دیدبان

شهرک‌های صهیونیست‌نشین منتظر واکنش سخت حزب‌الله

 شهرک‌های صهیونیست‌نشین منتظر واکنش سخت حزب‌الله

به دیدبان به نقل از تسنیم، ترور سمیر قنطار سردار اسرای لبنانی و انتظار کشنده رژیم صهیونیستی برای واکنش احتمالی محور مقاومت نسبت به این ترور ، اوضاع سختی را به ویژه پس از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بر سرزمین‌های اشغالی حاکم کرده است. رسانه‌های دشمن صهیونیستی سخنرانی سید حسن نصرالله را گفتمانی تهدیدآمیز و خصمانه معرفی کرده و بر روی این بخش از سخنان وی تمرکز کردند که «واکنش به ترور سمیر قنطار در راه است و ما زمان و مکان مناسب آن را انتخاب خواهیم کرد.»

در همین راستا موشه یعلون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تلویحاً به حضور این رژیم در ترور شهید قنطار اشاره کرده و گفت: « ما قدرت اطلاعاتی و نظامی برای رسیدن به دشمنان در هر مکان و زمانی در داخل و خارج از مرزها را داریم. اوضاع امنیتی کنونی اسرائیل را مجبور می‌کند تا قدرت دفاعی و هجومی درجه‌ یک را در اختیار داشته باشد.»

این در حالی است که تلاش‌های ارتش رژیم صهیونیستی برای آرامش دادن به شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی جهت بازگرداندن آنها به زندگی طبیعی‌شان در نهاریا و مناطق دیگر با واکنش مثبت شهرک‌نشینان مواجه نشده است، رؤسای شوراهای شهرک‌های صهیونیستی تأکید دارند که آنها همچنان با نگرانی شدید زندگی می‌کنند و فاصله زیادی از پناهگاه‌ها نمی‌گیرند.

بسیاری از شهرک های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی اعلام کردند که پناهگاه‌ها را برای آماده‌سازی جهت بدترین شرایط باز کردند. شهرک‌های شلومی و نهاریا ابتکار عمل در این آماده باش را در دست داشتند، این در حالی است که جبهه داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به ارتش اسرائیل بر ضرورت ادامه حیات طبیعی در شهرک‌های شمالی تأکید کرده است.

در همین راستا شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی تنش را رویکرد غالب مردم در این شهرک‌ها به ویژه در مناطق اصبع الجلیل و  کریات شمونه دانست و با این حال تأکید کرد که ارتش اسرائیل برای مقابله با هر اتفاق آماده است و حتی سامانه‌های گنبد آهنین را در شمال سرزمین‌های اشغال مستقر کرده است.

شبکه یک تلویزیون رژیم صهیونیستی در مورد مسئولیت ترور سمیر قنطار گفت که اسرائیل عمداً این مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد و البته آن را رد هم نمی‌کند. سیاست اسرائیل از زمان کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبتنی بر نوعی ابهام است. اما گروهی که این عملیات را انجام داد قطعاً نیروی هوایی وابسته به دولت زیمبابوه نبود.

همچنین منابع مطلع نظامی به روزنامه البناء لبنان گفتند که عملیات ترور یک فرمانده میدانی و غیرنظامیان دیگر در ساختمان مسکونی به دور از مراکز نظامی و عرصه های جنگی  نقض آشکار منشورهای بین‌المللی به شمار می‌رود. این موضوع نقض آشکار قواعد درگیری‌ها است و به این ترتیب سوریه و مقاومت در لبنان و جولان حق خود را در واکنش به این ترور با اقدامی نظامی یا امنیتی با همان حجم محفوظ می داند.

این منابع اعلام کردند که هواپیمای اسرائیلی که دو موشک را شلیک کرده است ، وارد حریم هوایی سوریه نشده است، چرا که بین روسیه و اسرائیل توافقی وجود دارد که رژیم صهیونیستی را مجبور می‌کند جهت ورود هواپیماهای شناسایی خود به حریم هوایی سوریه هماهنگی‌های لازم را با مسکو انجام دهد. این منابع تأکید کردند که احتمالاً هواپیمای مذکور موشک‌ها را از حریم هوایی لبنان در دیر العشائر یا راشیا و یا سرزمین‌های اشغالی و از فراز دریاچه طبریا شلیک کرده است.

روزنامه البناء لبنان در گزارش دیگری به نقل از منابع مطلع نوشت که واکنش حزب‌الله لبنان به این عملیات ترور حتمی و بسیار نزدیک است، اما زمان و مکان این عملیات را تحولات میدانی مشخص می‌کند، حزب‌الله لبنان آمادگی‌های لازم را دنبال می‌کند و بانک اهداف متعددی در اختیار دارد. به این ترتیب پیش بینی می‌شود  تحرکات ارتش اسرائیل در مناطق مختلف به ویژه در منطقه جولان افزایش پیدا کند، منطقه‌ای که یک سرزمین اشغالی به شمار رفته و مقاومت در آن جنبه‌ای مشروع دارد. همچنین مزارع شبعا نیز شاهد تحرکات گسترده خودروهای نظامی خواهد بود. البته این تحرکات ممکن است هدف اصابت موشک‌های رهگیر مقاومت لبنان شود.

این منابع انجام واکنش مذکور در جنوب لبنان را بعید دانستند ، چرا که در این صورت بهانه لازم به دست اسرائیل برای تجاوز گسترده بر ضد لبنان مهیا می‌شود . در نتیجه باید گفت تنش در اوضاع امنیتی منجر به جنگ فراگیر بین لبنان و رژیم صهیونیستی نمی‌شود ، چرا که هیچ کدام از آنها بنا به دلایل داخلی و منطقه‌ای به دنبال این جنگ نیستند. علاوه بر اینها اوضاع منطقه اجازه چنین تنشی را نمی‌دهد ، چرا که جنگ در جبهه جنوب لبنان قطعاً به باز شدن جبهه سوریه منتهی خواهد شد ، جبهه‌ای که امتداد آن دیگر از منطقه الناقوره تا الخیام نیست، بلکه تا قنیطره و جولان اشغالی و مزارع شبعا را نیز در بر می‌گیرد .

دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دیشب خود با اشاره به پاسخ قاطع مقاومت به شهادت سمیر قنطار گفت: می ‌خواهم به چند جمله‌ای که مربوط به سخنرانی گذشته من در هفته شهدای القنیطره بود اشاره کنم: زمانی که تجاوز می‌کنی هرچه باشد و در هر کجا که باشد و در هر زمان که بخواهد باشد مقاومت حق پاسخ را خواهد داشت به هر صورت و در هر کجا و در هر زمان. پیام امروز من از امروز تا برای همیشه و برای هر یک از اعضای حزب‌الله که کشته می‌شوند می‌گویم ما مسئولیت آن را فقط متوجه اسرائیل می‌دانیم و اعلام می‌کنیم که حق پاسخ را برای مکان و زمان و شیوه‌ای که خود صلاح می‌دانیم محفوظ می‌دانیم این حق ماست و به حول قوه الهی و توفیقی که خداوند در این راه به ما ارزانی می‌دارد از آن استفاده خواهیم کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن