس به مردم کجا رفته است؟‌

خالد البطش : من از جنبش حماس نیستم که بخواهم به این پرسش شما جواب بدهم، اما من به عنوان یک شهروند جواب می دهم و می گویم، اگر این تحریم ها ادامه داشته باشد، هر جنبش دیگری جای حماس هم می بود، نمی توانست هیچ اقدامی را به عمل آورد.

محاصره و تحریم دولت های بسیاری را ویران کرده است، عراق یک کشور مستقل است، محاصره و تحریم شد، از هم فروپاشید، تجربه جنبش حماس در خصوص دولت و اداره امور دولت از سال 2007 آغاز شد، و تنها بعد از گذشت یک سال با تحریم و محاصره روبه رو شد، از این رو هنوز به حماس فرصتی داده نشده تا اداره حکومت را تجربه کند، حماس هنوز نتوانسته است سرپرستی و اداره ملت را به دست بگیرد تا بعد اکنون قصد داشته باشیم درباره موفقیت یا شکست عملکرد حماس این جنبش را مورد بازخواست قرار دهیم.

حماس تحریم شد و ملتی که حماس را برگزید با تصمیمی بین المللی محاصره شد، جامعه بین المللی می خواست تا حماس به عنوان اهرم فشار به پارلمان فلسطین راه یابد، یعنی با 30 یا 40 نماینده به پارلمان راه یابد و در خصوص پروژه مذاکرات با اسرائیل اندک مخالفتی کند و بعد از مدتی تصمیم برای مذاکره تسویه شود و این تصمیم سریعا به تصویب برسد، اما آن چه روی داد یک دگرگونی واقعی در صحنه سیاسی فلسطینی بود، حماس موفق شد با رای اکثریت ملت به اکثریت کرسی های پارلمان دست یابد و با همان رای اکثریت مساله مذاکره و سازش با اسرائیل را رد کرد، از این رو مانعی در برابر عادی سازی روابط با اسرائیل شد.

هم اکنون این اوضاع خوشایند جامعه بین المللی نیست، از این رو این جامعه بین المللی تصمیم گرفت تا در برابر حماس موانعی را قرار دهد، هم اکنون ما با تحریم مواجه هستیم و شکافی خونین بوجود آمده است که تاکنون بیش از هزار قربانی و شهید گرفته است و تا به امروز ما با آثار و نتایج آن روبه رو هستیم.

ما اکنون گرفتار شکاف و تحریم شده‌ایم، تحریم خواست بین‌المللی است، اما در خصوص شکاف و جدایی داخلی بین ماست، باید برای به دست آوردن مجدد وحدت ملی اقدام کنیم، ما با وحدت می توانیم باهم به جنگ دشمن اشغالگر برویم، مبارزه کنیم و جهاد نماییم، از این طریق است که باهم می توانیم به تحریم پایان دهیم، از این طریق است که می توانیم حقوق مسلم ملت فلسطین را احقاق کنیم.

برای رسیدن به این مرحله نیازمند باز گرداندن اعتبار سابق به مساله پروژه ملی فلسطینی هستیم، باید برای بازسازی نهادهای سازمان آزادیبخش فلسطین براساس اصولی جدید اقدام کنیم، باید اداره ای ملی برای سازش با اشغالگران اسرائیلی بوجود آوریم، بدون این موارد همه چیز به مثابه وقت کشی خواهد بود و اگر اداره پروژه ملی و پرونده آشتی به درستی صورت نگیرد بزرگ ترین زیان دیده از آن خود ملت فلسطین خواهد بود.

پرونده دوم پرونده آشتی

سوال : موضع شما در خصوص مشارکت در شورای ملی چیست ؟

خالد البطش : ما در جنبش جهاد اسلامی فلسطین و به همراه ما تمام گروه های مقاومت فلسطینی خواستار بازنگری در سازمان آزادیبخش فلسطین هستیم، و این مساله باید براساس معیارهای جدید صورت گیرد و برای ما از اهیمت بسیاری برخوردار است، ما همچنین خواستار بازگردانده شدن هیبت و عظمت به پروژه ملی هستیم، و این مساله را در قاهره و در امان مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

هم اکنون دعوت های بسیاری برای برگزاری شورای ملی فلسطینی مطرح می شود، و این خواسته ها از سه ماه قبل به امروز است، موضع جهاد اسلامی در این باره بسیار واضح است، و آن این است که برگزاری این شورای ملی در راستای نبود توافق تنها باعث تعمیق اختلافات خواهد شد، و به همین دلیل همه را از این مساله برحذر داشتیم، از این رو تلاش هایی را هم به عمل آوردیم تا مساله برگزاری این شورا فعلا بتعویق بیفتد، چرا که ما از تعمیق اختلافات به شدت می هراسیم.

آن چه که کمی قبل متوجه شدم این است که این شورا قرار است در خارج از فلسطین برگزار شود و دکتر زکریا الاغا عهده دار این مساله است، تا از این طریق مساله حضور دیگر جریان های فلسطینی هم ممکن باشد، این یک گام مثبت است و جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم تلاش خود را به عمل خواهد آورد و در اندیشه حضور در شرایط کنونی در این شورا است.

سوال : در صورت برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین و تصمیم جهاد مبنی بر عدم مشارکت در آن آیا جهاد اسلامی از طرف بخصوص حمایت خواهد کرد ؟

خالد البطش : ما هنوز کاستی های بسیاری داریم تا بخواهیم به مرحله انتخابات برسیم، باید ابتدا وحدت خود را بازیابیم، و باید مشارکت گذشته را هم بازیابیم، همچنین باید نهادهای مختلف را در هم ادغام کنیم و آنها را متحد سازیم، بعد از آن است که می توانیم در خصوص پرونده انتخابات صحبت کنیم.

این مرحله مرحله آزادی ملی است، در نتیجه جهاد اسلامی خود را کاندیدای ریاست نمی کند، بعد از آن برای هر رویدادی می توان سخن گفت.

سوال : از محمود عباس ( ابومازن ) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای عزیمت به نوار غزه دعوت به عمل آوردید، آیا از طرف جنبش مقاومت اسلامی حماس تضمین هایی لازم را برای تامین سلامت وی به دست آوردید‌؟.

خالد البطش : اگر محمود عباس که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است و همچنین رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین هم به شمار می آید بخواهد تصمیم بگیرد، عازم نوارغزه شود، تنها کافی است اعلام کند، در آن صورت تدابیر لازم برای سفر او تدارک دیده خواهد شد و در این صورت تمام گروه های فلسطینی مسئول تامین امنیت وی خواهند بود، چرا که این تصمیم گامی در جهت حل شکاف‌ها و اختلافات خواهد بود.

ابومازن برای سفر به نوار غزه نیازمند ارسال دعوت در این باره نیست، او به سرزمین خود می آید، تا به وظایف خود عمل کند.

سوال : چرا به دو جنبش فتح و حماس یک راه حل تحمیل نمی‌کنید، به جای این که نقش میانیگر را برای آنها ایفا کنید ؟

خالد البطش : نمی توانیم در این خصوص یعنی درباره آشتی چیزی را به گروهی تحمیل کنیم، و نمی توان با توسل به زور به فتح یا حماس چیزی را تحمیل کرد، ما نمی توانیم چنین نقشی را به عنوان گروه های فلسطینی ایفا کنیم، چرا که به محض نزدیک شدن به هریک از این دو گروه نقشت از بی طرف به همپیمانی برای یکی برضد دیگری تغییر خواهد کرد، از این رو این اقدام می تواند باعث تعمیق اختلافات شود و باعث ریخته شدن خون های بیشتری خواهد شد و این همان چیزی است که ما هرگز خواهان آن نبوده و نیستیم.

توافق مربوط به آشتی در قاهره حاصل شد، اما تا به امروز اجرا نشده است، و مشکل مربوط به امضای توافق نیست، بلکه مشکل در سیستم عملیاتی کردن این توافق نهفته است، باید در سیستم اجرای این توافق تجدید نظری صورت گیرد، از این رو این مساله دخالت مصر را می طلبد، باید گروه‌های دیگری هم به این آشتی ملی دعوت کنیم و سیستم اجرای این توافق را بعد از آن بررسی کنیم.

سوال : جهاد اسلامی متهم به نزدیکی و دوستی با حماس است، یا حداقل بگوییم متهم به سکوت در قبال حماس است، بخصوص آنجایی که حماس اشتباهی مرتکب می شود ؟

خالد البطش : ما در جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تمام گروه‌های مقاومت فلسطینی روابط خوبی داریم، خواه فتح باشد یا حماس، اما هرگز نمی توانیم به نیابت از دیگری اقدام کنیم، یا این که سلاحی به دست بگیریم و به جای کسی دیگر بجنگیم. ما به این مکان نیامده ایم، تا در جهاد اسلامی با کسی بجنگیم، بلکه ما برنامه ای از مبارزه داریم.

پرونده فتح و روابط با دحلان :

سوال : آیا این مساله مضمون سیاسی هم دارد یا در قالب کمک‌های اجتماعی صورت گرفته است ؟

خالد البطش : در خصوص وضع دحلان باید بگویم که وی هنوز هم عضو پارلمان فلسطین است، درست است که با حماس اختلاف نظر دارد و با ابومازن هم اختلاف نظر دارد ولی این امر هرگز باعث نمی شود تا وی حقش را به عنوان یک شهروند فلسطینی از دست بدهد، او حق بازگشت دارد و سرزمین او غزه هم هست، یعنی همچون هر فلسطینی ساکن خارج از فلسطین حق دارد به فلسطین باز گردد.

اگر او به عنوان یک شخص است بنابراین قانونی هم در این رابطه وجود دارد که در صورت تخلف می تواند او را مورد بازخواست قرار دهد، از این رو هیچ کس اجازه ندارد او را از بازگشت به فلسطین منع کند و نمی تواند او را از بازگشت باز بدارد. این مساله امری نادرست است و هرگز نباید چنین امری هم صورت گیرد، این سرزمین وطن و میهن اوست و هرزمان که بخواهد می تواند به این سرزمین باز گردد.

پرونده انتخابات و مسائل داخلی فلسطین :

سوال : جهاد اسلامی از حماس خواست تا مساله مشکلات ملت فلسطین را مورد توجه قرار دهد و این یک نوع اتهام ضمنی نسبت به حماس است که خود عامل بسته شدن گذرگاه رفح شده است آیا این موضوع صحت دارد ؟

خالد البطش : خیر ما حماس را به بستن گذرگاه رفح متهم نکرده‌ایم، هرگز این را نگفته ایم، ما در جنبش جهاد اسلامی شریک قدرت نیستیم، ولی تمام تلاش خود را برای بازگشایی این گذرگاه به عمل می آوریم، آیا زمانی که از ملت دعوت می کنیم برای بازگشایی گذرگاه رفح تظاهرات کنند، این نشان می دهد ما آن را بسته ایم ؟ خیر البته که چنین نیست، ما چون هیچ وزنه ای در حماس و هیچ وزنه ای در فتح نداریم، مردم از ما می خواهند تا نقش خود را ایفا کنیم.

ما حماس را به بستن گذرگاه متهم نمی کنیم، این گذرگاه به دستوری بین المللی و به دلیل تحریم ها بسته شده است، کمیته بین المللی چهارجانبه و شرکای آن در منطقه خود دستور به بستن آن داده اند، در نتیجه می گوییم ما همه در محاصره هستیم ما همه فرزندان فتح و حماس و جهاد و تمام ملت فلسطین هستیم و تصمیم برای بازگشایی این گذرگاه فلسطینی نیست، تصمیم گیرنده در این رابطه طرف مصری است و تصمیم گیری در این باره هم به دست طرف مصری است، و در وهله نخست به دلایل امنیتی و در درجه دوم به دلیل هماهنگی با طرف فلسطینی این گذرگاه هنوز بسته است.

سوال : اگر فرض کنیم حماس این گذرگاه را ترک کند، آیا بازگشایی خواهد شد؟ .

خالد البطش : این فرض قابل قبول نیست، رها کردن گذرگاه در واقع معقول نیستو به دور از واقعیت و عدالت است، چرا حماس باید این گذرگاه را ترک کند، چرا اسرائیلی‌ها و اروپایی ها مانع شده اند، حماس همچون ما هستند و بمانند دیگر فلسطینیان هستند، ما داریم از مشارکت ملی صحبت می کنیم، ما از هر یک به تنهایی صحبت نمی کنیم، ما از تصمیم ملی مشترک حرف می زنیم.

کسانی که می خواهند حماس از گذرگاه رفح دور شوند می خواهند تا این گذرگاه برای همیشه بسته باقی بماند و می خواهند محاصره و تحریم غزه ادامه پیدا کند.

پرونده انتخابات ملی :

سوال : شما به همراه محمد الهنداوی به بیروت سفر کردید آیا دفتر سیاسی جدیدی در بیروت انتخاب کردید ؟

خالد البطش : ابتدا بگویم که جنبش جهاد اسلامی یک حزب سیاسی نیست که بخواهد درباره چینش داخلی خود صحبت کند، یعنی بخواهد بگوید چه کسی را مامور کرده یا چه کسی را مامور این کار نکرده است، ما جنبش مقاومت هستیم، ما معتقد به این هستیم و نشانه‌ها هم حکایت از این دارند که فرماندهان این جنبش در خطر ترور قرار دارند، آنها را اسرائیل تهدید به ترور کرده است، از این رو هرگونه تدابیری که بخواهد در درون این جنبش صورت گیرد نباید بازگو شود، چرا که این اقدام عاقلانه و مفید نیست، از این رو این موضوع را نمی توان در رسانه ها مورد بحث و بررسی قرار داد، خواه رسانه ها عربی باشند یا غربی یا هرچه باشند فرقی نمی‌کند.

وزنه اساسی جنبش جهاد اسلامی در داخل قدس و غزه و کرانه باختری متمرکز شده است و اراضی اشغالی هم در این برنامه جای دارند، از این رو از همان روز نخست تاسیس این جنبش ما حجم و اندازه و سطح روابط خود را با طرف‌های اسلامی اعلام کردیم و آن میزان نزدیک شدن به این گروه و آن دولت از مساله فلسطین است، هر کسی که از مساله فلسطین و مقاومت حمایت کند و از شهدای مقاومت پشتیبانی کند ما به او نزدیک می شویم و به همین میزان هرکس یا گروهی که با تمام اموال و توانی که دارند و نخواهند حمایت کنند از آنها دور می شویم، یعنی ولو این که به آمریکا نزدیک یا جانبداری کنند یا اسرائیل هم چنین مواضعی در پیش داشته باشند چنین خواهیم کرد.

در نهایت باید بگویم ما تصمیم به برقراری روابط و نزدیکی با تمام گروه ها و جریان های عربی و حزبی و سازمان ها و قدرت ها و کشورها براساس نزدیکی و اهمیت مساله فلسطین برای آنها داریم، ما در فلسطین اساس کار هستیم و محور مبارزه با دشمن اشغالگر را تعیین کرده ایم، هرکس بخواهد به فلسطین بیاید به او خیر مقدم می گوییم، و سعی می کنیم تا دایره روابط خود را با او توسعه ببخشیم، اما این به آن معنی نیست که راه را در برابر کسی بخاطر کسی دیگر مسدود سازیم، ما روابط خود را با همه حفظ می‌کنیم و سعی در ایجاد روابط با همه داریم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن