دیدبان

لاریجانی: مصوبه اخیر کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام است

لاریجانی: مصوبه اخیر کنگره آمریکا خلاف مفاد برجام است

به گزارش دیدبان، خانه ملت نوشت:

علی لاریجانی امروز در دیدار با "دانیل میتوف" وزیر امور خارجه بلغارستان گفت: گفت: تصمیم اخیر پارلمان آمریکا در خصوص صدور ویزا برای مسافرانی که به ایران تردد خواهند داشت، لطمه‌ای به قرارداد هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 خواهد زد و این مصوبه خلاف مفاد این قرارداد است.

رئیس مجلس گفت: به زودی و در دو سه هفته آینده به مرحله اجرایی برجام می‌رسیم و روابط تجاری میان دو کشور می‌تواند در جهات مختلف توسعه یابد.

وی در ادامه اظهار داشت: دو کشور ایران و بلغارستان در زمینه‌های فرهنگی، رسانه‌ای، آموزشی و گردشگری می‌توانند تبادلات مناسبی داشته باشند.

رئیس قوه مقننه همچنین با اشاره به ائتلاف‌های صورت گرفته علیه مبارزه با تروریسم خاطرنشان کرد: ما امید داریم که کشورهایی که وارد این ائتلاف‌ها شده‌اند بطور واقعی و جدی عزمی برای نابودی گروه‌های تروریستی داشته باشند زیرا اگر قرار است از طرفی مبارزه‌ای صورت گیرد و از طرف دیگر توسط برخی از کشورها تامین منابع شوند، این مبارزات سودی در بر نخواهد داشت.

لاریجانی تصریح کرد: متاسفانه رفتارهای دوگانه از سوی تعداد محدودی از کشورها که برخی در منطقه قرار دارند موجب گردیده است که تروریست‌ها بتوانند در کشورهایی مثل فرانسه هم نفوذ کرده و عملیات خرابکارانه‌ای انجام دهند.

وی با اشاره به بحران‌های موجود در کشورهایی مثل سوریه و یمن اظهار داشت: نابودی تروریست‌ها با مذاکرات سیاسی به انجام نمی‌رسد و برای حل این مشکل باید از طریق راه‌حل امنیتی وارد شد و پس از آن می‌توان راه‌حل‌های سیاسی را در این کشورها سامان بخشید.

لاریجانی همچنین به برخی اقداماتی که در چند ماه اخیر در منطقه رخ داده است، اشاره کرد و افزود: اقدام ترکیه علیه هواپیمای روسیه و یا اقدام رژیم صهیونیستی در سوریه و شهادت سمیر قنطار چیزی جز آتش افروزی جدید در منطقه نیست.

همچنین در این دیدار "دانیل میتوف" وزیر امور خارجه بلغارستان گفت: در سفرمان به ایران گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفته و سعی کرده‌ایم که بر روی مراودات فرهنگی، تجاری، گردشگری و ورزشی بیشتر تاکید داشته باشیم.

وی افزود: جمهوری بلغارستان و جمهوری اسلامی ایران هر دو فرهنگ غنی دارند و از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردارند و به همین دلیل ملت هر دو کشور می‌توانند با سفر به این کشورها از تاریخ و فرهنگ آن ها مطلع شوند.

وزیر امور خارجه بلغارستان با اشاره به بحث تبادل انرژی میان ایران و بلغارستان گفت: مباحث جدیدی در اروپا مطرح شده که می خواهند بر روی تنوع  انرژی سرمایه گذاری کنند و ما هم با توجه به مرکزی که در کشور بلغارستان وجود دارد آمادگی داریم که گاز طبیعی را از ایران انتقال داده و به کشورهای اروپایی برسانیم.

وی در ادامه به لزوم نابودی تروریست ها اشاره کرد و اظهار داشت، یکی از مهمترین دغدغه های جمهوری بلغارستان، مبارزه و نابودی تروریست هاست زیرا حضور این گروه های خرابکار باعث ایجاد چالش های بین المللی شده است و باید هر چه سریعتر از بین بروند.

وی گفت: حملات هوایی راه مبارزه با داعش و سایر گروه های تروریستی نیست و راهکارهای دیگری در کنار آن نیاز است.

دانیل میتوف با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در حل بحران سوریه و سایر کشورهای درگیر با تروریست ها، گفت: غرب و  اتحادیه اروپا می تواند حامی خوبی برای مبارزه با گروهک های تروریستی باشد اما ما معتقدیم که کشورهای حاضر درمنطقه می توانند نقش اساسیر تر و مهم تریی در حل این بحران ها  داشته باشند.

وی تصریح کرد: مردم کشور سوریه می خواهند که خود بر سرنوشت کشورشان دخالت داشته باشند و ما باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا دموکراسی در این کشور برقرار شود.

وزیر امور خارجه بلغارستان تأکید کرد: ما معتقدیم که هر چه سریعتر باید آتش بس در سوریه برقرار شود تا آن کشور بتواند به وضعیت خود سر و سامان دهد.

دانیل میتوف در پایان اظهار امیدواری کرد که پارلمان آمریکا در خصوص مصوبه صدور ویزا برای مسافران به ایران تجدید نظر کرده و در جهت برقراری آرامش در و همچنین اجرای برجام قدم های مثبتی برداشته شود./

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن