دیدبان

این مستند را حتما ببینید

این مستند را حتما ببینید

دیدبان: تاریخ همواره پر است از وقایع مبهم و ناگفته‌هایی که یافتن و رمزگشایی از آنها می‌تواند چراغ راه آینده باشد. حضرت امیر(ع) نیز همین راهگشایی تاریخ در تحلیل آینده را مدنظر قرار داده‌اند، آنجا که می‌فرمایند «وَ لَوِ اعْتَبَرْتَ بِما مَضى، حَفِظْتَ ما بَقِى؛ اگر با چشم عبرت به تاریخ بنگرى، آینده‌ات را پاس خواهى داشت». رهبر انقلاب نیز احتمالاً از جوانان نسل‌سومی همین انتظار تحلیل درست از آینده را داشته‌اند که در جلسات مختلف آنها را دعوت به مطالعه تاریخ بویژه تاریخ انقلاب اسلامی کرده‌اند.
بی‌شک زدودن غبار از صفحه‌های خاک‌گرفته‌ای که به دلایل غیرموجه در پستوی نمور گذشته پنهان شده‌اند کار پرچالشی است که جرأت و همت را همزمان به یاری می‌طلبد اما حقیقتا ارزش این گنج به رنج و سختی آن می‌ارزد.
مستند «# بعد از خمینی» تلاشی است از همین جنس توسط عده‌ای که آنها را نسل سومی صدا می‌زنند. تنها نسلی که حال و هوای قدیم و جدید انقلاب را توأمان چشیده و از این رو است که شاید بتواند پس از امام را برای خمینی ندیده‌های هم نسل خود روایت کند. ناگفته‌ها را از دل خروارها مصلحت‌اندیشی برای ناشنیده‌ها بیرون بکشد و احتمالاً بهای جسارتش را هم بپردازد!
آنطور که سازندگان می‌گویند این اثر حاصل 2سال پژوهش از میان اسناد، مصاحبه‌ها و خاطرات مردان نسل اول انقلاب است که به تهیه‌کنندگی «شبکه خبری - اجتماعی افسران» و کارگردانی حجت‌الله نیکی‌ملکی از ناگفته‌های «دهه دوم انقلاب اسلامی» روایت خواهد کرد. داستان از آخرین سال عمر حضرت امام آغاز می‌شود و تا پایان دوران سازندگی ادامه خواهد داشت.
این فیلم که در واکاوی دوران بعد از امام خمینی به اتفاقات و تحولات سال‌های سازندگی و توسعه رسیده، از زوایای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، ناگفته‌های آن روزها را روایت می‌کند و برای تصویر کردن فضای روی کار آمدن دولت سازندگی، مروری بر سال‌های قبل از آن دارد. در قسمت‌های ابتدایی این مستند به چالش‌های سال‌های پایانی دوران خمینی کبیر از جمله نخست‌وزیر و استعفاهایش، ماجرای قائم‌مقامی رهبری و عزل منتظری و جلسه تاریخی انتخاب رهبر در مجلس خبرگان در خرداد68 پرداخته شده‌است. از تلاش‌های برخی سیاسیون برای تحقق رویای شورای رهبری می‌گوید؛ رویایی که اتفاقا این روزها دوباره مجال بیان آن را یافته‌اند.
این مستند روایتی کامل و صحیح از جلسه تاریخی مجلس خبرگان رهبری را با رعایت انصاف برای نسل جوان بیان می‌کند. روایتی که برخلاف تک‌روایتی است که همان سیاسیون تا امروز برای مردم بازگو کرده‌اند.
«#بعد از خمینی» که برای توزیع در رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه تولید شده است از طریق همین بسترهای نوین که اتفاقا فرد فرد نسل جوان را به یکدیگر پیوند داده به دست مخاطب رسیده و توانسته است مخاطب صدها هزار نفری داشته باشد.
بی‌تردید دانستن اینکه ایران در سال‌های بعد از خمینی چه وقایعی را و چگونه پشت سر گذاشته است، می‌تواند عبرت بی‌بدیلی برای ترسیم آینده‌ای شفاف‌تر و بالنده‌تر ارائه دهد. «#بعد از خمینی» تلاش کرده در عین انصاف، صریح و شفاف باشد و حقایق را فدای مصلحت‌سازی‌ها  نکند.
و در آخر از آنجا که این روایت تاریخی برخی پیش‌فرض‌های رایج را به چالش می‌کشد توصیه می‌کنیم: اگر متعصب نیستید این مستند را ببینید !

 

منبع:وطن امروز

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن