دیدبان

آمریکاگردی خانواده مسئولین ورزشی

آمریکاگردی خانواده مسئولین ورزشی

دیدبان: اعزام تیم‌های ملی به رقابت‌های برون مرزی با لشگری از افراد غیر ضروری مبحث جدیدی در ورزش نیست و در بسیاری از موارد یک ابزار تشویقی برای فدراسیون‌ها محسوب می‌شود و حضور روسای هیأت‌های استانی و کارمندان نمونه فدراسیون‌ها تقریبا به یک موضوع عادی در بحث اعزام‌ها تبدیل شده است. این موضوع در حالی در ورزش هر روز با ابعاد جدیدی نمایان می‌شود که وزیر ورزش و جوانان بارها در دیدار با روسای فدراسیون‌ها با تاکید بر مشکلات مالی موجود در کشور و البته ورزش، بر حذف سفرهای غیرضروری روسای فدراسیون‌ها و افراد حاشیه‌ای تیم ملی تاکید کرده است اما ظاهرا این موضوع نه تنها مورد توجه برخی از روسای فدراسیون‌ها قرار نگرفته است بلکه با زوایای گسترده‌تری در برخی از اعزام‌های اروپایی و البته به صورت ویژه در سفرهای آمریکایی نمایان شده است.پیش از ورود به این موضوع لازم است نگاهی به روند اعزام تیم‌ها به مسابقات بین‌المللی داشته باشیم. مهم‌ترین بخش در مورد تائید اعزام‌ها شورای برون مرزی است که با برگزاری جلسات هفتگی اعزام تیم‌ها و افرادی که با عنوان ورزشی از کشور خارج و یا داخل می‌شوند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فدراسیون‌های ورزشی پیش از اعزام تیم‌های خود به این رقابت‌ها باید طبق روال قانونی مسابقه مورد نظر، محل برگزاری و افراد اعزامی به آن رقابت را در اختیار اعضای شورای برون مرزی قرار دهند تا همه این موارد توسط اعضای شورای برون مرزی بررسی قرار بگیرند اما متاسفانه بارها شاهد بودیم که فدراسیون‌ها بدون هماهنگی با شورای برون مرزی افرادی را به لیست اعزامی‌های خود اضافه می‌کنند که مطمئنا اعلام این اسامی و  ضرورت اعزام این افراد مورد تائید شورای برون مرزی نخواهد بود.

اما این پایان ماجرای پیچیده اعزام‌ها نیست و فدراسیون‌های ورزشی اخیرا در اعزام‌های خود افراد خانواده برخی از مسئولان را نیزاضافه می‌کنند تا با یک تیر دو نشان بزنند. هم سفری خانواداگی و تفریحی را پشت سر بگذارند و خانواده‌های خود را از خان نعمت ورزش مستفیض کنند و هم به امور کاری و فدراسیون رسیدگی کنند.
البته مطمئنا این افراد در خصوص این موضوع خواهند گفت که "خانواده‌های خود را با هزینه شخصی به فلان کشور برده‌ایم" اما  صرف هزینه از جیب برای پاسخ به این سوال کافی نخواهد بود و این موضوع نیز به نوعی استفاده نادرست از بیت‌المال خواهد بود.
حضور خانواده‌های درجه اول برخی از مسئولان فدراسیون های ورزشی در اعزام‌های برون مرزی و البته گاهی نیز عروس‌ها و دامادها و "سیاسیون" تنها با پرداخت هزینه از جیب ختم به خیر نمی‌شود چراکه این افراد از "رانت" فدراسیون خود برای همراهی خانواده‌هایشان استفاده کرده‌اند.

آمریکا خواستگاه خانواده‌های مسئولین فدراسیون‌های ورزشی
برای هر کسی که اهل جهانگردی باشد کاملا مشخص است که صرف داشتن پول برای سفر به آمریکا کافی نیست و حضور در  آمریکا و البته اخذ ویزا از سوی این کشور روندی طولانی دارد که در بسیاری از موارد نیز منتج به نتیجه نخواهد بود؛ پس برای مسئولان ورزشی ما چه چیزی بهتر از اینکه که با اعلام افراد خانواده در لیست کاروان ورزشی مسیرطولانی و پر هزینه اخذ ویزا را با گذاشتن کلاهی شرعی به مسیری میانبر و به صرفه تبدیل کنند.
حتی دیده شده که روسای فدراسیون‌ها خانواده‌های خود از دختر و داماد گرفته تا همسر را در سفر به آمریکا همراه خود برده‌اند و باید سوال کرد که حضور آنها در این کشور با رانت فدراسیون چه توجیهی دارد؟. حتی شنیده شده روسای یکی از فدراسیون‌ها همسر خود را به آمریکا در حالی که تعداد ورزشکاران بسیار محدود بوده، با خود برده است.

اروپاگردی به همراه پدران ورزشی
کشورهای اروپایی به خصوص آلمان و فرانسه و انگلیس نیز می‌تواند یک مقصد خوب برای جهانگردی باشد پس چه بهتر که برای هموار کردن روند اخذ ویزا و معطلی و رفت و آمد در سفارت‌های این کشورها از رانت ورزش استفاده شود و باز هم چه بهتر که یکی از افراد درجه اول خانواده در یکی از فدراسیون‌های ورزشی پست داشته باشد. متاسفانه اروپا نیز آوردگاه خانواده‌های برخی از مسئولان شده است که البته این اعزام‌ها نیز بدون هماهنگی با شورای برون مرزی انجام می‌شود. چرا که فدراسیون تعداد نفرات اعزامی را به شورا معرفی می‌کند و از معرفی لیست نفرات خودداری می‌کند که این پاشنه آشیل اعزام‌ها است.

دید و بازدیدهای خانوادگی در حاشیه سفرهای اروپایی و آمریکایی
موضوع دیگری که در کنار اعزام‌های ورزشی وجود دارد سفر به کشورهای اروپایی، آمریکایی و کانادا با عنوان سفر کاری و البته در کنار آن دید وبازدید با خانواده نیز هست. متاسفانه برخی شنیده‌ها حکایت دارد که برخی افراد حاضر در دستگاه ورزش سفرهای خود را به گونه‌ای تنطیم می‌کنند تا در خلال آن دید و بازدیدی نیز با خانواده خود داشته باشند و البته گاهی نیز با اضافه کردند یکی دو روز به سفر خود این دیدار را تکمیل می‌کنند.

شاید لازم باشد تا وزارت ورزش و جوانان و البته شورای برون مرزی در این مسئله ورود جدی‌تری داشته باشد و با یک بررسی ساده فدراسیون‌های متخلف در این مسئله را شناسایی کند. وزارت ورزش در بحث الکترونیکی در تلاش است تا سامانه الکترونیکی اعزام را راه‌اندازی کند که در آن باید برای ارسال پرونده به شورای برون مرزی ابتدا اسامی افراد وارد شود در غیر این صورت پرونده ارسال نمی‌شود و این کار امکان اضافه شدن افراد متفرقه را به لیست اعزام خواهد گرفت.

اما بیش از اینکه مراجع بالادستی جلوگیری از این رفتارها دخیل باشند، این خود افراد هستند که باید به یاد داشته باشند که سوء استفاده از فرصت‌ها و امکانات جامعه با توجه به موقعیت اجتماعی افراد و دسترسی به منابع اطلاعاتی و قدرت امری نامناسب محسوب می‌شود، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند " آن وقتی که آقایان امکانات شخصی دارند، حق ندارند از امکانات دولتی استفاده بکنند".

 

منبع:نسیم

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن